Šestog ožujka 2012. godine Google je napravio veliku promjenu kojom je objedinio sve ono što se moglo kupiti za Android uređaje u jednu jedinstvenu trgovinu koju je nazvao – Google Trgovinom (ili u originalu ”Google Play Store”).

Prije ovoga korisnici Android uređaja mogli su svoje aplikacije, filmove, igre i ostale slične stvarčice skidati i kupovati ih na Android Marketu ili u Androidovoj Trgovini, za glazbu je bila zadužena Google Music dok su se e-knjige mogle isključivo skidati i kupovati na Googleovoj Ebookstore.

Googleova odluka da se sve ove trgovine spoje u jednu omogućio je kupovinu, potragu, nalaženje i skidanje svih aplikacija koju spadaju u gore navedene grupe puno lakšim i jednostavnijim, a osim toga spajanje ovih trgovina u Google Trgovinu nesumnjivo je rezultiralo i povećavanjem korištenja Androidovog operativnog sustava uopće.

6. ožujka 2017 Googleova Trgovina navršila je punih pet godina postojanja i baš iz tog razloga odlučili smo baciti pogled unatrag i u samu povijest Android Marketa i Google Playa, kao i na neke od grandioznih promjena, poboljšanja i novina koje su s vremenom polako ali sigurno bile uvedene.

 

‘Doba’ Pred-Google Trgovine: od 2008. do 2012.

Android Market koji je pokrenut 2008. godine je nastao da bi korisnicima omogućio skidanje različitih aplikacija i igara za nove Androidove operativne sustave. Trgovina je dodala i mogućnost za plaćene aplikacije: ovo se dogodilo 2009. godine i ove mogućnosti su na početku bile moguće samo u Sjedinjenim Državama i u Ujedinjenom Kraljevstvu. Međunarodno je mogućnost plaćenih aplikacija bila moguća godinu dana kasnije. Te iste- 2010. godine nastao je i Google eBookstore, dok je 2011. godine nastao Google Music.

Ono što je bilo očito jest da bi postojanje nekoliko Googleovih trgovina među korisicima moglo izazvati zbunjenost, što je vjerojatno jedan od glavnih razloga zbog kojeg se Google prije pet godina odlučio na spajanje ovih trgovina u jednu.

android market

 

U isto vrijeme kada je bilo najavljeno spajanje Google je donio još jednu važnu odluku: sve aplikacije koje su bile kupljene preko Google Playa će imati bazu u Cloudu. To će značiti da se korisnici neće morati bojati ako nekim slučajem izgube aplikaciju ili datoteku koju su skinuli, ili ako bi poželjeli prijeći sa mobitela na tablete i obrnuti: jedino što bi u tom slučaju trebali napraviti jest skinuti ih opet sa trgovine.

Nakon lansiranja Google Trgovine u ožujku 2012. godine trgovina je brojala oko 450 tisuća aplikacija i igara koje su u tom trenutku bile dostupne za Android. Ono što je očigledno i nama svima poznato jest da je ova brojka od ožujka 2012. pa do današnjih dana enormno povećana. Kao dodatak, Google Play Store je služio i kao mjesto sa kojega se je moglo kupiti mnoštvo različitih uređaja za Googleov Nexus.

 

Poboljšanja koja su napravljena u razdoblju između 2012. i 2015. godine

Ono što je bilo vidljivo u ovom razdoblju od tri godine jest da Google definitivno nije ‘sjedio na rukama’ i besposličario. Već u kolovozu 2012. godine otkriveni su planovi u vezi fizičkih Google Play kartica za darove koje bi bile prvo upotrebljive samo za američko tržište, čime bi se omogućavalo ljudima koji ne posjeduju nikakvu kreditnu ili debitnu karticu da isto tako mogu kupovati aplikacije, igre i ostali sadržaj sa Google Trgovine.

U svibnju 2014. godine Google Play Store je napravio nekoliko izmjena. Neke od njih su uključivale dodavanje još više informacija za svaku aplikaciju koja je bila izlistana i dostupna u Trgovini, kao i mogućnosti ocjenjivanja svake pojedine aplikacije davanjem zvjezdica od 1 do 5.

U srpnju iste godine Google Play je dobio neke značajne preinake u vezi samog izgleda stranice, čime su se uvele i neke nove, dotad neviđene mogućnosti kao što je tvrtkin jezik za Material Design. Google je isto tako tog ljeta potvrdio činjenicu da, otkad je nastala kao takva prije dvije godine,Google Play je postao najveći izvor prihoda tvrtke Google i to ako ne brojimo poslove koji su bili vezani sa reklamama.

Također broj aplikacija koje su bile dostupne se drastično povećao u odnosu na dvije godine ranije: sada je taj broj skočio na 1.5 milijuna, što je za 300 tisuća više u usporedbi sa 1.2 milijuna aplikacija koje su tada u isto vrijeme bile dostupne za iOS u Appleovoj Trgovini.

U ožujku 2015. Google je odlučio izdvojiti prodaju hardverskih uređaja iz Google Trgovine i te uređaje staviti u vlastiti Googleov odjel za prodaju. To je značilo da je Google Play bio samo za skidanje i kupovinu digitalnih sadržaja i za ništa više od toga. U listopadu 2015. godine Google Play Store je dobio još jedan veliki redizajn.

Sučelje je značajno nadograđeno i izmijenjeno tako da su sada dodane zakrivljene tipke, veće slike proizvoda koje su se nalazile na vrhu stranice kao i dva odjeljka koja su sada bila odvojena – Apps&Games (Aplikacije i Igre), Entertaniment (Zabava, ovdje su spadali filmovi, TV serije, knjige, časopisi i glazba). Kasnije će ”Entertaniment” odjel biti preimenovan u ”Movies, Music, Books (Filmovi, Glazba, Knjige).”

 

Trenutačno ‘stanje stvari’: od 2015. do današnjih dana

Sve ikone Google Play aplikacija su dobile novi redizajn u travnju 2016. godine i to na način da dijele sličan ‘trokutasti’ izgled glavnoj Google Play aplikaciji. U svibnju iste godine tvrtka je otkrila da će Google Play Store, zajedno sa svojim Android aplikacijama biti dostupan na određenom broju Chromebookova koji u sebi imaju zaseban Chromebook operativni sustav. Ranije ove godine Google je dao izjave da će svi Chromebookovi koji su bili pušteni u prodaju ove godine imati pristup Googleovoj Trgovini.

Google je nastavio evoluciju korisničkog sučelja Trgovine. U studenom 2016. godine dodana je Trending sekcija koja uključuje teme koje su trenutno aktualne u pogledu zabavne ‘industrije’, kao i linkove za skidanje sadržaja vezanog uz zabavu. Google je najavio i planove da će u 2016. godini maknuti aplikacije koje su koristile nedopuštene metode i načine povećavanja broja skinutih primjeraka kao i broja recenzija.

google asistant

 

Danas i sutra

Danas i trenutno je Google Play centar ‘svemira’ za veliku većinu Android korisnika koji žele kupiti bilo kakvu aplikaciju ili neki drugi sadržaj. Iako postoje neke treće trgovine na kojima se isto tako mogu kupiti stvarčice za Android OS (od kojih je možda najpoznatiji Amazon Appstore), činjenica jest da niti jedna od njih nema niti probližno toliko sadržaja kao Google Trgovina.

No, u isto vrijeme neki analitičari i stručnjaci se pitaju koliko dugo će tradicionalne trgovine aplikacijama kao što je Google Trgovina ostati aktivne i postojati uopće.

Već smo se mogli upoznati sa rapidnim povećavanjem digitalnih pomagača kao što su Siri, Amazon Alexa i Google Assistant tako da nije nemoguće da u skoroj budućnosti Google Trgovinu zamijeni neka pomagač (ili asistent) koji će biti pokrenut kroz naprednu umjetnu inteligenciju.

Ipak, zasad nije izgledno da će se takvo nešto dogoditi uskoro. Zasad Android OS nastavlja prijelaz i širenje na sve veći broj pametnih telefona i tableta od kojih svaki ima pristup Google Trgovini. Osim njih i neki drugi uređaji, poput Android Wear satova, Android Auto te Android TV isto tako imaju pristup svojim zasebnim verzijama Google Trgovine. Prema nekim istraživanjima Google Trgovina trenutno broji oko 1 milijardu korisnika u preko 190 zemalja svijeta što samo pokazuje kako je Google Trgovina nešto što svaki Android korisnik ne može zaobići.

Što je vaš omiljeni sadržaj koji rado skidate sa Google Trgovine? Podijelite s nama svoja mišljenja i dojmove u komentarima ispod članka!

Piše: I.H.

Komentiraj