PočetnaInternetDruštvene mreže Kako je nastao Twitter?

[Internet povijest] Kako je nastao Twitter?


Twitter je izvorno nastao 2006. godine, kao sustav za kratke poruke između manje grupe ljudi. U međuvremenu je izrastao u masivnu i moćnu platformu i jednu od vodećih društvenih mreža. Ne samo da stoji uz bok najboljim platformama, nego se tamo informacije dijele izrazito velikom brzinom.

Ako se nešto dogodi u svijetu, budite sigurni da će se prvo pojaviti na Twitteru. Doslovno nema te news kuće koja će informacije objaviti prije Twittera. No, prije nego se pozabavimo s onim što Twitter je danas, morat ćemo se vratiti 15 godina u prošlost i vidjeti kako je cijela ova priča nastala.

Nastanak Twittera

Twitter danas posjeduje Elon Musk, ali njegovo podrijetlo seže mnogo prije nego je bogati milijarder kupio Twitter da bi se imao čime igrati. Davne 2006. godine, ljudi koji su bili osnivači Twittera su radili u kompaniji Odeo Inc. To je bila “podcasting” kompanija bazirana u San Franciscu koja je osnovana godinu dana ranije.

Kompanija se mučila s velikom konkurencijom i bila je pod pritiskom da smisli nešto “inovativno”. U tim pokušajima, održavali su razne hackathone i ‘brainstorming’ sesije u manjim grupama. Tražili su dobru ideju kako bi se mogli probiti na tržištu.

Jack Dorsey je bio u jednoj od tih grupa. Njegova inicijalna sugestija je bila da napravi nešto slično SMS usluzi koja bi omogućila manjoj grupi ljudi da podijeli informacije. Imajte samo na umu da je to bila 2006. godina, “nerazvijen” Internet, malo javnih Wi-Fi mreža, a pametni telefoni su bili daleko od onoga što su danas.

Međutim, SMS poruke su upravo doživjele “proboj” i postale su pristupačne u SAD-u. Kad su bili u pokretu, mlađi ljudi su uglavnom komunicirali SMS porukama. Stoga je Dorseyjev prijedlog odmah dočekan s entuzijazmom.

Nakon toga, Jack Dorsey, Biz Stone i Florian Weber zamoljeni su da izrade prototip ove ideje. Verzija 0.1, kojom je upravljao Noah Glass, stvorena je 21. ožujka 2006. godine i bila je u potpunosti web-bazirana. Mnogo je mjeseci dotični projekt, kodnog naziva “twttr”, bio u tzv. ”Top Secret Alpha” fazi kako bi ostao ispod radara konkurencije.

Na kraju, Twttr Beta je pokrenut, a više ljudi je pozvano da se pridruži ovoj mreži. 15. srpnja 2006. godine Twttr.com je izašao na burzu. Ubrzo nakon toga, kupljena je domena Twitter.com, a usluga je rebrendirana.

Zašto su tvitovi bili ograničeni na 140 znakova? Izvorno ograničenje broja znakova uvedeno je radi kontrole SMS računa i drugih grešaka s porukama dužim od ograničenja SMS-a od 160 znakova.

Ograničenje je postavljeno na 140 znakova, tako da ostane 20 znakova za korisničko ime i dvotočku. Twitter je od tada povećao ograničenje broja znakova na 280, ali možete pisati još duže tweetove ako želite.

Podrijetlo ideje iza Twittera

Dakle, što je bila inspiracija Jacku Dorseyju? Kako se ispostavilo, to nije bio spontani proizvod njegove mašte, već koncept o kojem je Dorsey razmišljao mnogo godina.

Bio je fasciniran kako gradovi funkcioniraju, kako roba i informacije teku i kako je sve međusobno povezano. Počeo je tražiti stvari kojima se može ući u trag, kao što su kuriri na biciklima ili kuriri koji dostavljaju pakete. Zamislio je softver koji bi pratio sve što se događa u gradu, a također bi vam omogućio da vidite što se događa u datom trenutku.

Međutim, u ranim 2000-ima, mobilni uređaji s internetskom vezom bili su rijetkost, što znači da bi tok informacija bio ograničen na ljude koji sjede doma ispred računala.

Dorsey je želio nešto što se može ažurirati bilo gdje i bilo kada. Čak je napravio i aplikaciju za BlackBerryjev prethodnik RIM 850, mali uređaj za e-poštu. Međutim, da biste koristili aplikaciju, morali ste imati ovaj uređaj, što je opet značilo da je doseg ograničen.

Tek je 2005. godine SMS (odnosno tekstualne poruke) postao popularan u SAD-u, a Jack je shvatio da je došlo vrijeme za njegovu ideju.

Izvorni dizajn Twittera

Skica u nastavku prikazuje izvorni dizajn usluge za razmjenu poruka koju je zamislio Dorsey, osmišljen 2000. ili 2001. godine.

Obratite pozornost na par očiju u donjem desnom kutu. Ideja je bila da ljudi mogu “gledati” drugog korisnika, što je kasnije promijenjeno u “pratiti”. Dorsey je objasnio da na Twitteru gledate što netko proizvodi, a ne osobu.

Dakle, za njega Twitter nije bila društvena mreža, jer se više bavio informacijama, a manje ljudima.

Kako je Twitter dobio ime

Kao što gornja skica otkriva, radno ime Twittera bilo je Status. Priča o tome kako je servis na kraju nazvan Twitter varira.

Dorseyjeva verzija je da je tim stvarno želio uhvatiti “fizički osjećaj da zujite po džepu svog prijatelja” (engl. “the physical sensation that you’re buzzing your friend’s pocket.”). Prema njegovim riječima, prvo ime koje su smislili bilo je Twitch, što odražava vibraciju koju telefon proizvodi kada se primi ažuriranje statusa. Ne baš zadovoljni asocijacijama koje dolaze uz pojam, otišli su i skenirali rječnik tražeći slične riječi kao Twitch i naišli na Twitter.

Noah Glass tvrdi da je smislio ime Twttr, a Dom Sagolla piše da je ime, odnosno njegovu kraticu inspirirao Flickr.

U intervjuu za Los Angeles Times iz 2009. Dorsey je rekao:

The whole bird thing: bird chirps sound meaningless to us, but meaning is applied by other birds. The same is true of Twitter: a lot of messages can be seen as completely useless and meaningless, but it’s entirely dependent on the recipient.

Što možete naučiti iz povijesti Twittera

Kao i mnoge druge priče o uspješnim projektima, priča o Twitteru donosi neke važne lekcije. Briljantnoj ideji mogu trebati godine da pronađe pravo okruženje u kojem može procvjetati. Nemojte odustati od svojih ideja, već se igrajte s njima, dok ne dođe pravo vrijeme.

Jack Dorsey

Početna ideja će se razviti, a izrada prototipa može pomoći u ovom procesu. Nemojte odustati ako prvi prototip ne radi, već nastavite s pokušajima i pogreškama. Nikad ne znate kuda će vas to dovesti.

 

Piše: Boris Plavljanić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular