PočetnaHelpdesk15 savjeta kako raditi od kuće

15 savjeta kako raditi od kuće


Globalna pandemija koronavirusa je natjerala poslodavce da dopuste ljudima da počnu raditi posao iz svojih domova. Taj “remote” način rada je nešto što ili volite ili ne volite. Malo je onih koji su “u sredini”. Neki su produktivniji doma radi mira i tiše kojeg imaju, a neki vole ured jer se vole družiti s kolegama i ne mogu/ne žele raditi doma.

No, sada trenutačno nemamo izbora. Barem mi koji radimo na računalu i to nam je osnovno sredstvo rada. U vrlo kratkom vremenu morali smo se prilagoditi činjenici da 40-ak sati tjedno više nećemo provoditi s kolegama u uredu, nego da je taj “ured” sada postao naš radni stol u kutu sobe. Zato i pišemo ovaj tekst. Pokušat ćemo vam dati 15-ak savjeta, ili smjernica, kako lakše prebroditi ovo razdoblje u kojem radite od doma. Naravno, uz uvjet da možete raditi od doma i da niste postali “tehnološki višak” u svojoj kompaniji.

Rad od doma može biti dosta izazovan, zato je potrebno pridržavati se određenih smjernica. Kojih? Čitajte u nastavku teksta.

1) Držite se redovnih sati rada

Kada radite od doma, ponekad je teško razdvojiti privatno od poslovnog. Zato je izuzetno bitno da si odredite dio dana kada ćete početi raditi i kada ćete završiti. Neki vole početi odmah ujutro prije 7h, dok neki vole odspavati, popiti kavu na miru i krenuti raditi iza 9 ili 10h. Kad god krenuli, odradite svojih 8-9h i nakon toga se dignite od stola i završite posao. U protivnome ćete raditi cijele dane, biti iscrpljeni, te će “patiti” vaš privatni život. Probajte se ovoga držati 90 posto vremena. Naravno da će biti dana kada ćete morati usred dana nešto otići obaviti i nećete raditi. Ali u protivnome, imajte jasno definirate “radne sate”.

2) Stvorite jutarnju rutinu

Odluka da ćete sjesti za računalo i početi raditi, je jedna stvar. O tome smo malo prije pisali. No, kreirajte si jutarnju rutinu koja će biti uvod u vaš dan. To može biti doručak i kava, čitanje jutarnjih vijesti prije posla i slično. Možda netko voli ujutro otići trčati, mada to ne preporučujemo zbog trenutačne zdravstvene situacije. U svakom slučaju, imajte si neku rutinu, koja vas vodi do toga da nakon nje idete raditi.

3) Postavite pravila s ljudima s kojima živite

Remote rad je ponekad težak, sam po sebi, a posebice ako imate obitelj i ona je u stanu/kući dok radite. Ako imate djecu koja dolaze iz škole dok vi još radite, postavite jasne granice što mogu raditi, a što ne. Ista stvar je i s ostatkom obitelji ili ukućana. To što ste doma ne znači da možete prošetati psa usred radnog dana ili pomagati pospremati po kući. Odmah od početka postavite jasna pravila i pokušajte ih se pridržavati.

4) Odredite si pauze i nemojte ih kratiti

Ne znamo kako je kod vas u firmi, ali većina firmi nakon polovice dana ima određenu pauzu od 30 minuta. Imajte ju i vi ako ste doma. Uzmite si pola sata za pojest ručak, protegnuti noge, kratko rastezanje, šalicu kave … što god da vas veseli. Dapače, uzmite si i dodatne 15-minutne pauze svaka dva sata ako trebate. Nije lako ni sjediti cijeli dan.
Također, nemojte si uskraćivati pauze. To što ste doma ne znači da možete ili morate pojesti sendvič u 10 minuta i odmah nastaviti raditi. “Odradite” pauzu do kraja. Da ste u firmi, vjerojatno biste iskoristili svih 30 minuta, zar ne?

5) Izađite iz kuće ako trebate

Ako trebate nešto obaviti vani, slobodno otiđite ako vam posao to dopušta. Posebice ako ste u IT sektoru i ne morate točno raditi od 8-16h. Imate birokraciju koju morate obaviti? Izađite usred dana, obavite što trebate, te nadoknadite izgubljeno vrijeme u popodnevnim satima. Trebate nešto pokupiti kod poznanika/kolege/prijatelja? Izađite van i odite. Ljudima treba vitamin D, dobro je protegnuti noge po suncu, udahnuti svježeg zraka. Stoga, izađite van ako trebate. Neće posao propasti zbog sat ili dva.

6) Nemojte se ustručavati tražiti ono što vam treba

Ako ste zaposlenik kompanije ili organizacije koja podržava ovaj “remote” način rada, onda zatražite svu opremu koja vam treba. Imate laptop od firme, ali vam je lakše raditi s dodatnim monitorom, dobrom stolicom, tipkovnicom i mišem? Treba vam i tablet radi nečeg? Tražite firmu bez ikakvog ustručavanja. Vjerujemo da će vam dopustiti da opremu odnesete iz ureda u svoj “home office” dok se ova situacija ne smiri. I u normalnim okolnostima, mnogi poslodavci daju radnicima da zaduže opremu i brinu se o njoj (bilo u uredu, bilo doma), a kako neće u ovoj izvanrednoj situaciji.

7) Imajte “dedicirano mjesto za rad”

U idealnom svijetu, remote radnici imaju malu radnu sobu u svom stanu ili kući, te dva računala – jedno poslovno i jedno privatno. Nažalost, u stvarnosti je to daleko od istine. Naš ured je stol u kuhinji ili sobi, nemamo dva ili više računala, te radimo od kuda stignemo. Ponekad i iz kreveta. No, savjetujemo vam da radite uvijek na jednom mjestu. Imate radni stol? Super. Neka to bude onda “radno mjesto” i tu radite. Nemojte večerati I raditi posao za kuhinjskim stolom. Odradite posao, a onda se posvetite svojim interesima i svom životu.

8) Koristite VPN

Ako ste u mogućnosti, uvijek koristite VPN kada ste na mreži koju vi ne kontrolirate. Ako ste spojeni na tuđi Wi-fi, radite iz kafića, restorana, aerodroma, hotela … uvijek koristite VPN. Mnoge organizacije imaju svoj korporativni VPN da bi zaposlenici, ali i kompanija, bili što više zaštićeni od raznih hakerskih napada, krađe podataka i sličnih nedaća. Ako i nemate korporativni VPN, koristite neki komercijalni kao što su NordVPN, ProtonVPN, ExpressVPN i slični. Nemojte raditi poslovne stvari i pristupati kompanijskim resursima bez zaštite na nezaštićenoj mreži!

9) Pojavite se na svakom sastanku i aktivno sudjelujte

Ako ste dio IT kompanije ili neke slične branše, onda ćete vjerojatno dosta sastanaka imati putem Interneta. Najčešće u obliku video konferencije ili konferencijskog poziva. Iako je to ponekad dosadno, pojavite se na svakom sastanku na koji ste pozvani, sudjelujte na njima aktivno i pokažite da ste proaktivni radnik koji je 100 posto produktivan i kada radi od doma. Tko zna, kada prođe ova “kriza” i kada se životi vrate u normalnu, možda vam poslodavac ponudi da dan ili dva tjedno radite od doma ako to želite. Upravo zato što je vidio da ste produktivni doma jednako kao da ste u uredu.

10) Uzmite bolovanje ako trebate

Ako niste dobro i vidite da ne možete kvalitetno raditi, kontaktirajte nadređene i uzmite bolovanje. Većina kompanija ima relativno dobro uređeno bolovanje, pa znate kome se javiti i koja je procedura “uzimanja bolovanja”. Nemojte oklijevati oko toga. Posebice dok vlada koronavirus. Također, odite doktoru ako mislite da ćete biti bolesni više dana i ako se ne radi o onim standardnim problemima kao što su migrena, kratkotrajne crijevne viroze i slično. Ako niste dobro, odmorite se I izliječite se. Posao neće propasti zbog par dana vašeg odsustva.

11) Educirajte se u slobodno vrijeme

Ako radite u IT sektoru, možda je ovo idealno vrijeme da naučite neke nove stvari ili poboljšate one kojima se bavite. Udemy, Coursera, YouTube … Internet je prepun dobrih video materijala uz pomoć kojih možete naučiti nešto novo. Da ne govorimo da mnoge IT firme imaju korporacijske korisničke račune za web stranice za online učenje. Iskoristite ovo vrijeme u karanteni da naučite nešto novo i sami se povećate vrijednost na tržištu. Ako vas zanima recimo mobilni development, sada je odlično vrijeme za početi učiti Flutter.

12) Komunicirajte i više nego što je potrebno

Amerikanci koriste jedan dosta zanimljiv termin – “overcommunication”. To znači da svi koji rade remote moraju početi komunicirati mnogo više nego inače. Kada ste završili neki važan zadatak koji utječe na druge, recite to svima. Kada trebate pomoć, pitajte da svi čuju. Kada možete nekome pomoći – pomognite.
Danas kompanije koriste aplikacije kao što su MS Teams, Slack, Skype … tu se nalaze svi zaposlenici. Budite od pomoći i komunicirajte što više možete. Ponekad i više nego što je potrebno. Svima će biti lakše.

13) Socijalizirajte se s kolegama

Ovakav način rada od doma može ponekad uzrokovati usamljenost, depresiju, osjećaj da ste odvojeni od ostatka svijeta itd. Zato je jako važno socijalizirati se s kolegama. Nažalost, sada je teško da ćete otići van i družiti se s njima, ali zato možete sudjelovati u online raspravama van radnog vremena o nekim zajedničkim interesima. Možete imati “remote” pivu nakon posla (op.a. Proguglajte termin “on-nomi”). Učinite sve da se koliko-toliko spojite s kolegama s kojima radite. I budite proaktivni u tome.

14) Ne budite prestrogi prema sebi

Vrlo uspješni remote radnici su poznati po svojoj izuzetnoj disciplini i mogućnosti da se fokusiraju na posao bilo gdje da se nalaze. Ti ljudi mogu raditi na aerodromu, u kafiću, doma u sobi … i gotovo uvijek će biti produktivni i uspješni u onome što rade. Ipak, 90 posto nas nije uvijek 100 posto produktivno i fokusirano. To znači da ćemo ponekad “odlutati” u mislima, napraviti pauzu i pogledati 10 minuta YouTube i slično … No, nakon toga ćemo se vratiti na posao i tamo gdje smo stali. U svakom slučaju, ne budite strogi prema sebi. I drugi odlutaju i drugi “slackaju” kad rade doma.

15) Završite dan s određenom rutinom

Kao što počinjete dan s određenom rutinom, isto tako bi trebalo završiti dan s određenom rutinom. S nečim što će poslati “signal” vama da je vrijeme da zatvorite poslovni laptop i nastavite s privatnim životom. To može biti nešto malo kao odjavljivanje s messaging aplikacije koju koristite, do odlaska u šetnju s vašim psom ili slušanje omiljenog vam podcasta. Ipak, budite konzistentni i držite se radnih sati, te završavajte posao nakon 8-9 odrađenih sati.

 

Piše: B.P.


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular