Google je bez ikakve dvojbe jedna od najvećih IT kompanija na svijetu sa respektabilnom lepezom proizvoda od kojih su mnogi postali dio naše svakodnevnice. Kada pretražujemo Internet koristimo Googleovu tražilicu, kada idemo na put koristimo Googleove mape, kada želimo poslati email otvaramo Google Mail, kada želimo gledati određeni video otvaramo YouTube i tako dalje. No, postoji sve veći broj ljudi koji se želi maknuti od Googlea i to iz nekoliko razloga. Čak ako i po strani ostavimo sigurnosne aspekte i kršenje privatnosti koje se često veže uz ovu kompaniju – riječ je o tome da Google često ugasi svoje proizvode iz nekog neodređenog i samo njima znanog razloga.

Relativno nedavno je Google ugasio Reader – odličan RSS čitač koji su mnogi koristili na dnevnoj bazi i tako čitali svoje omiljene vijesti. Zatim su ugasili nekoliko aplikacija za komuniciranje i dopisivanje, ukinuli su određene protokole za svoje servise i tako milijunima ljudi uskratili korištenje third-party aplikacija putem kojih su koristili Googleove usluge … Mnogi korisnici ne žele ovisiti o takvim proizvodima nego žele koristiti alternative i imati više alternativa na izbor. Ako jedna usluga nije dobra, uvijek se možete prebaciti na drugu, treću … dok ne nađete onu koja odgovara vašim potrebama.

Kada govorimo o uslugama koje je Google ukinuo, odnosno ugasio, ne smijemo zaboraviti ni Google Glass koji još praktički nije ni zaživio, a već mu je upitna budućnost. Zadnje informacije govore da Google ne zna što će sa dotičnim „naočalama“ i da li će ih uopće nastaviti razvijati. Neki spominju da je jedan od razloga to što će se na tržištu, možda čak još i ove godine, pojaviti slični ali bolji proizvodi i njihov Glass bi vrlo lako mogao doživjeti debakl. U svakom slučaju, najvažnije za sve korisnike je spoznaja da postoje alternative, postoje načini da koristite hrpu usluga na Internetu, a da iza nijedne ne stoji Google. Moramo li uopće govoriti o Google+ društvenoj mreži?

google usluge

Pretraživanje Interneta
Internet je postao dio naše svakodnevnice i većina nas je spojena na isti praktički 24 sata na dan. Razloga za to je mnogo – surfamo i tražimo razonodu u slobodno vrijeme, čitamo email poruke, objavljujemo statuse na društvenim mrežama, komentiramo slike, sudjelujemo u online raspravama, slušamo glazbu i tako dalje. Sve što radimo je praktički povezano sa Internetom i online svijetom. I samim time provodimo jako puno vremena u web pregledniku. Kada nešto koristite više sati dnevno, onda želite da to nešto bude kvalitetno. Google ja zato napravio svoj web preglednik Chrome koji spada u sam vrh najkorištenijih web preglednika, zajedno sa Firefoxovom Mozillom, te Appleovim Safarijem. Točnu statistiku nemamo jer svaka statistika na Internetu ima drugačije podatke, no možemo se složiti da Googleov Chrome ima barem četvrtinu, ako ne i više, tržišta.

No, da li je Chrome dobar izbor? Teško je reći da ili ne, no svakako nije naš omiljeni web preglednik. Spomenuli smo već određene sigurnosne aspekte koji se često spominju uz Googleovo ime jer Google sve vaše akcije bilježi i sprema u svoje baze podataka. Nije li vam čudno kako se svi Googleovi servisi međusobno nadopunjuju i sinkroniziraju? To je moguće jedino na način da Google sve o vama sprema i koristi kako bi vam pomogao. Iako, „pomogao“ je pojam o kojem bi se moglo raspravljati. Želite li da Google ima sve podatke o vama? Da zna kada ste što pretraživali, da li želite da imaju sve vaše omiljene web stranice, da znaju koje pjesme i kakvu glazbu slušate, što čitate … Chrome u kombinaciji sa Google tražilicom je sve što njima treba i praktički im dajete podatke na pladnju. Ako vas taj dio ne smeta (op.a. a trebao bi!), postoje i tehnički aspekti u kojima su drugi web preglednici bolji i nadmoćniji.

Prvi od njih je definitivno Mozilla. Ako se dotaknemo ekstenzija koje možete instalirati, Firefox ih ima više. Ne možemo reći da su bolji jer AdBlock Plus jednako radi na Chromeu i Firefoxu, no Firefox definitivno ima puno više korisnih ekstenzija koje će vam olakšati svakodnevni rad. Nadalje, Chrome više nije brži od Firefoxa, ne troši manje resursa, ne smatra ga se „minimalističkim“ web preglednikom i ne daje bolje iskustvo korištenja korisnicima. Firefox, barem najnovija verzija, radi bolje i brže od Chromea, ima od nedavno redizajnirano sučelje, puno bolje štiti korisnika od onih koji skupljaju podatke o njima … Oba web preglednika imaju svojih prednosti i mana i na vama je da procijenite što vam više odgovara i što biste radije koristili.

Osim Firefoxa, od mainstream web preglednika, imate i Operu, Safari, a uskoro dolazi i novi Microsoftov web preglednik koji bi navodno trebao biti višestruko bolji od Internet explorera. Ruku na srce, IE 11 i nije bio tako loš, no pratila ga je dosta loša reputacija što je također jedan od razloga zašto ga je koristio manji broj ljudi. Ako ipak ne želite Chrome tek tako zamijeniti jednom od spomenutih opcija, moramo reći da postoje preglednici jako slični Chromeu i koji imaju istu jezgru kao Chrome. Google Chrome je baziran na open source Chromium projektu i svako može uzeti taj kôd i napraviti svoj web preglednik. To su učinile neke poznate i manje poznate kompanije i napravile fantastične web preglednike, a nažalost koristi ih manji broj korisnika.

bing tražilica

Jedan od njih je i Comodo Dragon iza kojeg stoji kompanija Comodo koja je prilično poznata ljudima u IT svijetu i koja se sa spomenutim preglednikom posebno posvetila zaštiti korisnika i očuvanju njihove privatnosti. Udio na tržištu web preglednika? U najboljem slučaju 0.1 posto. Nadalje, tu su još i RockMelt, SRWare Iron, CoolNovo i tako dalje. Svakako probajte jedan od njih, nećete požaliti. Preporučamo RockMelt svima onima koji veći dio vremena provode na Facebooku jer možete u njega integrirati hrpu mogućnosti iz Facebooka.

Što se same pretrage Interneta tiče, većina nas je koristila ili još uvijek koristi Googleovu tražilicu. Odlična tražilica minimalističkog izgleda koja će vam prikazati rezultate pretrage baš onakve kakve vi želite. A uz svaki rezultat će vas pratiti reklame baš onih proizvoda koji vas zanimaju. Zanimljivo, zar ne? Ovisi kako gledate na to. Googleova tražilica se sigurno neće ugasiti jer je to jedan od Googleovih glavnih proizvoda, no postoje tražilice koje su drugačije i koje ne prate što vi tražite.

Možda biste pomislili da smo paranoični i da ne volimo Google – no to nije istina. Koristimo mnoge njihove usluge, no činjenica je da oni najviše podataka prikupljaju o svojim korisnicima i da s tim podacima rade što god žele, a mnogi rezultati pretrage su namješteni. Uz dovoljno novaca možete biti vrlo blizu vrha kod određene pretrage na Internetu. Spomenuli smo reklame? Kada ulogirani pretražujete Internet, Google zna što pretražujete i „što volite“ pa vam takve reklame i prikazuje kod rezultata pretrage. Na taj način oni zarađuju, a vi postajete alat uz pomoć kojeg oni zarađuju.

Uz to, Google filtrira određene rezultate pretrage, što po nama nije dobro – ako je netko tražio određeni pojam onda mu to treba i prikazati, a ne filtrirati zbog određene ključne riječi. Mnogo bolji izbor za tražilicu je DuckDuckGo koja ima jako puno prednosti, prikazuje vam realne rezultate vaše pretrage, ne prati što pretražujete i možete jako dobro odrediti parametre pretrage i naći relevantne podatke. Svakako probajte, mi smo i više nego zadovoljni istom. Ako se ipak ne želite odreći Googleovih rezultata – probajte Startpage. To je web tražilica koja uzima vaš upit, radi „Google“ pretragu te vam prikazuje rezultate.

Google tako na dnevnoj bazi dobiva na milijune zahtjeva od Startpagea i ne može nikako rezultate pretrage povezati sa pojedincem, odnosno osobom. Startpage štiti vašu privatnost – ne koriste kolačiće, ne spremaju IP adresu niti ih je briga od kuda radite pretragu, svaka pretraga se odmah po prikazanim rezultatima briše sa njihovih servera i tako dalje. Kompanija koja stoji iza Startpagea ima i tražilicu ixquick – ona vam prikazuje podatke iz više različitih tražilica, spaja vam to u jedan rezultat, te vam poput Startpagea dostavlja te rezultate potpuno anonimno. Takvi rezultati mogu biti dvosjekli mač, ali svakako pozdravljamo nove tražilice i nove algoritme pretrage Interneta.

Mape i navigacija
Google Maps ili po hrvatski Google Mape su postale karte koje svi koriste. Kada netko ide na put, najčešće otvori dotične mape i pogledate kojim putem mu je najlakše doći od točke A do točke B. Kada se idete voziti biciklom, također su vam Google Mape vrlo praktične jer možete, osim cesta, vidjeti i sporedne ceste kojima se možete voziti. Ako želite pogledati kako izgleda određeno mjesto ili ulica, možete iskoristiti uslugu Street view koja će vam pokazati točno kako određeno mjesto na zemlji izgleda. Street view ima stvarno odlične snimke i pokrili su ogroman postotak zemalja i kontinenata tako da vas samo par klikova mišem dijeli od „vožnje“ po ulicama New Yorka, Amsterdama ili Tokija. Ne možemo reći da Google Mape nisu dobre, no postoje dovoljno dobre alternative.

open street maps

Jedna od njih su OpenStreetMaps, te MapBox. OpenStreet mape se i dalje razvijaju i u tome sudjeluje hrpa ljudi i svakim danom su sve bolje i bolje. Te iste mape koriste mnoge web stranice i aplikacije kao podlogu za svoje proizvode što je super jer su samim time i spomenute stranice i aplikacije postaju sve bolje i bolje. No, da ne ostane sve samo na mapama, moramo reći da spomenute mape koriste i mnoge navigacije koje možete potpuno besplatno koristiti. Da, dobro ste pročitali. Postoje turn-by-turn navigacije od kojih su barem 2-3 odlične i možete ih bez ikakvog straha koristiti. To su MapQuest (ne obazirite se na loše recenzije, aplikacija je strašno napredovala unazad par godina), Waze i OsmAnd. Ima ih još, ali ove bismo ih izdvojili kao najbolje.

Pohrana podataka
Cloud storage, odnosno usluge pohrane podataka u cloudu su iznimno popularne i ne čudi činjenica da je sve više takvih servisa na tržištu. Naravno, Google je također napravio svoju uslugu ovog tipa koja se naziva Google Drive. Vrlo vjerojatno ste se susreli s njome ukoliko imate Google korisnički račun i ukoliko koristite Googleove usluge. Drive zapravo i nije loš sustav. Radi se o klasičnom sustavu za pohranu podataka u kojem možete kreirati mape i u njih spremati što god želite. Zgodan dodatak je što možete odmah iz Drivea editirati tekstove/tablice/prezentacije uz pomoć Google Docsa, odnosno web officea. Iako, realno gledajući – kada ste zadnji puta nešto editirali na taj način? Vjerojatno vrlo rijetko. Imamo osjećaj da ljudi ne koriste Docs prečesto, ali bez obzira na to, zgodan dodatak Googleovim uslugama.

pohrana podataka mega

Ako tražite alternativu sa više mogućnosti i većim (besplatnim) kapacitetom, onda znajte da imate ogroman izbor usluga. Barem 10-ak servisa je vrijedno spomena i mogu vam poslužiti za pohranu podataka. Od Dropboxa, do MEGA-e, ADrivea, OneDrivea, SpiderOaka, Boxa, Copyja … Preporučamo vam korištenje ADrivea ili MEGA-e jer vam oni daju 50 GB prostora kada se registrirate, imaju odlične mobilne i desktop aplikacije i rade gotovo besprijekorno. Uz to, MEGA je i kriptirana tako da samo vi imate ključ za otključavanje sadržaja pa je to još jedan veliki plus za spomenuti servis.

Koji je najbolji eMail?

eMail usluga je jedna od onih koju koristimo praktički svaki dan i to više puta dnevno i logično je da ćemo koristiti „pouzdane“ usluge koje su uvijek dostupne i koje koristi veliki broj ljudi. Jedna od njih je i Google Mail, odnosno GMail koju koristi izuzetno veliki broj ljudi. Točnu statistiku nemamo, no tko god koristi email ima GMail adresu. Ni mi nismo izuzetak. Činjenica je da postoje i druge email usluge koje su jednako dobre, a ipak štite barem djelomično vašu privatnost. Glavna konkurencija Googlea, u ovom segmentu, je Microsoft sa svojim uslugama.

najbolji email

Hotmail, odnosno Outlook je fantastična usluga dotične kompanije koja je vrlo popularna, pouzdana i ugodna za korištenje. Nedavno je Microsoft redizajnirao uslugu i sada izgleda vrlo moderno, a povezana je sa njihovim drugim servisima (npr. Skypeom) što je plus za one koji vole i koriste MS-ove proizvode. Osim MS-a tu su još Yahoo sa svojim mailom koji je također nedavno redizajniran i dodane su mu nove mogućnosti, zatim kriptirane email usluge poput Fastmaila i Proton maila koji je još u beta fazi i u završnom testiranju i tako dalje. Nama se sviđa Fastmail kojeg vam svakako preporučamo. Navodno bi i Kim Dotnet, tvorac MEGA-e i nekad popularnog servisa Mega Upload, trebao uskoro predstaviti svoju email uslugu no pitanje je što će s time biti …

Fotografije
Kako danas ljudi dijele fotografije sa prijateljima i obitelji? Najčešće putem Facebooka, ali što kada nemate Facebook ili ljudi s kojima želite podijeliti slike nemaju Facebook? Onda ćete morati koristiti jedan od servisa koji služe isključivo za to – dijeljenje fotografija. Googleova Picasa je jedan od servisa koji se dosta često koriste, a popularnost mu je naglo porasla jer ste slike mogli odmah dijeliti na njihovoj društvenoj mreži Google+, mogli ste ih prebaciti u Google Drive, dijeliti albume i slike na nekoliko načina (putem linka, pozivnica i slično), te ste imali solidnu desktop aplikaciju uz pomoć koje ste mogli vrlo lako to sve napraviti.

flickr za pohranu podataka

Ono što je nas odmah u startu odbilo je ograničenje prostora, odnosno Google vam da 15 GB koje morate raspodijeliti između GMaila, GDrivea i Picase, odnosno slika. Samim time nećete baš puno toga staviti u oblake, a ako želite više prostora morati ćete ga platiti. Svakako bolja alternativa je Yahoo-ov Flickr koji vam daje 1 TB prostora za vaše slike i video uratke, ili 500px. 500px je odličan za sve one koji žele jeftino i legalno kupovati originalne i autorske slike za određenu upotrebu, dok je Flickr ipak bolji servis ukoliko samo želite pohraniti veću količinu slika i albuma.

Kalendar
Koliko vas koristi online kalendar za bilježenje obaveza? Ako se nalazite među onima koji ih koriste, onda vrlo vjerojatno koristite Googleov kalendar koji je i više nego solidan proizvod i koji vam omogućuje da vrlo brzo zabilježite sve svoje obaveze u oblake. Za nas postoji mnogo bolji način bilježenja obaveza, a to su razne To-Do aplikacije koje vam mogu poslužiti za više stvari. Osim što možete bilježiti svoje obaveze, možete si bilježiti i zadatke koje morate obaviti, unijeti opis istih, slike, rokove do kada nešto mora biti gotovo …

Kalendar je bio dobar i još uvijek je, no ako želite nešto više osim bilježenja određenih sastanaka i termina, onda vam takvi kalendari nisu dovoljno dobri. Postoji jako mali broj dobrih alternativa Googleovom kalendaru, no svi rade na prilično sličnom principu i većina kalendara se može sinkronizirati sa Googleovim kalendarom. Jedan od takvih je Microsoftov kalendar, Appleov kalendar… Ili možete kupiti planer i zabilježiti si to u papirnatom obliku.

Društvene mreže
U kategoriji društvenih mreža prilično je jasno tko je pobjednik u svim poljima – Facebook. Nema nikakvog govora da postoji bolja ili korištenija društvena mreža jer su brojke prilično jasne. Milijarda korisnika, gotovo pola milijarde aktivnih korisnika, na milijarde slika, statusa, komentara … Uspoređivati Google+ sa Facebookom je moguće u određenim segmentima, no prilično je očito da Google+ nikada neće biti tako popularan ili korišten. Dapače, vjerujemo da će Google početi gubiti korisnike, a već duži period vremena se Google+ naziva „gradom duhova“ što dovoljno govori za sebe. Postoji hrpa drugačijih i boljih društvenih mreža pa ih sve možete isprobati – Facebook, Instagram, Twitter, App.net, Diaspora, Ello, Foursquare/Swarm, LinkedIn, Pinterest

Blog servisi
Jedan od najpopularnijih blog servisa je bio Googleov Blogger koji je imao desetke milijuna korisnika i mnogi blogovi, pa čak i određene web stranice, još su uvijek na dotičnoj platformi. O Bloggeru ne možemo reći puno toga lošeg – dapače. Svojevremeno je Blogger bila najmodernija i najbolja platforma za sve one koji su željeli imati svoj blog i nešto pisati. Danas ipak postoji barem 5 platformi koje bismo radije koristili nego Blogger. Blogger se nije prilagodio vremenu i ne nudi onoliko koliko drugi servisi. Vjerujemo da je dovoljan većini blogera, no zašto ne imati mnogo više mogućnosti?

ghost blog

Vjerojatno svi pretpostavljate da će nam prva alternativa biti WordPress. Da, WordPress je fantastična platforma koja vam nudi da u par sekundi otvorite „modernu“ web stranicu i da radite što god želite. Tu istu stranicu/blog možete imati na njihovim serverima, a možete ga instalirati i na neki drugi zakupljeni server. Ne moramo ni govoriti o tome da postoje na stotine tema za wordpress, pluginova i tako dalje. Svakako je WordPress fantastična alternativa Bloggeru, s time da nudi mnogo više od dotičnog servisa.

Osim WordPressa koji je postao mainstream i svi ga koriste, postoje servisi kao što su Ghost (jedan od najnovijih blog servisa vrijednih spomena), Medium, Svbtle, Squarespace, Jekyll, Anchor, Postagon … Svi spomenuti servisi vam nude mogućnost da kupite svoju domenu i „prikačite“ ju za svoj blog, da objavljujete sadržaj kakav god vi želite, samo ste vi vlasnici sadržaja kojeg napišete (pročitajte EULA-u od Bloggera i provjerite da li oni posjeduju sadržaj koji VI napišete?), da uređujete svoju stranicu kako vi želite, a mnogi od servisa vam nude i da mijenjate CSS i HTML kôd koji se nalazi iza vašeg bloga, te da ga uredite kako vi želite. Stoga blogeri, vrijeme je da se prebacite na nove i modernije platforme.

piše: B.P.

Komentiraj