PočetnaInternetYoutubeYoutube i edukacija: Neko novo vrijeme

Youtube i edukacija: Neko novo vrijeme


Googleov servis je iznimno popularan, najveći i najbogatiji sadržajem, no na njegovim rubovima polako se počinju pojavljivati pukotine i naznake vrlo ozbiljne konkurencije.
Zapravo postoje dva YouTubea. Jedan je onaj koji većina nas gleda stalno ili povremeno, a sastoji se od glazbe i ponekog potpuno nasumičnog video uratka, obično nekog iz grupe šaljivih ili tragičnih kućnih videa.

Taj „neobavezni“ YouTube funkcionira na jednostavnim principima, ljudi i korporacije na YouTube stavljaju svoje video sadržaje, YouTube na njih lijepi svoje reklame, te sa autorima dijeli ili ne dijeli svoju zaradu. Ovo dijeljenje ovisi o nekoliko faktora, no glavno je da ako ste mali autor sa nekoliko videa godišnje i par tisuća pogleda po videu od YouTubea nećete vidjeti niti lipe.

Brady Haran je bivši novinar BBCa koji je svoja znanja iskoristio da znanost približi ljudima preko cijelog niza od preko dvadesetak različitih kanala na Youtubeu

Korporacije, posebno one koje se bave glazbom s druge strane dobivaju novac od prikazanih reklama, i njihove zarade mjere se u milijunima dolara, ali se istovremeno i broj prikazivanja spotova mjeri u milijardama.

Sve ovo znači da za prosječnog korisnika koji povremeno na Internet stavi neki vlastiti sadržaj YouTube predstavlja besplatni servis na kojem je moguće držati video materijale, i ništa više.

Vlogbrothers osim desetak uspješnih kanala imaju i vrlo respektabilne karijere. John je pisac, dok je Frank organizator najveće konferencije o video sadržajima VidCona.

Drugi youtube je onaj u kojem obitavaju profesionalni stvaraoci, ljudi koji snimaju, stvaraju, pjevaju, pišu i općenito se bave kreativnom produkcijom videa, uglavnom onih koji nikada ne bi mogli pojaviti se na bilo kojoj TV postaji. To su sadržaji koji su provokativni, inteligentni, glupi, profesionalni, amaterski, uglavnom potpuno različiti, no zajedničko im je da ih staraju živi ljudi koji to rade samostalno, uz manje ili više pomoći sa strane.

Neki od njih uspješniji su od drugih, pa od svojeg stvaranja zarađuju milijune, kao što mogu posvjedočiti deseci gaming i fashion vloggera koji već i spominjanjem neke tvrtke mogu zaraditi na čistoj reklami, dok su drugi umjereno popularni, ali stvaraju vlastiti sadržaj i od njega žive.

Justin, Derek i Henry iznimno su eksponirani autori koji svakih nekoliko tjedana na svojim kanalima objavljuju iznimno kvalitetne, i što je još bitnije vrlo inteligentne video uratke.

U toj skupini postoji jedna mala zajednica vloggera koja je orijentirana prema edukaciji, znanosti, i općenito promicanju kritičkog mišljenja. Predvodnici ako ih se tako može nazivati su im braća John i Frank Green no broj kanala koji spadaju u ovu skupinu je velik. Navraćate li na Youtube, obavezno bacite pogled i na video uratke koji se kriju na kanalima CGP Grey, Veritasium, Vsauce, ili bilo koji od videa koje potpisuje Brady Haran.

Brady Haran
Brady Haran, bivši novinar BBC-a

Razlog zašto sve ovo pišemo je činjenica da je riječ o visokokvalitetnim i motiviranim autorima koje YouTube sve više ostavlja po strani, a njihova zarada putem ovog servisa nije dovoljna da bi pokrili svoje osnovne troškove života i rada. Upravo zato pojavila se potpuno nova generacija servisa koji zapravo služe zato da korisnici (gledatelji) mogu na neki način izravno donirati svoje omiljene autore kako bi im omogućili da i dalje stvaraju dobre video uratke.

Patreon omogućava “kontinuirani crowdfunding” odnosno da vi kao netko tko želi pomoći autorima možete svoj novac uložiti u svaki njihov uradak.

Jedan od njih je Patreon, koji zapravo kombinira crowdfunding ideju aukcije, sa mjesečnim donacijama. Umjesto klasičnog modela kod kojeg netko raspiše kampanju, odredi njezino trajanje i onad prikupi određena sredstva, kod Patreona donacije bivaju vezane uz pojedinačne uratke, i onaj koji donira zapravo određuje koliko će novca donirati svaki put kada njegov omiljeni autor stvori nešto.

Patreon

 

Pravila su nešto kompliciranija, no osnova ovog servisa je da stvara mogućnost da oni najuspješniji autori ipak imaju koliko toliko zagarantirani prihod. Ovo je posebno zanimljivo autorima koji se bave temama koje se ne mogu smatrati komercijalnim, jer je uglavnom riječ o znanosti ili općoj kulturi.

Vessel

Vessel je još jedan vrlo recentan projekt koji igra na jednu potpuno drugu kartu – činjenicu da ljudi ponekad žele platiti da bi nešto vidjeli prije drugih. Za malu mjesečnu svotu (konkretno 3 dolara mjesečno) korisnik servisa dobiva pristup do video servisa koji izgleda kao pojednostavljeni YouTube. Svaki video koji je objavljen na Vesselu garantirano će biti tamo dostupan prije negoli bilo gdje drugdje, što je zapravo i osnovna premisa ovog servisa.

Vessel ima svoj vrlo zanimljivi poslovni model koji se bazira na ekskluzivnosti i jednostavnosti dolaženja do novog sadržaja

Iako niti jedan od ovih servisa nije izravna konkurencija YouTube kanalima, nego predstavlja njihovu nadogradnju, ono što postaje jasno je da se pojavljuje potpuno nova grupa autora koji polako stvaraju svoju zajednicu na Internetu, i koji stvaraju video sadržaje izvan onoga što Google može kontrolirati. A svi znamo da je konkurencija najbolji put prema naprijed.

Piše: J.R.


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular