Nikome nije zabavno kada računalo postane neresponzivno. Čak i ako ne izgubite posao koji ste radili, čekanje da aplikacija koju imate otvorenu postane responzivna, zna biti frustrirajuće i prilično umanjuje produktivnost. Što je najgore, uvijek kada smo u žurbi i trebamo nešto na brzinu napraviti, računalo postane sporo.

Problem kod ovakvih situacija je što PC ne pokaže poruku greške ili ne izbaci plavi ekran s greškom. Jednostavno vas “pusti” da čekate dok se računalo ne oporavi ili dok ne stisnete gumb za resetiranje PC-ja. Postoji nekoliko čestih. Razloga zašto se to događa, a mi ćemo u nastavku teksta vidjeti koji su to razlozi i postoji li kakvo rješenje za njih.

1) Manjak resursa

Jedan od glavnih razloga zašto Windowsi postanu neresponzivni i zašto “zaštekaju” je nedostatak računalnih resursa. Dvije komponente koje često uzrokuju usko grlo u radu računala su RAM (memorija) i CPU. Vaše računalo sve što radite sprema u RAM-e. Tamo se nalaze i pokrenute aplikacije. Ako ti podaci zauzmu svu memoriju, računalo počinje spremati nove podatke kao “page” datoteku na disku. Ona “glumi” RAM. No, tu često dolazi do zastoja i računalo “zašteka”.
Ako imate SSD disk i dobre (novije) komponente, onda ćete rjeđe biti u tim situacijama. Ali ako imate HDD, onda znate o čemu govorimo.
Ista stvar je i s CPU-om. Kada on radi na 80-90 ili više posto, pitanje je sekunde kada će računalo zaštekati. Tu rješenja baš i nema. RAM memoriju možete povećati, dok CPU ne možete. Eventualno ga zamijeniti novijim i bržim, ali to može biti relativno skupa nadogradnja.

2) Hardverska nekompatibilnost

Ako komad vašeg hardvera nije u potpunosti kompatibilan s verzijom Windowsa koju koristite, to možete uzrokovati probleme sa stabilnošću operativnog sustava. Tipično, hardverski problemi uzrokuju “rušenje” Windowsa i prikažu plavi ekrani, jer oni nemaju drugu opciju. Došlo je do greške i ne znaju kako reagirati na istu. Ipak, nekada, ako se ne sruše, to se očituje tako da računalo postane neresponzivno, tj. “zamrzne” se.

Kada se takva situacija dogodi, pokušajte se sjetiti jeste li u računalo spojili kakav novi komad hardvera. To može biti printer, miš, tipkovnica, USB stick ili neki drugi eksterni uređaj. Ako jeste, probajte ga ištekati i vidjeti što će se dogoditi.

Isto tako, ako imate uređaj koji je jako star, probajte ga zamijeniti s novijim i vidite hoće li se računalo i dalje zamrzavati ili ne. Znamo da to nije jeftino, barem ne uvijek, ali je ponekad jedino rješenje.

3) Problemi s driverima

Čak ako vam i nekompatibilni hardver ne radi trenutačno velike probleme, mogao bi loš driver. Ako niste znali, driver je mali softver koji povezuje vaš softver i hardver, odnosno daje Interface Windowsima kako bi oni mogli upravljati hardverom na pravilan način.

Za osnovne uređaje kao što su miš i tipkovnica, mogu se koristiti i generički Microsoft driveri. Problem dolazi kod skuplje periferije koja zahtjeva, recimo, svoje specifične drivere. Sada, ako instalirate stare drivere ili neke koji su nekompatibilni s verzijom Windowsa koje koristite, može doći do problema.

Nekakvo generalno pravilo je – “ne dirajte dok sve dobro radi”. Ako ne radi, onda reinstalirajte drivere i pogledajte što možete učiniti s njima.

4) Problemi s Windows Registryjem

(Windows) Registry je baza podataka u kojoj Windowsi drže hrpu informacija koje im trebaju. Većinom su to informacije u sistemu, te razne konfiguracije. Kada instalirate ili uklanjate aplikaciju, editirate postavke ili mijenjate, na kraju, sam Registry, Windows te stvari ovdje čuva.

U većini vremena, Registry radi sasvim odlično i ne morate ga dirati. Preporučujemo da u širokom luku izbjegavate one aplikacije koje vam čiste računalo, pa vam odmah “očiste” i Registry. U najbolju ruku takvi alati su beskorisni, a u najlošiju – mogu biti opasni.

Ako vam računalo javlja greške ili se zamrzava zbog Registryja, vrlo vjerojatno nema lijeka za to. Odnosno ima – reinstalacija OS-a. Nekada se to dogodi slučajno (nešto se slučajno obriše ili se podaci koruptiraju), nekad vam “čistači” Registryja nešto krivo obrišu, a nekad vam malware uništi Registry jer mu je to bila i namjera.

5) Malwarei bilo koje vrste

Malware je naziv koji pokriva – viruse, spyware, crve, trojance, sve vrste i forme injectiona … i sve ono što vam može naškoditi operativnom sustavu. Maliciozni kod u računalu može biti razlog zašto vam se računalo zamrzava i programi postaju neresponzivni. Problem je što malware I razni rootkitovi znaju uzimati puno računalnih resursa i onda vama ostane malo za vaše taskove.

Zato je izrazito bitno da svako malo skenirate računalo i vidite imate li kakve malwaree ili druge “nametnike” na računalu i da ih što prije otklonite. Malwarebytes (free) je odličan odabir ako nas pitate.

6) Pokretanje više AV aplikacija istodobno

Windowsi 10 dolaze s relativno dobrim AV softverom koji se zove “Windows Defender”. To je AV program koji je dovoljno dobar za većinu korisnika. Nije najbolji, nije loš, a besplatan je. No, ima onih koji ipak žele malo bolju zaštitu pa instaliraju dodatni AV program što može rezultirati problemima s performansama.

Ako imate dva ovakva programa koji skeniraju računalo, često može doći do konflikta, a to vodi do zamrzavanja računala ili ponekad do resetiranja sustava uslijed greške koja je nastala. Zato preporučujemo korištenje “scan on-demand” aplikacija.

Nemojte imati više ovakvih aplikacija pokrenutih u pozadini i pustiti ih da u “realnom vremenu” konstantno skeniraju računalo.

7) Aplikacijske greške

Ponekad nam probleme može stvarati i loš softver. To može biti neka stara aplikacija koja nije u potpunosti kompatibilna s Windowsima koje koristimo, a može biti i loša Chrome ekstenzija. Možda ćete primijetiti da vam je računalo uvijek neresponzivno kada imate uključenu određenu aplikaciju. Ako vam se to recimo događa u Chromeu, probajte onesposobiti SVE ekstenzije i vidjeti. Ako vam se to više ne događa, onda je zbog ekstenzije. Ista stvar je i s drugim softverom kojeg koristite. Probajte suziti izbor na par aplikacija, a zatim ažurirati iste na najnovije verzije.

Ako ni to ne pomaže, možda je vrijeme da uzmete neki alternativni program. Ako vam recimo GIMP stvara problem, uvijek ga možete zamijeniti recimo s paint.Net-om ili nekom sličnom aplikacijom.

Zaključak

Velika je šansa da vam se računalo smrzava (op.a. Bude neresponzivno) zbog jednog od ovih nabrojanih razloga. Većina tih problema se da riješiti na ovaj ili onaj način. Niste ni prvi ni zadnji koji imaju ove probleme. Da li je frustrirajuće? Je, ali to je još jedan razlog zašto se potruditi riješiti ovaj problem.

Jednom kada ga riješite, opet ćete bez problema koristiti računalo i nećete razmišljati hoće li vam se smrznuti ili neće. U najgorem slučaju, uvijek možete Windowse 10 resetirati na tvorničke postavke i “krenuti ispočetka”.

 

Piše: B.P.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here