Subota, 20 travnja, 2024
PočetnaInternetDruštvene mrežePostaju li Facebook grupe ponovo popularne?

Postaju li Facebook grupe ponovo popularne?


Prije nekoliko godina, činilo se kako za uspješan biznis moraš samo razviti dobru Facebook stranicu s puno fanova i ta će ti stranica donositi masu posjeta. Posjeta je posljedično značila zaradu, a zarada je značila uživanje u životu na temelju Facebookovih ‘manjkavosti’. Bilo je to vrijeme kada je Facebookov algoritam prikazivao objave na stranicama gotovo svim fanovima, a fanovi su se masovno na stranice dovodili koje-kakvim ilegalnim načinima.
Bila je to super situacija za marketingaše i one koji zarađuju od web-a. Sve što je trebao jest ‘napumpati’ Facebook stranicu sa puno fanova, otvoriti blog koji je prikazivao oglase i mirno ste mogli gledati kako posjeta s Facebooka klika na oglase i vama donosi zavidnu zaradu. Iskreno govoreći, bila je to zlatna koka za zaradu, svima koji su na vrijeme prepoznali priliku. No, shvatili su u Facebooku da stvari tako više ne mogu dalje. Facebookov algoritam postajao je sve manje naklonjen vlasnicima stranica, a svi su se pitali što se to zapravo događa. Bilo je jednostavno, Facebook je odlučio smanjiti prirodan doseg objava do fanova na stranicama. Učinio je to iz dva ključna razloga. Prvi je bio štićenje korisnika, ograničavajući im mogućnost neprestanog spamanja vlasnika Facebook stranica. Drugi razlog, bio je povećanje zarade.

Mic po mic, prirodni doseg bio je na sve manjoj razini. Rezultiralo je to velikim nezadovoljstvom vlasnika stranica i marketinških kompanija, koje su gubile veliki dio fanova koji su do tada posjećivali i klikali na razno razne linkove. To nezadovoljstvo došlo je do te mjere, da su se neke velike kompanije odlučile povući sa Facebooka, jer su se osijećale izigranima. Ponajviše iz razloga jer su prvo plaćale Facebooku da izgrade svoju bazu fanova, a kasnije su morali ponovo plaćati kako bi ti kupljeni fanovi uopće mogli zamijetiti sadržaj koji oni promoviraju.

fejsbuk

Kakvo je stanje danas s Facebook stranicama?

Facebookov algoritam danas je pametniji nego li ikada prije. Kada pričamo o dosegu ili bilo čemu drugome, moramo znati kako svim tim stvarima zapravo upravlja taj (zloglasni) algoritam. On ‘pregledava’ sadržaj i situaciju koja vlada na stranicama, različitim metodama uspoređuje i kvantitizira objave, te ih na temelju toga nudi korisnicima. Mnogi se slažu kako su današnji algoritmi došli do te razine da kvalitetu sadržaja mogu procjenjivati bolje od ljudi.
Neki će reći da je Facebooku najlakše krivnju svaliti na ‘neki tamo algoritam’, dok istovremeno oni tjeraju vodu na svoj mlin. Zbilja je veliko pitanje da li Facebook poboljšanjem algoritma i novim usavršavanjima želi samo još dodatno zaraditi ili želi svojim korisnicima ponuditi najbolji i najrelevantniji sadržaj. Činjenica jest da svaki sljedeći algoritam pogoduje sve manje markentigašima i vlasnicima stranica jer ih prisiljava da svoju ‘vidljivost’ na Facebooku moraju platiti.

Prema nekim podacima danas u prosjeku prirodni doseg objava na stranicama iznosi svega 4 posto. To u pravilu znači da samo 4 posto svih fanova koje imate na stranici vidi vašu objavu na svojem zidu. Svi ostali fanovi zakinuti su u tom pogledu i vrlo je vjerojatno kako vašu objavu uopće nikada neće vidjeti. Dakako, doseg objave može se riješiti i to plaćanjem Facebooku koji nakon toga vašu objavu plasira do ostatka vaših korisnika. Vrijedi ovdje napomenuti kako nije situacija ista na svim stranicama i sa svim objavama. Društvene mreže unazad nekoliko godina shvatile su kako će ključni način prijenosa informacija nakon fotografija postati video. Stoga, video kao medij prijenosa informacija sve više dobiva na značaju, a to znači da ga društvene mreže sve više favoriziraju. Facebook je u prethodnom periodu bio fokusiran na fotografije i njima je pridavao više dosega do korisnika, a u novije doba sve je više pažnje usmjereno na video. Dokaz tome je i opcija Facebook Mentions koja omogućuje popularnim stranicama da streamaju video sadržaj uživo prema svojim korisnicima. Kao posljedica svega toga, činjenica je da video uradci dobivaju veći prirodni doseg nego li fotografije ili pisani tekst. Marketinški stručnjaci u zadnje su vrijeme puno razglabali o tome da li Facebook zbilja prepoznaje kvalitetu sadržaja koju korisnici objavljuju. Zaključci su kako kvalitetne objave zaista dobivaju više prirodnog dosega, a one koje nisu toliko kvalitetne ‘hrane se tek mrvicama koje ostaju’.

Što kažu stručnjaci na cijelu situaciju?
Već smo prethodno spomenuli kako se veliki dio marketinških stručnjaka protivi novom režimu na koji funkcionira Facebook, a posebice Facebook stranice. Ne među mnoštvom ima i nekolicina onih koji podupiru Facebook i daju mu za pravo da prilagođava i korigira algoritam.
Gary Vaynerchuk trenutno je jedan od popularnijih poduzetnika i čovjek koji društvene mreže poznaje ‘u dušu’. Već godinama proučava društvene mreže i svoj biznis temelji isključivo na društvenim mrežama. Između ostalog, on je jedan od ljudi koji podupire Facebookov algoritam, jer smatra da Facebook ima potpuno pravo da naplaćuje oglašavanje baš poput svih ostalih.
Teorija iza koje stoji Gery jest sasvim jasna – ako želiš promidžbu, moraš biti spreman za to i platiti. Tako to rade svi mediji na svijetu koji omogućuju oglašavanje, pa zašto bi Facebook nudio nešto besplatno? Problem je zapravo u tome da je Facebook svoje korisnike naučio na besplatne stvari, a sada kada pokušava to monetizirati nailazi na neodobravanje zajednice.

facebook

Na prvoj stranici Facebooka stoji teza ‘Besplatno je i uvijek će tako’, no da li zbilja mora biti sve što nude besplatno? Ljudi obožavaju kada nešto mogu koristiti besplatno, bez naplate nekih naknada. Facebook je od svojih početaka zagovarao takvu teoriju i jednostavno su korisnici shvatili da tome tako mora biti. Problem je nastao kada je mreža počela značajno rasti, pa su se pojavili mnogi ‘zlobnici’ koji su pokušali iskoristiti Facebook. Veliki broj fanova i prijatelja, mnoštvo objava i htijenje korisnika da filtriraju sadržaj prema relevantnosti. Da, bi im to mogao ponuditi Facebook je morao naći neku mjeru za sprječavanje dosadnjakovića. Teoretski, vlasnik stranice u mogućnosti je svaku minutu postaviti neku novu objavu na stranicu. Kada Facebook te ne bi filtrirao i reducirao, taj vlasnik mogao bi dobivati beskonačno mnogo posjete na stranicu.

Da stvar bude još gora, Facebook još od davnih dana ima implementiran sustav vrednovanja sadržaja prema prijateljstvu. To u pravilu znači da kada vaš prijatelj nešto lajka ili komentira negdje, Facebook vama ponudi opciju da i vi uradite to isto jer to čine vaši prijatelji. Na temelju takvog sustava, stranice koje bi obasipale svoje fanove neprestanim objavama, vrlo vjerojatno bi samo dobivale na popularnosti i na broju fanova. Protumjera za to je dotjerivanje algoritma, koji sadržaj kvantificira i prema relevantnosti ga šalje do korisnika.

Zamjerka prema Facebooku može ići s te strane što je uslugu naplaćivao duplo. Prvo je bilo potrebno plaćati kako biste sakupili veliki broj fanova. Istina, mogli ste to odraditi besplatno, ali je trajalo znatno duže i nije bilo toliko efikasno. Sada kada posjedujete stranicu, opet je potrebno plaćati da ti vaši fanovi vide objave. Da budemo iskreni, ovo jest mali apsurd jer u tom smjeru stranice postaju polako suvišne. Oglasne kompanije na Facebooku možete provoditi i bez posjedovanja Facebook stranice, pa zašto onda uopće graditi zajednicu. Ipak, ima i u tome različitih teorija koje naginju da je posjedovanje stranica dobra stvar. Brendiranje je u današnjem svijetu vrlo važno, a ne posjedovanje Facebook stranice bilo bi prava šteta za postupak brendiranja tvrtke ili biznisa.

Što se tiče Gary Vaynerchuka, stvar je poprilično jasna. Facebook je kao platforma stasao u pravog diva, koji nudi mnoštvo toga što vrijedi iskoristiti. Ono najvrjednije su njegovi korisnici, kojih zbilja ima jako puno. Prema tome, bilo bi šteta ne biti prisutan na Facebooku. Gary daje Facebooku potpuno pravo da naplaćuje sadržaj koji prikazuje, posebno iz razloga jer takav način promocije koriste tvrtke. Dakle, stranice nisu namijenjene pojedincima, već tvrtkama i poznatim ličnostima koji oko sebe pokušavaju okupiti veliku zajednicu. Ako želiš veliku zajednicu i popularnost, moraš biti spreman uložiti određenu svotu novca u to. Da tome nije tako, tada bi svatko u vrlo kratkom roku mogao postizati veliki novac i gajiti popularnost. Kada još malo bolje razmislimo, tvrtkama je osnovni cilj zarada, što znači da im Facebook stranica služi gotovo isključivo kao mjesto za forsiranje oglasa. Facebook želi svoje korisnike zaštiti od tih mnogobrojnih oglasa, pa je naplaćivanje uvedeno kao vrlo dobra protumjera.

No, Gary i njegovi istomišljenici tek su rijetki u mnoštvu nezadovoljnika. Marketinški stručnjaci uvjereni su kako Facebook ovakvim pristupom samo gura marketinške kompanije dalje od sebe. Ipak, velika većina tih marketinških stručnjaka ne usuđuje se tako lako odustati od oglašavanja na Facebooku jer su svjesni koliko kvaliteta skriva Facebook. Nezadovoljstvo vlada iz razloga što se sada za oglašavanje na Facebooku moraju izdvajati znatno viši novčani iznosi, nego što je to bilo prije. Ipak, Facebook je prema trenutnom stanju još uvijek jeftinija medijska oglašivačka platforma, u odnosu na ostale velike igrače. Pravilnim pristupom i kvalitetnim istraživanjima, na Facebooku se mogu za jako male novce ostvariti značajni rezultati. Zbog toga je Facebook još uvijek tu gdje jest – jedna od najpopularnijih platformi za oglašavanje.

U igru valja uzeti još jedan aspekt cijele priče – vlasnika Mark Zuckerberga. Ovaj mladi milijarder koji je svoje bogatstvo stekao upravo stvaranjem Facebooka, ima jednu svoju viziju boljeg svijeta. Nedavno je Zuckerberg postao otac i tada je u medijima zajedno sa svojom ženom dao jednu zanimljivu izjavu. Poručio je svijetu kako će gotovo sve svoje bogatstvo darovati potrebitima, jer želi napraviti svijet boljim mjestom za život. Prema toj teoriji, Zuckerberg uopće ne mari za bogatstvo i zarađivanje novca. Njegova je želja ostvariti svijet u kojem vladaju sreća i zadovoljstvo, i gdje novac nije glavni parametar oko kojeg se sve vrti. Nekako se na kraju svega onda postavlja moralno pitanje, da li se marketinški stručnjaci s pravom žale na plaćanje oglašavanja ili je zbilja Facebooku toliko stalo do zaštite svojih korisnika. Ako novac nije bitan, tada nije ni bitno koliko će se istog nakupiti putem oglasnih kampanja koje se odvijaju na najpopularnijoj društvenoj mreži.

Tri osnovne mogućnosti koje Facebook nudi

Da biste su uopće mogli priključiti Facebooku potrebno je otvoriti osobni profil. To je vrlo lako uraditi i gotovo svi od nas već su prisutni putem profila na Facebooku. Osim profila, postoje još dvije osnovne kategorije putem kojih možete djelovati na Facebooku. Nekada davno Facebook stranice nisu ni postojale, a njihovo su mjesto zauzimale grupe. Popularnost grupa ponovo je počela rasti, a glavni razlog je taj što mogu zadovoljiti potrebe pojedinaca ili tvrtki da ostvare i povežu svoju zajednicu. Uz profile i grupe, tu su dakako još i okaljane Facebook stranice o kojima već pričamo neko vrijeme. Teoretski, sve tri kategorije mogu služiti u svrhu promocije na Facebooku, no službeno Facebook ima jasno definirana pravila u koju namjenu je koja kategorija.

Prema pravilima Facebooka profil bi trebao služiti isključivo u privatne svrhe. Dapače, iza profila mora stajati osoba s identičnim imenom i prezimenom kao što je to navedeno na Facebooku. Profil ni u kojem slučaju ne bi trebao biti način na koji ćete promovirati vašu tvrtku ili djelatnost. Mnogi su upravo putem profila pokušali promovirati svoju djelatnost. Pri tome nisu marili za pravila Facebooka, pa su profilima davali imena tvrtki (primjerice: ‘Smješko Majice Natpisi’). Facebook je krenuo u pregled svih profila, pa je vrlo brzo ustanovio koji su to profili iza kojih se skrivaju tvrtke, a ne stvarne osobe. Takvi profili najčešće su zatvarani ili moraju biti transformirani u Facebook stranice. Na taj način možete biti gurnuti u nezgodnu situaciju gdje automatski gubite cjelokupnu zajednicu koju ste marljivo gradili. Još jedan problem koji profili nose jest mali broj fanova koje možete imati. Profili po standardu imaju ograničen broj prijatelja na 5000, što znači je maksimalni broj ljudi koje možete okupiti upravo ta brojka. Kada jednom dođete do tog broja fanova, jednostavno više nemate mogućnost za daljnje širenje zajednice.

Grupe su na Facebooku prisutne već godinama, ali su u zadnjih nekoliko godina doživljavale malu stagnaciju. Njihova popularnost počela je ponovo rasti zbog pregršt mogućnosti koje grupe nude. Bitno je napomenuti kako postoje dvije vrste grupa: otvorene i zatvorene. Kao što možete naslutiti, otvorene su javne i pristup je moguć svima koji zatraže sudjelovanje, dok su zatvorene dosta rigorozne pa dopuštaju samo adminima da upravljaju dodavanjem novih članova. Osnovni cilj grupe jest okupljanje istomišljenika kako bi razmjenjivali ideje i iskustva. Dakle, cilj grupe nije promocija, pa one službeno nisu način na koji tvrtke mogu provoditi marketinške akcije. No, grupa se ipak može isprofilirati kao dobro mjesto za ostvarivanje suradnje, odnosno postizanja vrlo kvalitetnog odnosa sa kupcima. Grupe imaju nekoliko značajnih karakteristika koje mogu biti svojevrsna prednost u odnosu na stranice.

Administratori mogu sami kontrolirati tko ulazi ili izlazi iz grupe, čime mogu upoznati i isprofilirati svoj tip idealnog kupca. Nadalje, adminstratori i/li korisnici mogu dodavati ljude unutar grupe, čime nije potrebno slutiti da li će korisnik vidjeti vašu pozivnicu ili ne. Još jedna od dobrih karakteristika je dobivanje obavijesti o aktivnostima koje se događaju u grupi. Zanimljivo, vrlo često primaju se i obavijesti kada netko od vaših prijatelja uradi neku aktivnost unutar grupe. Dakle, krajnji korisnici imaju zavidan nivo interakcije između članova grupe. Najbolja stvar jest što članovi grupe dobivaju obavijesti sa svim novostima i novim objavama koje netko postavi u grupu. Dakle, prirodni doseg ne samo da je besplatan, nego je i potaknut notifikacijama koje pristižu do krajnjih korisnika.

Stranice o kojima smo već puno toga rekli, imaju karakteristike koje bi u pravilu trebale najviše odgovarati promociji tvrtki. Zapravo, osnovna namjena Facebook stranica i jest promoviranje tvrtki i svega drugog vezanog uz biznis. U pravilu, sve što objavite na stranici je javno dostupno i svatko bi trebao vidjeti što ga zanima. Stranice nemaju ograničenja s brojem fanova, pa tako najveće svjetske tvrtke i poznate ličnosti broje fanove u milijunima. Kod kreiranja stranica imate dosta mogućnosti koje vam daju kvalitetnu podlogu za stvaranje brenda. Ono što stranice imaju u mogućnosti jest korištenje raznih aplikacija unutar same stranice, čime možete bezbrižno organizirati nagradne igre, raditi promociju proizvoda ili usluga, itd. Stranica za razliku od prethodno navedenih profila i grupa nudi mogućnost promocije. Dakle, sadržaj koji je vezan uz stranicu možete promovirati na nekoliko različitih. Facebook je cijeli taj proces dodatno olakšao, pa je ostvarivanje kvalitetne oglasne kampanje znatno lakše nego li ikada prije. U svega par klikova možete potaknuti dovođenje novih fanova, možete svoje fanove slati na vlastite web stranice ili možete jednostavno promovirati objave koje ste postavili na stranicu.

Jesu li grupe ponovno popularne?
Puno našeg vremena provedemo na društvenim mrežama gdje održavamo redoviti kontakt sa našom zajednicom. U zadnjih nekoliko godina pretežito smo bili fokusirani na izgradnju Facebook stranica, jer se to činilo kao pravi put za druženje s fanovima. No, kako godine odmiču sve je manje vrijedno posjedovanje Facebook stranica. Barem je to mišljenje tisuća i tisuća marketinških stručnjaka, koji uviđaju ne probleme koje ima te stranice donose. Prirodni doseg sve je manji, korisnici su sve manje svjesniji određenih Facebook stranica i tu nastaje problem. Facebook djelomično sam sebe potkopava jer omogućuje oglašavanje koje nije nužno vezano uz Facebook stranice. Na taj način posjedovanje stranice nije nužno kako biste brendirali svoju tvrtku na Facebooku.

Zadnjih nekoliko mjeseci počeo se javljati jedan trend koji je Facebookom harao prije 5-6 godina. Otvara se sve više Facebook grupa, gdje ljudi ili tvrtke okupljaju svoje istomišljenike. Cijeli koncept Facebook grupa utemeljen je na tome da se sastaju ljudi istih interesa, što je zapravo vrlo dobra stvar za tvrtke i pojedince. No, ljudi koji se priključe nekoj grupi žele da ta grupa s njima dijeli znanje, a ne da samo gura promocijske aktivnosti prema njima. Tu dolazimo do jednog zanimljivog načina nove promocije, gdje prvo morate korisnicima dati besplatne korisne informacije, a onda oni zauzvrat s vama ostvaruju suradnju. Mogli bismo reći kako je to savršen odnos između kupca i korisnika. Bilo kako bilo, grupe se ponovo vračaju u modu.

Nameće se pitanje, kako će Facebook reagirati ako grupe ponovo dožive popularnost? Facebook je grupe i smisao njihova postojanja dosta mijenjao tokom godina iza nas. Danas grupe imaju neke dobre karakteristike koje se sviđaju marketinškim stručnjacima i sve je više onih koji grupe smatraju boljim izborom od stranica. Kada bi grupe počele mijenjati stranice, polako bi se počeo gubiti smisao samih stranica. No, želi li Facebook da korisnici pokopaju stranice te da one postanu stvar prošlosti? Zasigurno ne želi, a poprilično smo sigurni da ne žele ni mnogi marketinški stručnjaci. Koncept grupa puno je personalniji i temelji se na dobrom odnosu između kreatora i korisnika. Takav koncept nosi i neke privilegije i neke manjkavosti. Jedna od ključnih manjkavosti jest broj ljudi koji će se pridružiti grupi. Grupe su bile pomalo zaboravljene jedno vrijeme i to je umanjilo njihovu važnost u zadnjim godinama. Neki korisnici grupe tako smatraju ‘stvari iz prošlosti’ i nisu baš naviknuti priključivati se grupama. S druge strane, grupe pružaju dosta dobar sustav notifikacije čijim bi pretjeranim korištenjem dio korisnika zasigurno odlučio napustiti grupu. Sustav notifikacija ujedno je i velika prednost grupa pred stranicama jer vam omogućava bolju interakciju s korisnicima. Jedina bitna stvar u toj cijeloj priči je ostvarivanje odnosa sa korisnicima. Kvalitetna grupa mora imati dobar i stručan izvor informacija, čime se zapravo korisnik vezuje još više uz sam brend koji mu se pokušava nametnuti. Grupe imaju i veliki broj različitih kontrola, gdje možete korigirati interakciju korisnika, odnosno potaknuti cjelokupnu populaciju grupe da bude aktivnija u raspravama.

Svi navedeni elementi, trebali bi biti poticaj za kreiranje grupa na Facebooku. Primijetili smo kako broj grupa u zadnjim mjesecima značajno raste. Moramo priznati kako smo i sami pristupili velikom broju grupa jer su postale izvrstan izvor informacija. U grupama ljudi pitaju, žale se, istražuju i uspoređuju informacije koje ih zanimaju. Na brendu je da pomogne svojim članovima, pružajući im pri tome i dio svojih usluga ili proizvoda. Sve mora biti u umjerenoj mjeri i mora biti dozirano na pravi način i u pravo vrijeme. Kada korisnici shvate vrijednost koju određena grupa nudi, tada će ostvariti i bolji kontakt s grupom ali i pojedincima unutar grupe.

Potrebno se samo vratiti na pitanje, kako će Facebook reagirati na cijelu priču. Ako je vjerovati dosadašnjoj tradiciji, mogle bi se dogoditi neke značajne promjene. Facebook u grupe i njihov način funkcioniranja nije značajnije zadirao, ali budućnost bi mogla donijeti upravo to. Prirodni doseg grupa za sada je vrlo dobar i čini se da to Facebooku ne smeta. Filozofija grupa nameće kako korisnik koji se priključi određenoj grupi želi saznati sve što se u toj grupi događa. Grupe nemaju sustav oglašavanja, a jedna od akvizicija Facebooka mogla bi biti upravo njegovo uvođenje. Pojava oglasa u grupama mogla bi poremetiti cijeli koncept, ali bi istovremeno mogla dati novu notu. Pitanje je kako bi to utjecalo na prirodni doseg objava iz grupa. Moguće je i da Facebook u narednim mjesecima počne zadirati u sustav notifikacija, kada su grupe u pitanju. Dosadašnji način obavijesti je poprilično upadljiv i korisnike redovito upozorava na novosti u grupama. U slučaju da sve više korisnika postane članovima grupa, to bi dovelo do pravog kolapsa i zbrke u notifikacijama. Jedna od izglednih mogućnosti za promjene u funkcioniranju grupa jest upravo promjena načina na koji djeluju notifikacije. No, što će se dogoditi i da li će se uopće što dogoditi, teško je prognozirati.

društvene mreže

Nalazi li se rješenje u drugim društvenim mrežama?

Twitter je već godinama glavni konkurent Facebooku. Iako je po broju korisnika daleko iza Facebooka i iako grca u problemima, koncept Twittera i njegovu vrijednost prepoznaju mnogi korisnici diljem svijeta. Nedavno se u medijima pojavila informacija, kako Facebook domirnira svugdje u svijetu, osim u Japanu. U Japanu je Twitter po broju korisnika na mjesečnoj razini dosta ispred Facebooka, što je pomalo iznenađujući rezultat. Twitter je u zadnjim godinama uložio puno napora da bi postao društvena mreža koja će privući korisnike, no to mu nikako ne uspijeva. Dapače, sve te silne nadogradnje pobudile su žalbe trenutnih korisnika, kako Twitter slijedi Facebook i kako sve više nalikuje na najpopularniju društvenu mrežu na svijetu. Ne žele to korisnici, vjerojatno ni Twitter, ali jasno je kako društvo iz Twittera samo pokušava pronaći izvor financiranja kakav ima Facebook. Na Twitteru postoji vrlo dobro sređen sustav oglašavanja, koji funkcionira na način sponzoriranih objava. Dakle, među raznim tweetovima nalaze se i oni plaćeni, što je posebno istaknuto. S cijelom tom pričom postoji jedan veliki problem, a to je nagoviještanje kako Twitter polagano odumire. Nedavno je na burzi počela značajno padati cijena dionica Twittera. Mnogi su se pitali da li je to pravo vrijeme za kupnju dionica ili se radi o nekim problemima unutar Twittera. Nažalost, analitičari su naveli kako je Twitter u opasnoj zoni i kako se čini da se bliži kraj jednog značajnog igrača na području društvenih mreža. Stoga, ulaganje na Twitter možda jest trenutno dobra odluka za oglašivače, ali čini se da u budućnosti neće biti tako.

Instagram je platforma čiji je osnovni medij fotografija. Popularnost fotografija prepoznao je Facebook prije nekoliko godina te se odlučio na kupnju Instagrama. Iskeširali su tada ogroman novac, a svi su mislili kako je Zuckerberg napravio veliki pogrešku. Ubrzo, Instagram je počeo rasti, a Zuckerberg zadovoljno trljati ruke jer se radilo o uspješnom ulaganju. Instagram još uvijek nije pronašao najbolji način za oglašavanje, ali rade na tome. Na Instagramu ne postoje nikakve virtualne zajednice, već je sve vezano uz pojedinačne profile. U takvom načinu rada uglavnom se sve bazira na sponzoriranim objavama, koje smo malo prije objašnjavali kod Twittera. Za razliku od Twittera, Instagram je platforma koja sve više raste i koja iz dana u dan broji nove korisnike. Fotografija kao medij trenutno je još dosta popularna, no video je polako prestiž. Ipak, na Instagramu je moguće objavljivati i video uratke što korisnici sve više prakticiraju.

Snapchat je društvena mreža koja je također trebala postati vlasništvo Facebooka, ali se odlučni vlasnik Evan Spiegel odlučio suprotstaviti ponudama Zuckerberga. Radilo se zbilja o ogromnim ponudama koje su bile popraćene velikom medijskom pažnjom, ali je Spiegel sve to odlučno odbio. Tvrdio je tada kako je vlasnik društvene mreže koja će obilježiti budućnost i nije puno pogriješio. Snapchat doživljava pravi procvat, a broj korisnika iz dana u dan značajno raste. Prognoze mnogih govore kako će ta društvena mreža postati zbilja jedan od lidera u budućnosti. Ono što daje veliku prednost Snapchatu jest fokus na video materijal. Za razliku od ostalih mreža, Snapchat svu pozornost posvećuje videu kao mediju i u tome leži tajna njihova uspjeha. Ako video zbilja postane najvažniji medij budućnosti, Snapchat bi mogao preuzeti konce igre u svoje ruke i opasno se približiti Facebooku. Jedan od promotora Snapchata kao platforme koju treba početi koristiti jest i prethodno spominjani Gary Vaynerchuk. Prije nekoliko mjeseci ovaj popularni biznismen poručio je kako polako ostavlja Facebook po strani i kako se prebacuje na Snapchat. Pitali su ga tada mnogi zašto već prije nije prigrlio Snapchat kao svoju glavnu kariku, a on je poručio kako osjeća da je baš sada pravo vrijeme za priključenje Snapchatu. Do sada je bio veoma uspješan u svojim prognozama, pa bi se moglo naslutiti da je Snapchat platforma koju oglašivaći moraju početi koristiti.

Pinterest je već dugo vremena prisutan na tržištu, a kao platformu odlikuje ga to što je većinski dio korisnika ženska populacija. Mnogi danas popularni blogovi veliki dio svojeg prometa, povlače upravo sa Pinteresta. Mreža je to čiji je osnovni fokus fotografija, ali treba spomenuti s naznakom na kvalitetan dizajn. Pinterest je nekako smješten između personalizacije sadržaja, iskustava i kreativnih ideja te jednostavnosti. Budući da ga koristi veliki broj ženske populacije, čini se kao vrlo dobra prilika za proizvode ili usluge koje su namijenjene upravo ženskom rodu. Vrijedi spomenuti kako su pinovi grupirani u ploče, koje mogu uređivati pojedinci ili grupe ljudi. Pruža mnoštvo kreativnog prostora, a jedna od značajnijih stavki jest da bi pinovi zapravo trebali biti vertikalne slike, čime su prilagođeni pregledavanju na mobilnim uređajima. Ovih dana Pinterest je odlučio predstaviti novi sustav oglašavanja koji se otvara prema svekolikoj publici. Od sada će u mogućnosti oglašavanja biti uključene i male tvrtke i privatni biznisi, čime će se zasigurno potaknuti još dodatno utrošak novca na Pinterest kampanje.

Kuda poći i što odabrati?
Facebook je još uvijek lider na području društvenih mreža, i poprilično je sigurno da će tako biti još neko vrijeme. Zuckerberg i ekipa ulažu zbilja puno vremena kako bi razvili i poboljšali svoju društvenu mrežu na opće zadovoljstvo svih korisnika. Da znaju slušati ideje korisnika pokazali su nedavno kako je u rad pušten novi sustav lajkanja. Umjesto dasadašnjeg lajka, sada su korisnici u mogućnosti koristiti šest različitih emocija. Jedna je to od mjera gdje se pokušava potaknuti korisnike na još više interakcije i na kvalitetnije izražavanje osjećaja.
Zahvaljujući svim tim akvizicijama, kojih ima iz dana u dan, čini se da bi Facebook mogao biti lider još dosta vremena. No, to ne znači da se na Facebooku neće događati značajne promjene. Promjene se događaju i sigurno će se događati, a vrlo vjerojatno će na kraju svega kraći kraj ponovo izvući marketinški stručnjaci. Ključni problem zapravo nije u načinu ne koji funkcionira Facebook, stranice, grupe ili profili, nego je glavni problem u tome što se promijene događaju jako često. Stručnjaci tek zapravo nauče kako pravilno koristiti jednu tehnologiju i iz toga izvuči maksimum, a tada se pojavi Facebook koji tu tehnologiju nadogradi ili jednostavno zamijeni drugom. Brzina događanja je iznimno velika i pitanje je koliko se brzo mogu različiti korisnici tome prilagoditi.

Generalan savjet kojim putem krenuti teško je dati. Netko će izvuči maksimum iz Facebookovih stranica, drugi će prosperirati zahvaljujući grupama, Gary će svoj biznis nastaviti graditi na Snapchatu, netko će uspjeti zahvaljujući Pinterestu, itd. Ključno pravilo za uspjeh bi glasilo: Testirajte. Bez testiranja i detaljne analize, tvrtke najčešće gube veliki dio novca, koji su mogle puno bolje iskoristiti. Nakon svega izrečenog, svima je jasno da su društvene mreže mjesto gdje se okupljaju mase ljudi. Mase ljudi, znače da tu ima puno mjesta za stjecanje popularnosti, a samim time i za dobru zaradu. Svatko tko bi vam u ovom trenutku rekao da nije pametno ulagati u društvene mreže jer su troškovi preveliki bio bi totalno u krivu. Oglašavanje putem novinskih stranica nekada je možda palilo, no danas korisnici već od ranog jutra surfaju internetom, druže se na društvenim mrežama, itd. Jednostavno, rulja se okuplja na internetu i stoga je internet najbolje mjesto za oglašavanje. Opet napominjem da nije vrijedno generalizirati, jer nekom oglasna kampanja u lokalnim novinama može donijeti značajne rezultate. Bilo kako bilo, ako tražite savršeno mjesto za promociju, oglašavanje putem društvenih mreža to zasigurno jest. Odabrati Facebook stranice ili grupe je zapravo formalnost, koju ćete najlakše riješiti tako da testirate i usporedite rezultate uspješnosti.

Autor: Marko Županić


RELATED ARTICLES

1 komentar

  1. Ćao. Ovo je ODLIČAN članak. Ali odličan.
    Ja sam takođe pisao o ovoj temi, ali priznajem da moj članak nije ni približno ovoliko dobar.
    Ja sam više pokušao da to učinim sažetije i prijemčljivije običnim korisnicima.
    Postaviću ovde link (nadam se da autor ovog teksta neće zameriti):
    mindstorming.ws/facebook-profil-stranica-ili-grupa-sta-otvoriti/
    U svakom slučaju veliki pozdrav za sve čitaoce ovog bloga.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular