PočetnaSoftverPosao i financijeSoftverska strana fiskalizacije

Softverska strana fiskalizacije


Došao je 1.1., vjerojatno se još niste bili oporavili od proslave nove godine, a jedino što ste na televiziji mogli čuti su bili novi zakoni i toliko spominjana fiskalizacija. Iako vam u tom trenutku to ništa nije značilo (a vjerojatno vam ni danas ne znači ukoliko se ista vas ne tiče), no ne možemo zanemariti činjenicu da danas svi kafići, restorani i svi oni koji rade sa novcem moraju imati fiskalne blagajne – softver koji će to sve moći povezati i pristupiti Internetu. Najveći problem kod nas upravo je Internet jer mnogi dijelovi Hrvatske imaju spore Internet veze ili ih uopće nemaju. A onda na tu sporu vezu dodajte još hrpu računa koji se moraju certificirati, odobriti od porezne agencije, odnosno FINA-e i imate problem. No, nije sve ni tako crno. Serveri rade sasvim dobro, kafići i dalje posluju samo što više ne mogu prikrivati zaradu i porez koji moraju platiti državi i sve ide dalje svojim tokom. Stoga nas zanima onaj softverski dio priče – koji softveri se najčešće koriste, kako uopće fiskalna blagajna funkcionira, gdje možete naći sve relevantne podatke o fiskalizaciji i slično.

Fiskalizacija – što, kako, preko čega

Što uopće fiskalizacija je? Pa to je, prosto rečeno, bolje kontroliranje gospodarskih objekata i bolja naplata poreza. Tj. postupak stavljanja fiskalnog uređaja u funkciju evidentiranja prometa, odnosno fiskalnog sustava u funkciju kontrole prometa suglasno zakonu. To je jedna od službenih definicija koje možete naći na Internetu. Kako se ona provodi? Uz pomoć fiskalnih uređaja i fiskalnih blagajni. Ta dva pojma treba razdvojiti. Fiskalna blagajna je softversko rješenje koje komunicira sa fiskalnim uređajem sa jedne strane (gospodarski objekt), te sa poreznom upravom na drugoj strani. Tehnički gledano, ne komunicira sa poreznom upravom nego se radi o serverima koji podržavaju sve te procese, no to trenutačni i nije bitno. S druge strane, fiskalni uređaji su kase/printeri ili neki drugi uređaji za registriranje prometa dobara i usluga unesenih u njenu bazu podataka (preciznije, usluge i dobra koje možete kupiti – od kave, do hrane, robe …) koji se na propisan način bilježe u sustavu porezne uprave. Tu i nema prevelike filozofije – sve što kupac/klijent kupi, mora se proknjižiti. Ovaj sustav nije nov i ne koristi se samo za zemlje u tranziciji kao što neki u medijima tvrde jer je Italija zemlja koja je smislila fiskalizaciju što opovrgava tu tvrdnju. Istina je da je najveći problem naplate poreza u zemljama koje su u tranziciji, zato se tu najviše i koristi. I mora se koristiti. Što se softverskog dijela tiče, to otprilike ovako izgleda:

1) Ugostitelj (npr.) izdaje račun i stisne „Ispis“ računa

2) Generira se XML datoteka, te se potpisuje i sprema

3) Kreira se SOAP poruka i poziva se web servis porezne uprave

4) Nakon uspostavljene veze, šalje se poruka

5) Serveri porezne uprave provjeravaju poruku, certifikat i potpis

6) Generira se JIR broj i bilježi vrijeme kada je račun nastao

7) Kreira se i potpisuje SOAP povratna poruka

8) Fiskalna blagajna prima poruku i sprema je

9) Ispisuje račun

Kao što vidite sve je prilično transparentno i nije komplicirano. Prije vi niste znali da li je ugostitelj stvarno isprintao račun i da li vam je dao račun koji kasnije neće proknjižiti. Čak su mnogi ugostitelji imali dvije blagajne – jednu fiktivnu na koju su printali lažne račune, a onda na kraju radnog vremena ih unosili u pravu blagajnu, s time da su unosili svaki drugi ili treći račun. Zato smo i imali situacije da kafići usred Zagreba, koji imaju 5-6 konobara i plaćaju najam prostora desetak i više tisuća kuna, imaju mjesečno 2-3 tisuće kuna profita.

Tehnički preduvjeti i izgled računa (stavke)

Da bi se zadovoljili tehnički preduvjeti, svi obveznici fiskalizacije moraju imati aplikativni digitalni certifikat za fiskalizaciju izdan od FINA-e (fiskal), naplatni uređaj + softver koji mora podržavati stvaranje XML dokumenata i elektroničko potpisivanje, te Internet vezu sa primjerenom propusnošću da ne bi imali problema sa izdavanjem računa. Sve već rečeno i viđeno.

Softverski se mora riješiti i izgled računa, te brojevi na njemu – Račun mora imati razne oznake od kojih su najznačajnije broj računa (sastoji se od tri dijela), naziva artikala koji se izdaju sa cijenom u koju je uračunat PDV, obračunati porez, oznaku blagajne i operatera koji je izdao račun, ZKI (zaštiti kod izdavatelja računa), JIR te osnovne podatke o gospodarskom objektu. Kod programiranja izgleda računa i nema većih problema, osim jednog polja, a to je JIR. On se mora dobiti od strane porezne uprave i zato postoji ta određena procedura.

ZKI je alfanumerički zapis kojim se potvrđuje veza između obveznika fiskalizacije i izdanog računa, a određen je s nekoliko parametara i dobiti ćete ga kada kupite digitalni certifikat kod FINA-e. Na računu ćete vidjeti sažetak koji se stvara pomoću MD5 kriptografske hash funkcije.

JIR s druge strane se koristi kao identifikator svakog pojedinog računa. Zapravo koristi se UUID (universally unique identifier). On je sastavljen od 32 znaka i iskazuje se u 5 grupa slova i brojeva. Zašto baš UUID? Zato jer UUID ima algoritam koji osigurava jedinstveni JIR što je potrebno u ovom slučaju.

Fiskalne blagajne (softver)

Na tržištu danas postoji dosta softverskih rješenja, no nekoliko imena se izdvojilo. Mi smo zato pogledali što oni nude, u čemu se razlikuju, koja im je cijena i slično. Naravno, postoje i open source rješenja koja mogu jednako tako dobro raditi, ali i ne moraju – ako se išta dogodi sami ćete to morati rješavati, nećete moći krivnju prebaciti na neku drugu osobu i pitanje je da li će baš uvijek raditi na svim računalima i uređajima. Zato se bolje okrenuti softveru koji je provjeren i uz koji dolazi 24 satna podrška od strane programera. Pa pogledajmo što se nudi.

POS Sector

Jedno od prvih rješenja na koje smo naišli je POS Sector. Odlično rješenje koje se koristi kod kafića i restorana, ali i kod mobilnog naručivanja te dostavljanja. 3 softverska paketa za 3 različite djelatnosti. No, nas ipak najviše zanima ovaj prvi za kafiće i restorane. Riječ je o softveru za brzo i sigurno izdavanje računa. Veličina objekta uopće ne igra ulogu i nije bitno da li vodite kafić koji dnevno izda 100 ili 500 računa. Problem koji se javlja kod velikih objekata, odnosno objekata koji izdaju puno računa je „Rush hour“, odnosno svi oni imaju vrijeme u danu kada su pretrpani narudžbama i kada sve mora savršeno funkcionirati. POS Sector s time nema problema. Osim što je iznimno jednostavan za korištenje, on vam omogućuje samostalno dodavanje novih artikala u bazu podataka, promjenu cijena i drugih podataka, vođenje lagera i normativa, dodatne vrste plaćanja (Kreditne kartice, virmani, kuponi …), popust na određenu stavku na računu ili cijeli račun, izdavanje R1 računa, detaljne zabrane korištenja određenih dijelova programa (modula) određenim korisnicima, mogućnost povezivanja više naplatnih jedinica i ispis za više pisača.

Uz sve ovo nabrojano, što je i više nego dovoljno većini korisnika, nudi vam i analize poslovanja uz pomoć različitih grafova. Ne kaže se uzalud da slika vrijedi tisuću riječi, zar ne? Vjerujemo da će mnogi na taj način uspjeti poboljšati poslovanje, naći one artikle koji se prodaju bolje, te unaprijediti svoje poslovanje općenito. Uzevši u obzir sve što ovaj softver nudi, prednosti su mnoge: od jasnog uvida u poslovanje (kao i praćenje trenda), do pripremanja podataka za knjigovodstvo do povezivanja sa vašim knjigovodstvenim servisom.

Ako želite, ovaj softver možete 30 dana testirati bez ikakve naknade, samo morate kontaktirati programere koji stoje iza ovog softvera. To možete učiniti preko službene stranice www.possector.hr. Ako se odlučite na korištenje istoga, jednokratno će vas koštati 3490 kuna (+ godina dana podrške) ili 199 kuna mjesečno sa uključenom podrškom. Svakako proizvod vrijedan pažnje!

SmartPos

Iza softvera SmartPos stoji tvrtka TOMISLAV 1994. d.o.o. koja se već jako dugo bavi razvojem softvera. Oni su razvili nekoliko Smart rješenja koja se dijele na SmartPos (fiskalne blagajne), SmartOffice, SmartCook i SmartOrder. Svi spomenuti proizvodi imaju svoju svrhu i koristi ih veliki broj zadovoljnih kupaca. No, pogledajmo mi radije što SmartPos može ponuditi svojim korisnicima?

SmartPos je front office aplikacija za rad na naplatnom mjestu. Razvijena je tako da svojom jednostavnošću ne iziskuje preveliko znanje rada na računalu. Podržava rad na standardnim računalima s CRT ili LCD monitorima, a punu funkcionalnost pokazuje u radu sa zaslonima osjetljivim na dodir.

Usluge koje ulaze u ovaj paket su brzo i pouzdano izdavanje računa (običnog ili R1), može odobriti konzumaciju bez naplate (reprezentacija), premjestiti konzumaciju sa stola na stol, djelomično ili kompletno naplatiti račun, izdati narudžbu kuharu i slično. U ugostiteljskoj inačici postoji mogućnost da se dodaju dodaci uz jelo ili pića, da se odaberu različiti izbori jela iz menija, podrška za dnevne ponude jela i slično. Također odlično rješenje sa ogromnom podrškom za veliki broj kafića i ugostiteljskih objekata. Nadalje, valja napomenuti da preko spomenute tvrtke možete kupiti i hardver (Računalo, LCD monitor ili touch screen, POS printer, all-in-one terminal …) koji će zadovoljiti sve vaše potrebe.

MSGW Caffee Touch

Treće vrlo zanimljivo rješenje je ono pod nazivom MSGW Caffee Touch. Riječ je o informacijskom sustavu koji omogućuje da se uz pomoć touch ekrana obavljaju sve funkcije koje su potrebne jednom ugostiteljskom objektu. Na taj način se cijeli proces ubrzava i do 30% u odnosu na korištenje tipkovnice i miša. Kod ovog rješenja, koji se sastoji od touch ekrana i odgovarajućeg softvera, sve potrebne tipke pregledno su posložene na ekranu i sve se radi bez uporabe dodatnog hardvera. Korištene su Intellitouch i AccuTouch tehnologije koje su razvijene upravo za ovu upotrebu. To je to što se tiče hardverske strane. Softverska strana (nama zanimljivija) donosi mnogo funkcija za fiskalnu blagajnu, a mi ćemo pokušati nabrojati većinu: touchscreen može prikazivati do 22 grupe proizvoda po maksimalno 77 proizvoda što znači oko 1694 artikala na ekranu i nadohvat ruke, mogućnost definiranja „Top artikala“ za one grupe koje slove kao najprodavanije, izdavanje računa s jednim ili više konobara u smjeni, ispis računa a da se pritom koriste Euri, a ne kune, rad u mreži, jednostavno izdavanje svih vrsta računa, dijeljenje stolova na više računa, 4 nivoa cijena itd. Mnogo opcija koje dobro dođu u svakodnevnom radu sa ovim blagajnama. Mi bismo kao najveću prednost izdvojili brzinu rada sustava, no ne smijemo zaboraviti i na manji broj grešaka koji se ovako radi (nema upisivanja brojeva ili traženja artikala – ovdje je sve logično raspoređeno), nije potrebno nikakvo posebno znanje za korištenje istoga i nudi hrpu alata za pregled narudžbi, izvještaje, kontrolu zaliha i još mnogo toga.

Pazite što kupujete

Napomenuli smo već da postoji mnogo softverskih rješenja, pa u skladu s time, mi ne možemo sve nabrojati u ovom članku. Došlo je vrijeme kada se mnoge manje tvrtke okreću razvoju ovakvih programa pa je normalno za očekivati veliki broj proizvoda što bi trebalo garantirati i bolju ponudu na tržištu. No, pripazite. Na Internetu postoje tekstovi koji upozoravaju na loša rješenja i ona rješenja koja izgledaju povoljna i dobra u početku, a na kraju shvatite da ne valjaju. Problem je što tvrtke sa nekoliko zaposlenih ne mogu pokrivati jedan malo veći grad, a kamoli cijelu županiju ili državu. Prije kupovine paketa raspitajte se o njihovim distributivnim i servisnim centrima, zamjenskim dijelovima, radnom vremenu. U kratkom razgovoru sa Tomislavom Copićem (SmartPos) doznali smo da mnogi proizvođači softvera imaju problema sa zamjenskim dijelovima i ne mogu reagirati promptnom, kao što bi trebali. Upravo zbog manjka ljudi, dijelova, a ponekad i znanja.

Dodatne informacije

Ako ste programer, inženjer ili vas jednostavno zanima proces fiskalizacije, sve službene informacije možete dobiti na stranicama porezne uprave. Naravno, tu su službeni PDF dokumenti, prezentacije, dokument koji je potvrdio sabor i slično. Sve ono što bi vam moglo trebati, no te informacije su više opisne prirode. Odnosno, ako želite malo detaljnije informacije, možete naći razne korisne web stranice koje su interaktivne i vrlo brzo možete dobiti odgovor. Također, na stranicama porezne uprave možete i provjeriti račun koji ste dobili, s time da je rok 48 sati da se račun pojavi u sustavu. Ako ga ni tada nema, možete ga odnijeti u poreznu upravu i eventualno dobiti financijsku naknadu ako se uspostavi da određeni objekt ne izdaje prave račune odobrene od porezne uprave i FINA-e.

Na stranicama FINA-e se nalaze detaljnije informacije o dobivanju DEMO ili produkcijsko aplikativnog certifikata, te sve informacije gdje ih možete preuzeti i kako ih platiti. Cijena certifikata za fiskalizaciju je prilično niska – 300 kuna za 5 godina poslovanja, odnosno 60 kn/godina.  Ako želite više licenci, tada je cijena naravno manja.

Codeplex (fiskalizacija.codeplex.com) – Jedna vrlo zanimljiva (neslužbena) web stranica namjenjena razvojnim inženjerima, programerima, developerima i svima onima koji se bave razvojem fiskalnih blagajni. To je web stranica koja pokušava riješiti sva tehnička pitanja i probleme koje možete imati tokom razvoja softverskih rješenja, ali isto tako je to open source projekt sa gotovim kôdovima koje možete koristiti sasvim besplatno. Uz to ide naravno i odličan forum, veliki broj korisnih savjeta te komunikacija sa developerima diljem zemlje koji rade isto što i vi i vjerojatno nailaze na slične probleme. Vrlo se poželjno uključiti u raspravu, te saznati sve iz prve ruke.

Fiskalizacija-dev (.com.hr) – Stranica povezana sa CodePlexom. Riječ je o mjestu na Internetu koje pokušava objediniti više izvora informacija i tako korisnicima omogućiti brže snalaženje u ovom moru informacija koje trenutačno imamo. Tu ćete naći informacije sa Porezne uprave, FINA-e, interne tekstove, programski kôd sa Codeplexa i slično. Nama je vrlo zanimljiva jer sadrži teme poput one koja vam objašnjava detaljno funkcioniranje fiskalnog sustava, koje su prednosti i nedostaci fiskalnih blagajni, kako dobiti certifikat, koji su modeli fiskalizacije …

Fiskalizacija.hr– Blog tvrtke koje je napravila softver POS Sector. Pošto se tu radi o blogu, svima je jasno da ovdje pretežito možete naći tekstove o fiskalizaciji (svakako pročitajte tekst: „Fiskalizacija od A do Ž“), ali i o tome kako njihov softver funkcionira, što se sve nudi na tržištu, ali i veliki broj tekstova koji nemaju direktno veze sa ovom temom.

Facebook – Iako Facebook najčešće služi samo za dopisivanje sa prijateljima i lajkanje slika i statusa, ipak se nađe pokoja korisna grupa ili stranica na kojoj možete naći korisne informacije. Konkretno govorimo o manjim grupama gdje se ljudi međusobno savjetuju o izboru softvera, hardvera, raspravljaju o tehničkim problemima koje su imali, kako ih riješiti … Nažalost, još uvijek tu govorimo o grupama koje imaju jedva 100-injak korisnika, no daleko od toga da nisu korisne.


Prethodni članak
Sljedeći članak
RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular