PočetnaOstaloCrowdfunding: Što je to i kako pravilno napraviti kampanju?

Crowdfunding: Što je to i kako pravilno napraviti kampanju?


Reći da je crowdfunding u usponu, bilo bi podcjenjivanje crowdfundinga. Crowdfunding je praktički eksplodirao i koriste se za mnoge projekte. Za one koji ne znaju to je proces skupljanja novaca od ljudi za projekt.

Recimo da imate projekt za koji vam treba 50.000 kuna. Teško ćete sami skupiti te novce. Barem u većini slučajeva. Crowdfunding je način da predstavite svoju ideju ljudima, te da vas oni financiraju i da za to i oni i vi imate koristi. To je vrlo popularan način financiranja projekata od 2012.-te godine, makar je i prije bilo ovakvog načina financiranja, ali u malo drugačijem obliku.

Trenutačno se na ovaj način prikuplja godišnje između 35 i 40 milijardi dolara za različite projekte. Jedan od najpopularnijih hrvatskih projekata je onaj od Nenada Bakića koji je skupljao novac za micro:bitove. Kampanju možete pogledati ovdje.

Jako je puno uspješnih priča pa je teško izdvojiti neke, ali reći ćemo samo da su se tako financirali mnogi filmovi, serije, knjige, časopisi i tako dalje. Ako vam je ideja zanimljiva, možete ju potpomoći financijski. Nekada ćete direktno od toga imati koristi (npr. dobiti ćete proizvod nakon što se kampanja uspješno odradi i nakon što autori ideju pretvore u stvarnost), nekada ne.

No, uvijek se nađe par dolara koje možete dati za dobru ideju. Dolar po dolar i skupi se. Jedan film je skupio preko 5.7 milijuna dolara na taj način. Nažalost, Hrvati još uvijek slabo koriste prednosti ovih platformi, no nadamo se da će se to u bližoj budućnosti promijeniti.

 

Negativne strane crowdfundinga

Da biste uopće mogli napraviti kampanju na jednoj od popularnih stranica za ovakvo prikupljanje novaca (Kickstarter, Indiegogo …) morate napisati dobar opis, odrediti količinu novca koju želite skupiti, napraviti prototip proizvoda i slično. Onda ste ozbiljan kandidat za dobru crowdfunding kampanju.

No, mnogi nažalost ne uspiju dostići cilj koji su si zadali. Mi smo spomenuli imaginarnih 50.000 kuna za kampanju. Neki skupljaju 5.000 dolara, neki 500.000 dolara. Ovisi o tome što radite i koliko vam inicijalno treba novaca da pokrenete proizvodnju.

Nakon što kampanja neuspješno završi, novac se vraća ljudima koji su vam ga dali i to je to. Nitko nije na gubitku od osoba koje su vas pokušale financirati, a vi niste uspjeli skupiti dovoljno novaca da pokrenete određeni proizvod. Također, postoje slučajevi gdje se kampanja uspješno realizirala, no konačni proizvod nije dobar ili jednostavno jako loše prođe u slobodnoj prodaji kada se jednom počne proizvoditi.

Takvih proizvoda ima milijun. Jednostavno tržište za određeni proizvod postoji ali ne prihvati dobro vaš proizvod. To je rizik s kojim živi svaki poduzetnik i to nije ništa novo niti išta loše. Probali ste – nije išlo. Idemo dalje.

Neki ‘backersi’ (op.a. ljudi koji su vas poduprijeli) jednostavno nisu zadovoljni proizvodom koji su dobili, pa traže povrat novca. Vrlo realna situacija koja se isto tako događa. Zato je bitno sve kvalitetno napraviti prije kampanje – nije sve samo u skupljanju novaca. Dogodile su se i situacije gdje su ljudi skupili previše novaca.

Dobro ste pročitali. Imali su cilj skupiti 200-300 tisuća dolara, te su sve pripremili za proizvodnju, no skupili su 6-7 milijuna dolara i morali su reorganizirati cijeli proces proizvodnje jer su odmah morali napraviti ogromnu količinu proizvoda.

No, to su u neku ruku one slatke muke koje imate kada imate novac za pokrenuti posao. Jedan od takvih proizvoda je Fidget Cube koji je skupio 6.4 milijuna dolara, a inicijalno su tražili 15.000 dolara. Pa sada isporuke kasne jer 150.000+ ljudi čeka svoje Fidget kocke.

 

Kako se ispravno postaviti?

Ono što muči većinu ljudi sa dobrom idejom je kako ju provesti u stvarnost. Skupiti novac, kao što smo rekli, nije 90% posla. Baš suprotno – to je možda 10-20% obavljenog posla. Imate milijun i jedan segment koji morate postaviti prije nego nešto započnete proizvoditi i prodavati.

Dobar poduzetnik bi se već osigurao i spremio za masovnu proizvodnju, prije nego bi uopće započeo crowdfunding kampanju. Odnosno, dogovorio bi se uvjete prije proizvodnje u slučaju da to nje dođe. Naravno da nećete krenuti proizvoditi nešto prije nego imate novce, no sve detalje možete dogovoriti i pripremiti.

To su savjeti ljudi koji su skupili milijune dolara na Kickstarteru i koji su lansirali preko 30 uspješnih proizvoda. Onog trenutka kada vi skupite novac i uspješno završite kampanju, vi ste se obvezali nešto napraviti. Nema tu prevara tipa – uzeti ću novac i nešto napraviti. Tada vam prijeti zatvorska kazna, a da ne govorim da vas svatko tko vam je dao novac vas može tužiti.

Takve kampanje odmah zaboravite jer smo sigurni da su vam pale na pamet. Previše puta smo u novinama čitali o ljudima koji su na prevaru došli do novca i nestali s tim novcima. Ovdje toga nema i postoje mehanizmi da se spriječe prevare.

 

Skupili ste novac – krenite

Dobra stvar koja je došla sa crowdfundingom je porast kompanija koje vam pomažu da sa prikupljenim novcima razvijete biznis. Točnije, postoje kompanije koje vas uče kako napraviti dobar proizvod, pomažu vam u logistici i slično.

NIje lako proizvesti hrpu proizvoda, dostaviti ih kupcima, održati likvidnost i proizvod plasirati u javnost. Mnoge kompanije tu pokleknu, odnosno naprave neke krive korake i ne uspiju se više vratiti “na stazu” da bi bili profitabilni.

Nadalje, postoje web stranice koje vam dozvoljavaju da nastavite prikupljati novac dalje jer su vam kampanje na Kickstarteru ili Indigogou završile. No, taj novac je dovoljan za pokretanje biznisa i izradu inicijalnih proizvoda, a novaca nikad dosta.

Recimo, Indiegogo ima još dvije opcije, a to su InDemand i Marketplace, ali postoje još i neke druge. Zatim tu je Brookstone kompanija koja vam pomaže oko distribucije proizvoda, kao i Amazonova usluga Launchpad.

 

Na što pripaziti kao osoba koja financira projekte

Ukoliko ne planirate raditi crowdfunding kampanju, možda ćete htjeti poduprijeti određeni projekt. Mi vam tada savjetujemo da dobro pročitate o čemu se tu radi, pogledate video prezentaciju proizvoda (gotovo uvijek postoji kratki video o proizvodu), pročitate što su autori kampanje do sada radili i zašto biste im trebali vjerovati, te da vidite što se dogodi ukoliko kampanja prođe loše ili bude uspješna.

Morate znati da nećete uvijek dobiti proizvod koji financirate, jer vi financirate ideju, a ne kupujete proizvod. Nekada ćete ga dobiti, nekada ne. To bi svima trebalo biti jasno. Vi sa svojim novcima omogućujete da se na tržištu pojavi određeni proizvod, bez obzira planirate li ga kupiti ili ne.

U svakom slučaju, radi se o dobroj stvari i mnogi super proizvodi su došli na tržište zahvaljujući ovakvom načinu financiranja. Nadamo se da će se taj trend nastaviti i dalje. Pogotovo u Hrvatskoj gdje je ovo još u povojima.

 

Autor: B.P.


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular