e-Građani


Prije svakih novih izbora u Republici Hrvatskoj, većini političara su puna usta pojmova poput informatizacije, digitalizacije, kompjuterizacije … a ni sami ne znaju što ona znači. „Informatizacija je proces kojim se olakšava protok, spremanje i pristup informacijama. Informatizacija bitno utječe na uspješnost upravljanja, omogućujući donosiocima odluka dobar pregled podataka potrebnih za donošenje odluka. Informatizacija se provodi na nekoliko načina, od kojih je najčešće spominjan proces kompjuterizacije, odnosno opremanja uređajima koji mogu brzo i uspješno zamijeniti radnu snagu pri baratanju informacijama“.
Ovo što ste pročitali jedna je od mnogih definicija riječi „informatizacija“ i dobro oslikava ono što nama treba u ovm tekstu. Jedan od boljih primjera informatizacije u našoj državi je e-Pretinac, odnosno usluga e-Građani. Također, postoje još neki aspekti poslovanja u državi koji su dobro informatizirani (npr. Digitalizacija i informatizacija zdravstvenog sustava), no nažalost to su iznimke, a ne pravila. Za građane je informatizacija izuzetno potrebna jer posao koji trebaju obaviti mogu obaviti iz udobnosti svog doma, d u suprotnome trebaju uzeti slobodan dan na poslu kako bi izvadili dva papira ili obavili nešto trivijalno što bi se u normalnim i razvijenim zemljama obavilo u pet minuta. Zato vam u ovom tekstu donosimo pregled usluge e-Građani, kako ju započeti koristiti i koji su benefiti istoga.

Kako postati e-Građanin?

Prije nego se pozabavimo kako postati e-građanin i kako se logirati na istoimeni servis, par riječi o samom projektu. E-Građani su projekt koji omogućuje da svi oni koji žive u Hrvatskoj elektronički obavljaju određene poslove s državom. Točnije, želi se omogućiti komunikacija građana s javnim sektorom na jednom mjestu na Internetu, putem portala koji će objediniti informacije o radu Vlade RH, ministarstava, informacije o javnim uslugama te omogućiti siguran pristup elektroničkim uslugama korištenjem elektroničkog identiteta posredstvom jedne ili više prihvatljivih vjerodajnica za elektroničku identifikaciju. Ovaj projekt se radi u tri faze. U prvoj fazi se napravila suradnja sa Urednom predsjednika Vlade RH i Ministarstva uprave, zatim suradnja sa agencijama FINA-om i APIS IT-om, te u konačnoj fazi i suradnja s tijelima javnog sektora Republike Hrvatske. Projektom e-građani definirane su tri sastavnice zajedničke infrastrukture javnog sektora:

1) Gov.hr – središnji državni portal
2) NIAS – Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav
3) OKP – Osobni korisnički pretinac

Navedenim komponentama se pristupa putem odgovarajuće web stranice (https://pretinac.gov.hr/). Ako ju do sada niste posjetili, savjetujemo vam da to napravite i vidite kako izgleda. Sustav nije do kraja gotov, no nudi solidan set podataka koje možete dobiti na ovom servisu.
Kako postati e-građanin? Zapravo vrlo jednostavno i lako. U početku ste morali otići u FINA-u i ispuniti jedan obrazac koji je sdržavao neke osnovne informacije (ime, prezime, datum rođenja, OIB, JMBG, adresa stanovanja …), no sada postoje i drugi načini. Možete se spojiti na servis e-građani ako imate jednu od autoriziranih vjerodajnica. Vjerodajnica je ili obična kombinacija imena ili prezimena ili neki drugi način potvrđivanja vašeg identiteta. Ponavljamo, možete otići u FINA -u i zatražiti ePass i/ili mToken, ili se spojiti preko/putem:

• Elektroničkom osobnom iskaznicom (izdaje: MUP RH)
• ePassom (izdaje: FINA)
• eTokenom (izdaje: CARNET)
• AAI@Edu.hr korisničkim računom (izdaje: SRCE)
• Pametnom karticom sa certifikatom (izdaje: HZZO)
• HPB tokenom/mTokenom (Izdaje: Hrvatska poštanska banka)
• ePoštom (Izdaje: Hrvatska pošta)
• FinaSoft certifikatom (Izdaje: FINA)
• ZABA tokenom/mTokenom (Izdaje: Zagrebačka Banka)
• PBZ mTokenom/čitačem kartica (Izdaje: Privredna banka Zagreb)
• Korisničkim imenom i lozinkom (Izdaje: HZMO, REGOS, HZZ …)

Kao što vidite, postoji mnogo načina da se spojite na ovaj web servis i da ga počnete koristiti. Ako ste student, super vam je korištenje AAI@Edu.hr korisničkog računa kojeg koristite i za druge svrhe kao što je spajanje na WIFi u edukativnim ustanovama, Studomat i slično. Naravno, nisu svi ovi načini spajanja „jednako sigurni“. Najsigurniji je način uz pomoć Elektroničke osobne iskaznice (sigurnosna razina 4) dok većina ostalih metoda ima sigurnosnu razinu 2 i 3. No, to nije tema ovog teksta.

Dostupne e-Poruke (Osobni korisnički pretinac)
Kao što smo rekli, ova usluga se sastoji od nekoliko komponenti, a vama će najzanimljivije biti e-Poruke i elektroničke usluge. E-Poruke su zapravo poruke koje možete dobiti u svoj korisnički pretinac. Kada postanete e-građanin, ako to već niste, i kada se spojite na web servis prvo ćete vidjeti upravo to – osobni pretinac. Čak i ako niste koristili ovu uslugu prije, vrlo je lako moguće da ćete u pretincu imati 10+ poruka. Kao i u email klijentu, svaku poruku možete pročitati, označiti, premjestiti i obrisati. Ovdje će vam se nalaziti poruke koje su upućene direktno vama i tiču se isključivo vas. To je jedan od načina na koji komuniciraju pojedinac i javna uprava. Nwkw od poruka koje možete dobiti su slijedeće:

• Obavijest o isteku osobne iskaznice, putovnice vozačke ili registracije vozila (ukoliko ga posjedujete)
• Obavijest o biračkom mjestu
• Obavijest o pravima iz mirovinskog i zdravstvenog osiguranja
• Obavijest o pravima za vrijeme nezaposlenosti
• Obavijest o cjepljenju kućnih ljubimaca
• Obavijest o novom dokumentu u sustavu eSPIS
• Obavijest o obračunatom porezu na dohodak
• Obavijest o jedinstvenoj uplatnici Zagrebačkog holdinga
• Obavijest o početku blokade računa i deblokadi računa …

Kao šti vidite, ovo su relativno bitne i korisne informacije. I mi imamo često problema sa datumima i zaboravimo (ili ne gledamo) kada nam istječe putovnica, osobna iskaznica, registracija … Na ovaj način dobijete obavijest 10-ak dana unaprijed i stignete sve obaviti na vrijeme. Savjetujemo vam da si na mobitel instalirate aplikaciju mPretinac koja će vas obaviještavati o novim porukama, te će vam omogućiti da ih pročitate. Naravno, ovo nisu sve e-Poruke jer su mnoge u izradi i mnoge će doći tokom vremena. Ista stvar je i sa elektroničkim uslugama. Ovo je upotrebljiv sustav, no kako dolaze nove mogućnosti tako će biti omogućene korisnicima da ih koriste.

Dostupne elektroničke usluge
Ono što je ipak malo zanimljivije su elektroničke usluge. One su zamišljene vrlo dobro zapravo jer ste do sada za svaku sitnicu (čitaj: bilo kakav dokument) morali ići u grad, stajati u redu, popunjavati razne formulare… kako biste dobili određeni papir. To je mogla biti obična potvrda o boravištu, porezna kartica, rodni list, domovnica… Sada dobar dio tih dokumenata možete sami isprintati doma na običnom printeru, predati ju kao dio dokumentacije bilo kojoj ustanovi i taj dokument je važeći. Postoji još dio službenika koji odbijaju takve dokumente, no to je protu zakonito i slobodno ih prijavite u tom slučaju. Čak je i resorni ministar pozvao da se prijave institucije koje odbiju ovakve dokumente kako bi se to moglo ispraviti. U svakom slučaju, u 99 posto slučajeva možete biti sigurni da ćete ove dokumente bez ikakvih problema predati ustanovi koja zahtjeva takav dokument. Svaki digitalni dokument ovog tipa ima i kontrolni broj preko kojeg se može provjeriti valjanost istoga. Sigurni smo da će biti pojedinaca koji će pokušati sami napraviti ove dokumente – savjetujemo ih da to ne rade jer posljedice mogu biti prilično oštre. Svako krivotvorenje dokumenata je kazneno djelo.

Ono što možete dobiti putem ovog servisa su slijedeće usluge:

• zatražiti elektroničke izvode iz matične knjige rođenih, vjenčanih ili knjige državljana
• provjeriti svoje podatke u Registru birača i uslugom e-Privremeni upis elektronički zatražiti promjenu mjesta glasovanja u RH i inozemstvu te se elektronički registrirati za glasovanje (osobe bez osobne iskaznice RH)
• zatražiti elektroničke zapise uvjerenja o prebivalištu, boravištu te vlasništvu cestovnih vozila
• informirati se o ocjenama djeteta u školi
• pregledati recepte koje ste realizirali u ljekarnama u zadnjih 6 mjeseci
• provjeriti izabranog liječnika
• naručiti Europsku karticu zdravstvenog osiguranja
• zatražiti svoju elektroničku radnu knjižicu
• informirati se o očekivanom iznosu mirovine
• registrirati se kao potencijalni posloprimac
• provjeriti uplaćene doprinose u drugi stup mirovinskog osiguranja
• pribaviti potvrde od REGOS-a
• provjeriti svoju poreznu knjigovodstvenu karticu
• pregledati ukupne primitke, obračunate doprinose i poreze po pojedinim isplatiteljima
• provjeriti svoje podatke u OIB sustavu
• sudjelovati u procesima savjetovanja sa zainteresiranom javnošću
• pretraživati osnovne katastarske podatke i podnositi zahtjeve za izdavanje javnih isprava i rješavanje katastarskim uredima te
• administrirati svoj elektronički identitet.

Kao što smo rekli, sa vremenom će se pojaviti novi dokumenti i nove usluge koje ćete moći koristiti. Također, ako imate kakav pametan savjet ili biste željeli putem ovog servisa doći do nekih drugih dokumenata, slobodno pošaljite poruku ljudima koji rade na ovom servisu. Imate na službenim stranicama formu putem koje to možete učiniti.
Sve u svemu, zadovoljni smo ovom uslugom bez obzira što je još u razvoju i što ne možete podignuti sve potrebne papire ili predati zahtjeve za određene dokumente, no sretni smo što se i kod nas u državi napokon počinje raditi na informatizaciji i što ćemo jednog dana praktički sve moći obaviti putem interneta i nećemo više morati gubiti živce u beskonačnim redovima, te uzimati godišnji odmor na poslu kako bismo riješili neku banalnu stvar.

Autor: Boris Plavljanić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular