Oduševljenje i velika doza povjerenja kojima su se samovozeći automobili opisivali i hvalili  u tvrtki Tesla u zadnje vrijeme su zamijenjeni velikom dozom opreza. Elon Musk je najprije u svom tvitu od 3. srpnja priznao kako je zapostavio činjenicu da je vrlo teško razviti siguran i pouzdan samovozeći automobil, a kao jedno od područja koje treba unaprijediti i gdje se moraju riješiti velike poteškoće je prilagodba umjetne inteligencije na vanjsko okruženje. Sada svjedočimo plasiranju novog upozorenja iz tvrtke Tesla prema kojem bi softver za samostalnu vožnju „mogao napraviti najgoru stvar u najgorem trenutku.“ Tesla kroz objavu želi reći kako vozači moraju zadržati pažnju ispred volana čak i kad je autopilot uključen.

Izjava iz redova Tesle je rezultat niza incidenata tj. nesreća koje su povezane sa samovozećim automobilima, a još jedan razlog takvoj nagloj promjeni stava je odgađanje završetka Teslinog automobilskog softvera zbog tehnoloških prepreka i poteškoća.

Tesla se s upozorenjem nadovezala na opciju autopilota koja se nalazi nekoliko razina ispod budućeg cjelovitog softvera za potpuno samostalnu vožnju. Autopilot ne kontrolira automobil u potpunosti, ali nudi vozaču oblik pomoći i asistiranja kod nekih segmenata vožnje. Postavka autopilota na Teslinim modelima daje automobilu mogućnost samostalnog upravljanja, ubrzavanja i kočenja unutar svoje trake. Mogućnost potpune samostalne vožnje tek je u planovima i ona bi trebala omogućiti automobilu upravljanje putovanjima na kraćim i dužim udaljenostima bez potrebe da osoba koja se nalazi na vozačevom mjestu ima bilo kakav oblik aktivnosti.

Smatra se kako postoji šest razina autonomne vožnje koje počinju od nulte razine. Trenutni Teslin autopilot nalazi se na drugoj razini koja je poznata kao „djelomična automatizacija“. Kada se autopilot koristi u Teslinim modelima, automobil samostalno upravlja vožnjom i kontrolira ubrzanje, ali nužno je da osoba cijelo vrijeme bude u vozačevom mjestu kako bi mogla preuzeti kontrolu nad automobilom u određenom trenutku.

Upravo se zbog vozačevog manjka pažnje tijekom uključenog autopilota dogodio niz nesreća koje su još uvijek pod istragom National Transparation Safety Boarda, tijela savezne vlasti za sigurnost prometa. U jednoj od najgorih nesreća život je izgubio Appleov inženjer kad je njegov Tesla Model X udario u betonsku prepreku.

Musk

Elon Musk je poznat po davanju raznih obećanja, ali kod pitanja softvera za samovozeće automobile očito se malo „zaigrao“. Tijekom 2018. godine obećao je kako će dugočekivani FSD (Full- Self-Driving) softver verzije 9 biti završen u kolovozu iste godine. Nakon toga je identičnu stvar obećao u 2019. godini kad je objavio kako će „ za godinu dana biti preko milijun automobila s FSD-om.“ Prije desetak dana u novom obećanju tvitao je kako ubrzo počinje otpremanje FSD verzije 9 koja dolazi u beta verziji.

Tesla se trudi i mnogo radi na izradi softvera za samovozeće automobile, no postavlja se pitanje ako kontinuirano davanje obećanja i ekskluzivnih najava može narušiti tvrtkinu reputaciju ako izostaju obećani rezultati i konačni plasman završenog proizvoda na tržište.

Piše: Ervin Mičetić

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here