Svaki proizvod ima svoj početak i kraj. Taj period poznat je pod nazivom životni vijek ili ciklus. Životni ciklus počinje objavljivanjem određenog proizvoda na tržište, a prestaje kada se obustavi tehnička ili servisna podrška za njega.

Ukoliko poznajemo ključne datume životnog ciklusa, moći ćemo adekvatno planirati nadogradnju na novije tehnologije, ali isto tako planirati i kupovinu nove opreme, ukoliko trenutni hardware nije kompatibilan sa novim tehnologijama. Identična situacija je i sa Windows operacijskim sustavima i aplikacijama.

U praktičnom primjeru, početak životnog ciklusa za Windows 7 je počeo danom objavljivanja operacijskog sustava Windows 7, tj. 22. Listopada 2009. godine, a prestati će 14. Siječnja 2020. godine. Kraj podrške odnosi se na datum kada će Microsoft prestati nuditi automatske zakrpe, sigurnosna ažuriranja i Internetsku tehničku pomoć.

Bez Microsoft-ove podrške nećemo više primati sigurnosna ažuriranja koja štite računalo od štetnih virusa, špijunskog software-a i ostalih zlonamjernih programa koji omogućuju krađu osobnih ili poslovnih podataka.


Imamo dvije vrste korisnika, jedni baš i ne vole Windows Update zbog problema koje prouzrokuje na njihovim računalima ili laptopima, a drugi redovito rade ažuriranja i nadogradnje operacijskih sustava i aplikacija pridržavajući se pravila koja su definirana od kompanije koja je napravila određeni proizvod, u našem slučaju od Microsoft-a.

Često se zna desiti da novi Windows Update prouzrokuje određene probleme u radu računala, operacijskog sustava, upravljačkih programa ili aplikacija. Da bi na neki način olakšali potencijalne probleme koje prouzrokuje Windows Update, preporuka je koristiti System Restore, te kreirati tkz. system restore point. U nekom od sljedećih članaka pričati ćemo o System Restoru i kako ga uključiti u operacijskom sustavu Windows 10.

Ukoliko radite u kompaniji, i imate na desetine ili stotine Windows mašina, preporuka je implementirati Windows Server Update Services (WSUS), koji omogućuje testiranje novih zakrpi na testnim Windows mašinama. Ako novi Windows Update nije napravio nikakav problem na testnim Windows mašinama, možemo ga instalirati i u produkcijsko okruženje. Da bi koristili Windows Update Update Services (WSUS), potreban nam je fizički ili virtualni server, na koji ćemo instalirati Windows Server 2012 R2 ili Windows Server 2016.

Microsoft nudi dvije vrste podrške, uključujući:

  • Standardna podrška (Mainstream support) – Microsoft će pružati standardnu podršku najmanje pet godina od datuma dostupnosti proizvoda na tržištu. Ukoliko npr., kupimo novu verziju operacijskog sustava Windows, a pet godina kasnije Microsoft objavi novu verziju operacijskog sustava Windows, podrška za prethodnu verziju biti će nam na raspolaganju još dvije godine. 
  • Proširena podrška (Extended support) – Microsoft će pružati proširenu podršku najmanje pet godina nakon datuma prestanka dostupnosti proizvoda. Proširena podrška je dostupna fizičkim ili pravnim osobama, a uključuje plaćenu tehničku pomoć i sigurnosna ažuriranja. Da bi primali ažuriranja koja nisu povezana sa sigurnošću, potrebno je kupiti pored premijerne podrške i proširenu podršku sa hitnim popravcima, koja je dostupna 90 dana nakon obustave standardne podrške.

 

U sljedećoj tablici prikazane su informacije o vrsti podrške koju nam Microsoft nudi za operacijski sustav Windows.

VRSTA PODRŠKEOSNOVNA PODRŠKAPROŠIRENA PODRŠKA
Zahtjev za promjenu dizajna i značajki operacijskog sustavaDostupnoNije dostupno
Sigurnosna ažuriranjaDostupnoDostupno
Ažuriranja koja nisu povezana sa sigurnošćuDostupno·         Dostupno samo uz proširenu podršku s hitnim popravcima

·         Nije dostupno za korisničke proizvode operacijskih sustava za računala

Besplatna podrška obuhvaćena licencom, licencni program ili drugi besplatni programi podrškeDostupnoNije dostupno
Plaćena podrška DostupnoDostupno

Tablica 1. Vrsta podrške

 

Unutar sljedeće tablice prikazane su informacije o dostupnosti osnovne i proširene podrške za klijentske operacijske sustave.

OPERATIVNI SISTEMSERVICE PACKKRAJ OSNOVNE PODRŠKEKRAJ PROŠIRENE PODRŠKE
Windows XPSP314.04.2009.08.04.2014.
Windows VistaSP210.04.2012.11.04.2017.
Windows 7 SP113.01.2015.14.01.2020.
Windows 88.103.01.2018.10.01.2023.
Windows 10N/A13.10.2020.14.10.2025.

Tablica 2. Kraj podrške za klijentske operacijske sustave

 

Pored pružanja tehničke podrške, Microsoft prestaje i sa prodajom software. Kraj prodaje odnosi se na datum kada se određena verzija operacijskog sustava Windows ili aplikacije ne isporučuje prodavačima, ni proizvođačima originalne opreme (OEM – Original Equipment Manufacturer), npr. Dell, HP.

OPERATIVNI SISTEMDOSTUPAN NA TRŽIŠTUKRAJ PRODAJE MALOPRODAJNOG SOFTWAREKRAJ PRODAJE ZA RAČUNALA SA PREDINSTALIRANIM WINDOWS-OM
Windows XP21.12.2001.30.06.2008.22.10.2010.
Windows Vista30.01.2007.22.10.2010.22.10.2011.
Windows 7 Home Basic, Home Premium, Ultimate22.10.2009.31.10.2013.31.10.2014.
Windows 7 Professional22.10.2009.31.10.2013.21.10.2016.
Windows 826.10.2012.21.10.2014.30.06.2016.
Windows 8.118.10.2013.01.09.2015.31.10.2016.
Windows 1029.07.2015.N/AN/A

Tablica 3. Kraj prodaje

 

Više informacija o životnom ciklusu Microsoft proizvoda, možete pročitati na Microsoft web stranici.

 

Autor: J.K.

 

 

 

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here