Vaš pametni telefon pohranjuje veliku količinu osobnih podataka.

Koristimo ih upotrebljavate svakodnevno, šaljemo putem njih e-poštu i tekstualne poruke, koristimo ih za telefoniranje, snimamo i dijelimo videozapise i fotografije, koristimo ih za pregledavanje društvenih mreža i za još mnogo toga.

Što ako je netko mogao pristupiti svim tim osobnim podacima? To bi mogla biti katastrofa. Zašto bi vas netko špijunirao? Što bi ih zanimali podaci koji su na vašem mobitelu? Postoji više razloga zbog kojih bi netko mogao željeti znati što ste radili jučer ili kakve ste sve informacije pohranili na svom pametnom telefonu.

Špijunira li vas netko putem vašeg pametnog telefona? Koriste li softver za špijuniranje? Kako možemo znati špijunira li netko naše pametne telefone? Što učiniti ako otkrijemo da smo zaista bili izloženi špijuniranju? Sve su ovo izvrsna pitanja, na koja ćemo odgovoriti u nastavku članka.

Čak i ako svoj pametni telefon zaštitite snažnom lozinkom, oni i dalje neće biti u potpunosti zaštićeni. Dosad je otkriveno je da naizgled nevine Android aplikacije sadrže špijunski softver. Ako ste ”jailbreakali” svoj iPhone, postoji velika mogućnost da vas (uz Apple) treće strane vrlo lako mogu špijunirati i skupljati podatke o vama. Prijeđimo stoga na glavnu stvar!

 

Za početak, kako mogu znati špijunira li netko moj pametni telefon?

Srećom, postoje znakovi upozorenja koji će vas upozoriti da je vaš uređaj možda zaražen špijunskim softverom, koji možda nadzire vaše aktivnosti. Iako je neke znakove teže primijetiti od drugih, obično postoje jako jasni pokazatelji koji ukazuju da nešto nije u redu i da se vaš uređaj možda špijunira.

Honor View 30 Pro

  1. Neobično visoka potrošnja podatkovnog prometa

Je li vam mjesečna potrošnja podataka u posljednje vrijeme narasla? Koristi li vaš uređaj više podataka nego što je uobičajeno, a niste promijenili mrežne navike? To može značiti da je netko instalirao špijunski softver na vaš uređaj.

Špijunski alati niže kvalitete pokušat će poslati što više podataka o vašem uređaju u matičnu bazu. Takva slanja mogu koristiti velike količine podataka. S druge strane spektra, neki od proizvođača špijunskog softvera prilično su vješti u tome, a njihove su pritajene aplikacije mnogo selektivnije s informacijama koje traže i šalju natrag. To otkrivanje čini malo težim. Sve se svodi na to da budete svjesni mjesečne potrošnje podataka i da pažljivo pazite na iznenadne skokove u upotrebi podataka, koje biste mogli vidjeti. Iako se možete obratiti bežičnom operateru i provjeriti koliko ste podataka upotrijebili, isto možete provjeriti i na uređaju. Kako provjeriti potrošnju podatkovnog prometa na pametnom telefonu? Vrlo jednostavno:

  • Otvorite aplikaciju Android postavki.
  • Dodirnite “Mobilna mreža” (nalazi se u odjeljku “Mreža i Internet”.)
  • Na zaslonu mobilne mreže dodirnite “Upotreba podataka aplikacije”.
  • Ovdje možete pregledati trenutačnu upotrebu podataka mobilne aplikacije. (Možete odabrati druge datumske periode za prikaz.)

Ako posjedujete iPhone uređaj, potrošnju podatkovnog prometa možete provjeriti na sljedeći način:

  • Otvorite aplikaciju Postavke za iOS 14.
  • Dodirnite opciju izbornika “Cellular”.
  • U izborniku Cellular dodirnite opciju izbornika “Usage”.
  • Na zaslonu Upotreba možete vidjeti upotrebu podataka za tekući mjesec.

mobitel na niskim temperaturama

  1. Vaš pametni telefon pokazuje znakove aktivnosti čak i ako je u Stand by načinu rada

Iako biste trebali očekivati da će se zaslon vašeg iPhonea ili Android telefona upaliti kad primite dolazni poziv, poruku ili većinu drugih vrsta obavijesti, zaslon pametnog telefona ne bi se trebao bez razloga osvijetliti dok je u stanju čekanja, odnosno dok je u Stand by načinu rada.

Ako primijetite da zaslon vašeg uređaja svijetli, ako čujete neočekivane zvukove, a nakon toga na zaslonu ne vidite nikakve nove obavijesti, to bi moglo značiti da nešto nije u redu i da je vaš pametni telefon možda izložen praćenju.

 

  1. Neočekivana restartiranja uređaja (situacije kada se uređaj restartira ”sam od sebe”)

Jeste li imali iskustva da se vaš pametni telefon restartira bez očitih razloga, sam i bez vašeg djelovanja? To bi također mogao biti pokazatelj da netko može imati neovlašteni daljinski pristup vašem pametnom telefonu. Neočekivana ponovna pokretanja mogu ukazivati na to da netko ima daljinski administratorski pristup i da može ponovno pokrenuti vaš uređaj po volji. To bi također značilo da ti korisnici imaju sve vrste drugih pristupa vašem uređaju, kao i osobnim podacima pohranjenim na njemu. No isto tako to ne mora nužno značiti da vas netko špijunira. Nasumično restartiranje također može značiti da u najnovijoj aplikaciji ili operativnom sustavu, kojeg ste nedavno preuzeli, postoji pogreška.

Na svoj Android uređaj možete instalirati i pokrenuti antivirusni ili anti-malware sigurnosni softver za skeniranje uređaja. Korisnici iOS-a otkrit će da antivirusni skeneri nisu dostupni, što znači da u iOS operativnom sustavu vjerojatno postoji greška u aplikaciji ili OS-u, koja uzrokuje ponovna pokretanja.

podeđavanje zvuka na mobitelu

  1. Neobični zvukovi za vrijeme uspostavljanja i trajanja poziva

U danima analognih mreža mobitela čudni zvukovi koje smo mogli čuti u pozadini i nestabilne veze nešto je što smo mogli očekivati. Međutim, današnje potpuno digitalne mreže obično pružaju veze koje su stabilne i koje uglavnom ne daju nikakav šum. Dakle, ako u pozadini čujete čudne zvukove ili (još gore) čujete glas koji ne pripada osobi koju ste pozvali, postoji mogućnost da netko nadgleda ili snima vaš razgovor.

 

  1. Neočekivane tekstualne poruke

Jeste li možda primili neočekivane poruke sa čudnim znakovima ili su vaši prijatelji ili druge strane prijavili primanje čudnih ili uvredljivih poruka, koje su navodno dobili s vašeg telefonskog broja? To može biti znak da je na vašem pametnom telefonu instaliran špijunski ili zlonamjerni softver. SMS-crvi se šire mrežnim svijetom slanjem tekstualnih poruka s ugrađenim vezama. Ako žrtva klikne na tu vezu, crv može zaraziti njihov pametni telefon.

brzo punjenje baterija

  1. Vijek trajanja baterije je naglo smanjen (što je još kritičnije ako je uređaj nov ili slabo korišten)

Ako primijetite da se vijek trajanja baterije vašeg uređaja brzo i neočekivano pogoršava, to bi moglo značiti da je baterija stara i treba je zamijeniti. No ako je uređaj nov ili ako nije prestar (nije stariji od 2 godine), a slabo je korišten, to isto tako može značiti da je vaš uređaj zaražen špijunskim softverom, a dodatno opterećenje vašeg pametnog telefona prazni bateriju brže nego inače. Špijunski softver nadzire sve vaše aktivnosti na uređaju i šalje informacije o tim aktivnostima natrag prevarantima, koji su zarazili vaš uređaj. Skraćeni vijek trajanja baterije često ide ruku pod ruku s povećanom potrošnjom podataka, do koje dolazi zbog aktivnosti špijunskog softvera.

Ako niste sigurni je li riječ samo o staroj bateriji ili stvarnom špijunskom softveru, isprobajte ove mogućnosti isprobavanjem drugog kompleta baterija ili isprobavanjem baterije uređaja na drugom uređaju. Zatim nadgledajte upotrebu baterije (ako možete ukloniti bateriju iz vašeg uređaja na uobičajen način).

pregrijavanje mobitela

  1. Povećana temperatura baterije u situaciji kada ne koristite uređaj

Iako povećana temperatura baterije može biti znak višestrukih tehničkih problema, ona također može ukazivati da se u pozadini događaju neovlaštene aktivnosti, poput rada špijunskog softvera. Ako nedavno niste koristili pametni telefon, odnosno ostavili ste ga negdje, vaš telefon nikako ne bi trebao biti topao, a pogotovo ne vruć na dodir. Ako je pretjerano topao, to znači da iza kulisa radi špijunski softver, koji cijelo vrijeme prikuplja informacije i šalje ih natrag u svoju bazu, što uzrokuje povećanu temperaturu baterije.

 

  1. Problemi koji nastaju kada sami pokušate isključiti ili restartirati svoj pametni telefon

Osim što usporava proces isključivanja vašeg pametnog telefona, špijunski softver također može spriječiti ili otežati isključivanje ili ponovno pokretanje vašeg uređaja, od strane korisnika. No ovo može biti uzrokovano i nestašnim ponašanjem inače ispravne aplikacije, ali ako su se ovakve stvari počele događati ili ako se događaju sve češće, to znači da je vaš uređaj možda zaražen špijunskim softverom.

 

  1. Vaš pametni telefon je sve sporiji ili je naglo usporio u radu

Pametni telefoni visokog razreda, osmišljeni u posljednjih 4-5 godina trebali bi raditi vrlo brzo i fluidno barem idućih 4-5 godina i ne bi trebali imati nikakve probleme s performansama. Ako primijetite da vaš pametni telefon počinje zapinjati, da radi puno lošije nego inače ili naglo ostaje bez resursa poput memorije ili prostora za pohranu, možda je zaražen špijunskim softverom.

špijuniranje na internetu

Kako detektirati i ukloniti špijunski softver s pametnog telefona?

Danas postoji jako velik broj aplikacija koje službe špijuniranju korisnika. Ovo su neke od njih: Spyera, TheOneSpy, FlexiSPY, mSpy, Highster Mobile. Svi gore navedeni špijunski softver mogu nadzirati i snimati tekstualne poruke i telefonske razgovore.

Pomoću ovih aplikacija za nadgledanje prevarant može preuzeti kontrolu nad mikrofonom vašeg mobilnog telefona i slušati sve što se događa u vašoj neposrednoj okolini ili čak snimati vaše telefonske pozive.

Postoji li način kako možete saznati je li na vašem pametnom telefonu instaliran špijunski softver? Postoji i o tome ćemo govoriti više u nastavku.

Ovaj postupak bi trebao biti sličan za mnoge verzije Androida:

  • Idite na Postavke.
  • Pronađite “Aplikacije i obavijesti”.
  • Kliknite “Prikaži sve aplikacije”, “Sve aplikacije” ili nešto slično – na tom ćete zaslonu pronaći popis instaliranih aplikacija. Kad se nađete na tom zaslonu, potražite nazive aplikacija koji uključuju pojmove poput ”spy,” “monitor,” “stealth,” “track” ili “trojan.”
  • Ako pronađete nešto takvo, potražite naziv aplikacije na internetu. Ako se pokaže da je aplikacija sumnjiva, izbrišite je.

Međutim, imajte na umu da mnoge špijunske aplikacije ne koriste stvarno ime alata za nadzor, već koriste lažno ime, da bi ga sakrile. Trebali biste izbrisati sve nepoznate aplikacije na uređaju. Posljednje rješenje je reset uređaja.

Piše: Ivan Hečimović

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here