Izraz ”ping” (ili na hrvatskom jeziku ”latencija”) dobro je poznat korisnicima interneta, a pogotovo onima koji često znaju igrati online multiplayer igre. Recimo igrate World of Tanks i vidite u gornjem, lijevom kutu broj koji se povremeno promijeni (s time da ne bi trebalo biti velikih odstupanja, jer to znači da imate problem s ”pingom”), ali je u osnovi jako blizu nekog standarda. Ako ste gamer i ako volite igrati igre s društvom preko interneta onda ste vrlo vjerojatno čuli za ”ping” i za onu „što je ”ping” bolji, to će veza biti bolja i igra će raditi bolje“.

No što zapravo jest ”ping”? Otkud potječe ovaj naziv i što on točnije u svijetu računala, odnosno internet komunikacije označava? Nešto više o tome reći ćemo u nastavku ovog članka.

 

Odakle potječe naziv ”ping”?

O ”pingu” postoji nekoliko teorija kojima se željelo pobliže definirati i objasniti njegovo značenje. Neki govore kako je riječ ”ping” zapravo akronim i da je on zapravo kratica od engleskih riječi ” “Packet Internet Inter-Network Groper”. Sad koliko je to točno i koliko riječ ”ping” zaista znači ovo je vrlo diskutabilno. Ne može se reći kako postoje čvrste potvrde da ove riječi zaista označavaju puno ”ime i prezime” riječi ”ping”, što znači da se ovdje manje-više radi o nagađanju i pretpostavkama.

No postoji jedna vrlo zanimljiva stvar.

Riječ ”ping” svoje korijene vuče iz nautičkih termina. Kada se recimo dvije podmornice susretnu ispod površine mora, njihovi sonari ispuštaju zvukove koji se zove ”ping” ne bi li se na taj način odredilo gdje se koja podmornica nalazi. Ovo ”objašnjenje” pinga je ustvari dosta dobro i pomoći će nam kasnije kako bismo još detaljnije mogli odrediti sve što je potrebno znati o ovom izrazu.

 

 

ping internet

Čemu ”ping” služi? Što ”ping radi”?

Svaki puta kada prilikom komunikacije jednog računala s internetom, računalo ”naleti”, odnosno otkrije drugo računalo ono će pokušati učiniti jednu od dvije moguće stvari. Prva stvar koju će pokušati jest pokušavanje uspostavljanja komunikacije. U slučaju da drugo računalo ili mrežni pružatelj usluga mogu obaviti komunikaciju računala će moći međusobno ”komunicirati”.

Druga stvar koju računala mogu pokušati učiniti jest mjerenje koliko će biti potrebno da računalo koje je poslalo upit ili poruku dobije i odgovor. To je ono što se događa kada igrači na internetu igraju multiplayer igre. Njihova računala uz pomoć servera i pružatelja internetskih usluga međusobno komuniciraju i izmjenjuju poruke jedno s drugim.

Korištenje pinga kako bi se provjerio status servera i pružatelja usluga je u biti vrlo korisno svaki puta kada se želi pokušati riješiti neki potencijalni problem s mrežom. Sve mreže se obično sastoje od mnoštva različitih pružatelja usluga i servera koji su međusobno umreženi. U slučaju da se jedan od servera ”sruši” ili jednostavno ne radi onom brzinom kojom bi trebao to može kod korisnika uzrokovati da se korisnik ne može spojiti na onaj server kojem je korisnik želio ostvariti pristup. Još gora stvar koja se ovdje može dogoditi jest da će u takvim slučajevima biti vrlo mala (ili nikakva) povratna informacija u vezi toga koji je server taj koji uopće uzrokuje problem. Tu na scenu stupa naš dragi ”ping”.

ping naredbe

Ping će ovdje biti jako koristan jer će se uz pomoć njega moći slati poruka od računala prema serveru i moći će se vidjeti ”koraci” koji su potrebni ne bi li poruka bila uspješno poslana ili primljena. Ako se ta komunikacija omete ili ako negdje ”zašteka” računalo će zbog pinga dati korisniku do znanja da je nastao problem i da se signal jednostavno izgubio. Ovo će značiti da će korisnik u biti moći vrlo jednostavno pronaći uzrok problema (odnosno što je točno pošlo po krivu za vrijeme pokušavanja komuniciranja između njegovog računala i interneta) te će nakon određivanja uzroka problem moći i vrlo lako popraviti.

 

Provjeravanje potrebnog vremena za odgovor

Ako konekcija ne teče dobro i vaše računalo ne može ostvariti komunikaciju sa serverom to će se vidjeti i to će korisnik vrlo brzo znati. No u slučaju da je sve u redu, odnosno da računalo može najnormalnije komunicirati sa serverom tu se ping može iskoristiti za još jednu jako dobru stvar: provjeravanje koliko je točno brza neka internetska konekcija.

ping test

Brzina konekcije se obično mjeri u milisekundama (što i jest razlog zbog kojeg se ping obično i prikazuje u ”ms”). Naravno, tu dolazimo do onoga „što je manji ping to je brži internet“. Što je ping niži to će značiti da je internetska konekcija i komunikacija između računala i servera bolja i brža.

test ping

Na primjer, ping od 40 je sasvim OK za većinu današnjih multiplayer igara (iako će neki reći da je ovo previsok ping, ali iskreno i s njime se sasvim bezbolno mogu igrati većina mrežnih multiplayer igara). Ping veći od 80 ili 100 je ”previsok” (pogotovo u igrama gdje je doslovno svaka sekunda važna, kao što su pucačine tipa Battlefield ili Call of Duty).

 

Visoki i niski ping

Brzina i niski ping je nešto što je posebice važno za multiplayer igre koje će prilikom igranja svakog igrača odvesti na jedan glavni, središnji server. Naime, taj server će pohranjivati sve informacije vezane uz trenutni tijek igre i neprestano će igračima davati do znanja što se sve događa. Igrači na to mogu odgovoriti serveru na način da odaberu što je ono što iduće žele učiniti.

Ako je ping previsok, to će značiti da će računalu trebati neko vrijeme dok ne dobije i ne pošalje informacije serveru. Prevedno na gamerski jezik, ovo znači da će računala igrača s većim pingom sve ono što rade u igru moći ”prebaciti” poslije igrača koji imaju niži ping (i da će viđati sve ono što se odvija unutar igre malo poslije njih, odnosno doći će do ”efekta transportiranja”, što se opet dosta često može vidjeti u pucačinama).

Sve u svemu, visok ping igrače stavlja u nepovoljan položaj u odnosu na ostale igrače koji imaju niži ping od njih jer će oni teže moći reagirati na sve ono što se odvija u igri. Tada igračima neće pomoći ni brzo računalo, mnoštvo radne memorije, SSD disk i superkvalitetni gamerski miš. Ukratko rečeno- danas je ping jedan od najvažnijih segmenata internetske komunikacije, što je pogotovo vidljivo prilikom gaminga.

Piše: Z.K.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here