”Ray tracing”, videoigre, grafičke kartice i sve što trebate znati o ovome…

Još otkako je Nvidia Turing najavljen na Gamescomu 2018, ”ray tracing” je tema koja se najviše spominjala i o kojoj se najviše govorilo. Ovaj način renderiranja grafike je dugo vremena bio smatran ”svetim gralom” tehnologije grafike. Konačno, grafičke kartice kao što je Nvidia GeForce RTX 2080 ray tracing je nešto što se konačno može vidjeti i u praksi.

S obzirom na njegov značaj, ray tracing je jedno od najvažnjih grafičkih postignuća u posljednjih nekoliko godina (ili se barem nadamo da će biti, nakon što vidimo kako će ray tracing zaista izgledati u računalnim igrama).

što je ray-tracing

Što je ”ray tracing”?

Što znači ”ray tracing”? Ukratko rečeno, ray tracing se odnosi na napredne načine renderiranja svjetlosti i sjena. Ray tracing je nešto slično kako kod blockubustera, u kojima se pokušavaju stvoriti odlične CG animacije, zajedno sa prizorima iz stvarnog života. No, budući da ray tracing funkcionira na način da simulira i prati svaku zraku svjetlosti (otud i naziv ”ray tracing” ili praćenje zraka svjetlosti”) koju stvara izvor svjetlosti, takav način renderiranja troši jako puno grafičke i procesne snage računala. To je jedan od glavnih razloga zbog kojih ray tracing i nismo vidjeli u modernim igrama, bez obzira na njihovu kvalitetu (sve do nedavno).

Danas je ray tracing nešto što se svakako može postići u videoigrama za računala, no čak i oni najveći i najrenomiraniji naslovi ovu tehnologiju koriste na ograničene načine (kao što je djelomično renderiranje refleksija i sjena). Ono što je istina je to da danas ne postoji niti jedna igra za koju bi se moglo reći da se u njoj u potpunosti primijenila ray tracing tehnologija.

Ipak, s obzirom na to da se sve više govori o ovoj tehnologiji, ne bi bilo loše malo dublje zaroniti u to kakvo značenje danas ray tracing ima, a kakvo će značenje imati u budućnosti te kako se ova tehnologija odražava na današnje tehnologije grafičkih kartica i ono što današnje, najnovije igre imaju za ponuditi.

 

Više o temi ray tracinga

Ray tracing je tehnika renderiranja uz pomoć koje se mogu proizvesti nevjerojatno realistični efekti refleksija, svjetlosti i sjena. U osnovi, algoritam može pratiti put svjetlosti i nakon toga može simulirati način kako je ta svjetlost bila u interakciji sa virtualnim objektima, koji nastaju u računalnom svijetu.

Tijekom godina imali smo prilike vidjeti kako efekti svjetlosti i sjena u igrama postaju sve bolji i realističniji. No kod ray tracinga je stvar više u samoj interakciji svjetlosti sa svijetom, a manje je o samoj svjetlosti.

Ray tracing omogućuje puno bolji i realističniji prikaz sjena i refleksija, zajedno sa drastično poboljšanom razinom prozirnosti i lomova svjetlosti. Algoritam uzima u obzir to kako svjetlost udara na površinu te računa samu interakciju i količinu svjetlosti, koje ljudsko oko može procesuirati da se radi o stvarnoj svjetlosti, refleksijama i sjenama. Ako bismo imali dovoljnu količini računalne snage, mogli bismo stvoriti nevjerojatno realistične CG prizore, koji gotovo da se i ne bi razlikovali od prizora iz stvarnog života.

No upravo ovdje leži i problem:  čak i najbolje opremljeno računalo može koristiti vrlo ograničenu količinu grafičke moći, tako da se i najsnažnija računala muče i sa čak najosnovnijim oblicima ray tracinga. O konzolama ne treba ni govoriti, budući da su one općenito govoreći, puno slabije od računala.

ray tracing REZULTATI
Ray tracing kod Battlefield V

Koje igre trenutno koriste ray tracing?

Trenutno, dok pišem ovaj članak postoji samo pet računalnih igara koje koriste ray tracing. Evo o kojim se igrama radi:

  • Battlefield V – koristi refleksije u ray tracingu
  • Metro Exodus – koristi prikaz globalnih osvjetljenja u ray tracingu
  • Shadow of the Tomb Raider – koristi prikaz globalnih refleksija i osvjetljenja u ray tracingu
  • Stay in the Light – globalna osvjetljenja i refleksije u ray tracingu
  • Quake II RTX – globalna osvjetljenja u ray tracingu

 

Naravno, ovo nije veliki broj igara, ali i to je nešto za početak. Evo koje bi igre u bližoj budućnosti isto tako trebale koristiti ray tracing tehnologiju:

  • Cyberpunk 2077
  • Call of Duty: Modern Warfare
  • Control
  • Enlisted
  • Justice Online
  • MechWarrior V
  • Wolfenstein Youngblood
  • Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
  • Watch Dogs: Legion

Gigabyte GeForce RTX 2060 Windforce OC

Koje grafičke kartice danas podržavaju ray tracing?

U ovoj godini su sve grafičke kartice, koje podržavaju ovu tehnologiju došle iz Nvidia-ine kuhinje. Čelni ljudi iz AMD-a izjavili su kako ray tracing nije nešto na što su oni trenutno usmjereni, s time da će njihove buduće grafičke kartice svakako imati podršku za ovu vrstu tehnologije.

Koja je da tako kažem ”najslabija” Nvidia-ina grafička kartica koja podržava ray tracing? To bi bio model GeForce RTX 2060. No, ako baš želite pravo, pravcato, najbolje do sad dostupno ray tracing iskustvo (i ako ste za to spremni izdvojiti novac koji je za to potreban), onda vam svakako preporučujem da si kupite jednu Nvidia GeForce RTX 2080 Ti. Jedino na što trebate biti spremni kod kupnje ove grafičke kartice jest to da ona KOŠTA.

Koje sve grafičke kartice podržavaju ray tracing? Evo popisa:

  • Nvidia GeForce RTX 2060, 30 RT jezgre, 6GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2060 Super, 34 RT jezgre, 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2070, 36 RT jezgre, 8 GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2070 Super, 40 RT jezgre, 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2080, 46 RT jezgre, 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2080 Super, 48 RT jezgre, 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2080 Ti, 68 RT jezgre, 11GB GDDR6
  • Nvidia Titan RTX, 72 RT jezgre, 24GB GDDR6

Kako to izgleda u pogledu performansi igara?

Na primjer igra Metro Exodus, na rezoluciji od 1440p sa razinama detalja na Ultra dala je oko 40 fps-a (na GeForce RTX 2080 Ti modelu). No, kada se ray tracing opcije uključe na Ultra postavkama, fps-i padaju na nekih 20-ak.

Sve u svemu, ako želite vidjeti kako ray tracing izgleda u praksi, ako za to imate novca i resursa, trebat ćete biti pažljivi po pitanju rezolucije. Ako budete željeli igrati igre na 4K rezoluciji i sa uključenim ray tracingom, ništa drugo izuzev Nvidia-ine GeForce RTX 2080 Ti ne dolazi u obzir. RTX 2060 model dat će vam ray tracing na rezoluciji od 1080p.

Piše: D.M.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here