Instagram je unazad nekoliko godina izrastao u jednu od najvećih društvenih mreža. Posebnost Instagrama je što se sadržaj fokusira isključivo na fotografije kao medij putem kojeg trebate izraziti svoje osjećaje. Radi se zapravo o mobilnoj aplikaciji koja vam omogućava stvaranje i uređivanje fotografija, a nakon toga i dijeljenje fotografija s vašim sljedbenicima. Ako pogledamo malo u prošlost, Instagram je doživio velike promjene i zahvaljujući tome i dalje raste. Trenutno je pod okriljem Facebooka, što mu samo daje dodatan zamah, iako ga polako počinju pristizati i druge društvene mreže u čijem je fokusu video materijal (prvenstveno mislimo na Snapchat).

Tvorci Instagrama su Kevin Systrom i Mike Krieger. Oni su početkom 2010. godine radili na projektu koji je inicijalno bio nazvan Burbn, ali su spazili kako bi taj svoj projekt mogli prilagoditi na način da ključni medij komunikacije bude fotografija. Nakon pomno razrađenih koraka, nastao je Instagram, koji stoji iza izraza ‘instant camera’ i ‘telegram’. Upravo je fokus na brzo uslikavanje fotografija putem mobilnih telefona i lako dijeljenje sa sljedbenicima bio ključna ideja koja se vrlo brzo svidjela mnogim ulagačima. Systrom je ubrzo uspio skupiti 500 tisuća dolara investicija, pa je službeno puštanje prve inačice Instagrama bilo provedeno 5. ožujka 2010. godine.

kevin-systrom-i-mike-krieger

Nakon toga, projektu su se priključili još neki inženjeri, pa je on vrlo brzo napredovao. Paralelno tome rastao je i broj korisnika koji su odlučili iskušati ovu novu društvenu mrežu. U siječnju 2011. godine, Instagram je doživio jedan veliki korak naprijed, kada su u rad pušteni hashtagovi. Pojava heštagova omogućila je korisnicima lakši pronalazak fotografija ovisno o tematici koja ih zanima. U verziji 2.0 aplikacije koja se pojavila u drugoj polovici te iste godine, pojavili su se i razni filtri, čime je uređivanje fotografija znatno dobilo na značaju. Također, predstavljene su i razne druge mogućnosti, među kojima su se isticale fotografije visoke rezolucije, dodavanje okvira i rotacija na jedan klik.


Zahvaljujući brzom napretku i povećanju broj korisnika, Instagram je uspio skupiti i veliki broj ulagača, što je bio signal da se ‘kuha’ nešto veliko. Doista je iz svega i izašlo nešto ogromno jer je Facebook odlučio poslati svoju ponudu kako bi preuzeo Instagram. Preuzimanje je započelo u travnju 2012. godine, a Facebook je za Instagram izdvojio 1 milijardu američkih dolara. Nakon što su izvršene istrage i zaključeno je od strane raznih tržišnih agencija da se kupnja smije dogoditi, cijeli je proces službeno završio 6. rujna 2012. godine.

Danas, kada pogledamo kakvu popularnost doživljava Instagram ta jedna milijarda ne izgleda tako puno. Dapače, čini se kao jako malo novca, s obzirom da je primjerice u WhatsApp iskeširano čak 19 milijardi dolara. No, u tadašnjim trenucima jedna milijarda sigurno se činila kao značajan novac. Ono što je Instagram dobio preuzimanjem od strane Facebooka je dodatni vjetar u leđa jer su mnogi korisnici pohrlili na novog Facebookovog aduta.

Krajem 2013. godine Instagram je uveo veliku novost – oglašavanje za korisnike u SAD-u. Bio je to veliki i značajan korak jer je s jedne strane privukao mnoge oglašivače na tu društvenu mrežu, a s druge strane pomogao je Instagramu da zaokruži neku svoju financijsku konstrukciju. Od tada pa do danas Instagram je donio još mnoštvo novosti. Dio novosti implementiran je direktno u aplikaciju Instagrama kako bi korisnici mogli još više uživati za vrijeme boravka na toj društvenoj mrežu, dok je dio novotarija implementiran kroz razne vanjske aplikacije na kojima Instagram konstantno radi. Čini se kako je Instagram ovdje vođen idejom Facebooka koji nastoji sve više svojih funkcionalnosti progurati putem vanjskih aplikacija, kako bi ključnu aplikaciju ostavio što ‘čišćom’. Jedna od Instagramovih aplikacija koja je dobila najviše pozornosti javnosti jest Boomerang koji služi za uslikavanje pet fotografija koje se pretvaraju u video i reproduciraju kao jedan materijal.

Instagram na globalnoj razini

Iako je Instagram pokazivao značajan porast broja korisnika već u samim počecima mreže, ipak je potrebno reći da se rast korisnika nije odvijao tako drastično. Grafovi jasno pokazuju kako je do 2014. godine rast broja aktivnih mjesečnih korisnika bio relativno ‘malen’, da bi u 2014. godini Instagram ‘eksplodirao’ i započeo značajnu putanju prema gore. Primjerice u 2014. i 2015. godini Instagram je dobio gotovo 250 milijuna novih korisnika, dok je u 2016 godini dobio još 100 miliona novih korisnika, čime je dospio u sam vrh popularnosti među društvenim mrežama. Iskreno govoreći, brojke za Instagram su fantastične, a iznenađen tim pokazateljima je i sam Mark Zuckerberg. Prilikom objave posljednjih statistika je izjavio kako se nije nadao da će Instagram ikada postići takav uspjeh i kako je trenutno stanje daleko nadmašilo sva njegova očekivanja.

instagram-dob-korisnika

Kao što smo već rekli, Instagram sa svojim velikim rastom polako parira najpopularnijim društvenim mrežama. Dakako, na prvom i daleko uvjerljivom odmaku od konkurencije je i dalje Facebook. On trenutno ima preko milijardu i pol aktivnih korisnika, što su brojke koje teško tko može dostići. Iza njega nalaze se servisi za direktnu komunikaciju, a zanimljivo je vidjeti da su tu dvije Facebookove uzdanice WhatsApp i Facebook Messanger. Nakon toga slijedi još nekoliko sličnih aplikacija konkurenta, a Instagram se smjestio između Tumblr-a i Twitter-a. Sa svojih 400 milijuna aktivnih korisnika nalazi se iznad Pinterest-a, Skype-a, LINE-a, Viber-a, LinkedIn-a, itd.

Dnevno je na Instagramu aktivno više od 75 milijuna ljudi. Oko te brojke kreće se i ukupan broj korisnika Instagrama koji dolaze iz SAD-a. Prema zadnjim statistikama, na globalnoj razini Instagram je okarakteriziran kao mreža na kojoj je 51 posto muške populacije i 49 posto ženske. Najnoviji podaci također pokazuju kako broj novih followera prema korisnicima raste za 16 posto na mjesečnoj bazi. Prije smo zaboravili spomenuti, no uz fotografije kao ključni medij, na Instagramu je moguće dijeliti i video uratke. Trenutno je 91 posto novih objava fotografija, dok samo 9 posto čine video uradci. Predviđanja su kako je čak 30 posto od ukupnog broja Instagram korisnika neaktivnih računa koji više nisu u upotrebi. Također je zanimljivo vidjeti i podatak kako je čak 90 posto korisnika na Instagramu mlađe od 35 godine, čime možemo Instagramu pridodati oznaku ‘mreža za mladu populaciju’. U prilog tome ide i činjenica da čak 50 posto tinejdžera u SAD-u koristi Instagram. Sve u svemu, čini se kako je Instagram vrlo popularan među mladima, što je još dodatno potaknuto trendovima selfija i fotkanja gdje god se nalazili.

Često smo u medijima mogli čuti činjenicu kako je Instagram glavni krivac zbog kojeg će odumrijeti standardni foto aparati kakve smo nekad poznavali. Danas je pametni telefon postao naš glavni fotomajstor koji nam ne omogućava samo fotografiranje, već i dijeljenje tih fotografija s drugima u realnom vremenu.

 

Instagram Hrvatska

Instagram scena u Hrvatskoj je u razvoju već nekoliko godina. Zanimljivo, veliki broj Hrvata (posebice onih mladih) prihvatio je Instagram jako dobro jer im kao platforma omogućava da dijele svoje najbolje trenutke putem fotografija. Fotografija kao medij jako je popularna je i na ostalim društvenim mrežama, a slobodno kažemo kako je za popularizaciju fotografije kriv Facebook. S obzirom da je Facebook uvidio da raste popularnost fotografija, Instagram se tu pojavio kao savršeno rješenje.

Okidanje selfija, fotkanje tuluma, slikanje hrane i još mnoštvo toga, hrvatskim je korisnicima jako priraslo srcu. Zbog toga ne treba čuditi da danas veliki broj mladih upravo Instagram koristi kao jednu od vodećih mreža po konzumaciji provedenog vremena na njoj.

Kada priču okrenemo na područje realnih brojki, situacija ipak dobiva jednu jasniju sliku. Ta slika pokazuje kako je trenutno Instagram još jako daleko od Facebooka, pa čak i LinkedIna, barem što se našeg podneblja tiče. Na kraju prošle godine broj Instagram korisnika u Hrvatskoj kretao se oko brojke 200 000. Samo usporedbe radi, Facebook je u tom periodu već jako blizu brojke od 2 000 000, što je daleko više.

poredak-drustveni-mreza-tablica-2016

Slika: Statista

Ono što je također zanimljivo vidjeti jest činjenica da je u Hrvatskoj broj korisnika LinkedIn-a duplo veći nego broj korisnika Instagrama. Iako je LinkedIn na području društvenih mreža već jako dugo (jedna od prvih društvenih mreža), rijetko tko očekuje da ta mreža broji čak 400 000 korisnika u Hrvatskoj. No brojke govore kako je Instagram još dosta daleko od LinkedIn-a, ali smo sigurni da će uskoro situacija biti puno neizvjesnija.

Što se tiče detaljnijih podataka, zanimljivo je vidjeti kako je u Hrvatskoj u prednosti na Instagramu ženski dio populacije. Naime, ženski dio populacije uzima čak 57 posto, dok je muškima ostalo 43 posto. Možemo reći kako je to pomalo atipično jer smo vidjeli da na globalnoj razini vodi, doduše jako malo, muški dio populacije. Kada se osvrnemo na prosječnu dob korisnika Instagrama u Hrvatskoj, prema očekivanjima najaktivniji korisnici su mladi. Oni između 18-24 godine prednjače i njih ima više od 80 000. Na drugom su mjestu korisnici starosti od 25-34 godine, kojih ima više od 45 tisuća, dok su na trećem mjestu tinejdžeri od 13 do 17 godina kojih je oko 30 000.

No, da ne bi sve ostalo na mladeži, potrebno je spomenuti kako je i dio starije populacije aktivan na Instagramu u Hrvatskoj. Prema dostupnim podacima na Instagramu je pristuno više 2000 Hrvata i Hrvatica koji su prešli granicu od 65 godina. Očiti je to dokaz kako je interes starijih osoba za druženjem na internetu sve veći, te kako i oni prihvaćaju tehnologiju kao sastavni dio svojih života. Takva činjenica posebno raduje, jer pokazuje kako kao društvo gazimo polako ali sigurno naprijed, barem što se tehnologije tiče.

broj-instagram-korisnika-tablica-2016

Slika: Statista

S obzirom na centraliziranost Hrvatske, za očekivati je bilo da je najveća zastupljenost korisnika Instagrama u Gradu Zagrebu. Među županijama, Grad Zagreb ima jako veliku prednost po broju korisnika i tamo je aktivno čak 72 000 korisnika Instagrama. Iza njega slijedi Splitsko-dalmatinska županija sa 26 tisuća korisnika, dok je na trećem mjestu Zagrebačka županija sa 14 tisuća korisnika. Potrebno je reći da su ovi podaci pomalo zastarjeli jer su sa kraja prošle godine, a vrlo vjerojatno se do sada broj korisnika promijenio. Što se tiče gradova konkretno, rekli smo već da dominira grad Zagreb. Na drugo se mjesto pozicionirao Split sa 20-ak tisuća korisnika, dok treće mjesto pripada gradu Rijeci koji je premašio broj od 10 000 korisnika. Ono što treba imati na pameti je da su ovo konkretne brojke korisnika, ne prikaz udjela stanovništva koje je prisutno na Instagramu. Ako bismo pričali o udjelu, situacija bi možda bila drugačija, ali o tome ćemo nekom drugom prilikom.

Svi navedeni podaci jasno ukazuju na to da je Instagram u Hrvatskoj postao plodno tlo za marketinške stručnjake. Instagram u svrhu promocije neki brendovi u Hrvatskoj koriste već jako dugo, ali su se do prošle godine morali snalaziti na različite načine. U 2015.-oj godini napokon je omogućeno oglašavanje hrvatskim tvrtkama, što su mnoge odmah i iskoristile. Kao platforma Instagram je posebno pogodan za reklamiranje proizvoda koji su vizualno vrlo primamljivi, jer svoje kvalitete morate dokazati fotografijama. To pogoduje kreativcima i onima koji svoje proizvode plasiraju upravu putem vizualnog dojma, čime je mnogima Instagram postao glavna platforma za privlačenje korisnika. Situacija postaje sve zanimljivija, a korisnici sve selektivniji. To će nas dovesti u situaciju da će brendovi sve više ulagati u svoje profile kako bi zadovoljili želje potencijalnih klijenata. Takva situacija biti će win-win situacija jer će iz nje koristi moći izvući i korisnici i marketinški stručnjaci. U svakom slučaju Instagram dobiva sve više pozornosti, a taj trend će se nastaviti ne samo u Hrvatskoj već i u cjelome svijetu.

Novo sučelje Instagrama

Ne tako davno, prošlog mjeseca, Instagram je u javnost pustio kompletno redizajniran brend. Velike promjene dogodile su se ne samo na sučelju kojeg korisnici koriste, već i na samom izgledu loga Instagrama. Ovakva drastična promjena nije naišla na veliko odobravanje javnosti jer je Instagram još od svojih početaka vrlo dobro održavao prepoznatljivost svojeg brenda.

Velika većina aplikacija u posljednjih je nekoliko godina doživjela velike dizajnerske promjene, jer se nastoje prilagoditi novom trendu koji je zavladao u području dizajna. Uglavnom su nastojanja vezna uz minimalizam gdje se brišu sve nepotrebne stavke iz aplikacija, te na što manji broj boja kako bi u prvi plan izašlo ono čemu aplikacija služi. Instagram je bio jedna od rijetkih aplikacija koja se nije prilagodila takvom dizajnu u potpunosti, pa je ovakav dizajnerski pomak bio i očekivan u nekom periodu. No, sada kada se dogodio naišao je na razne polemike javnosti, koja se ne slaže kako je ovo veliki korak naprijed.

Instagram je od njegovih početaka krasio prepoznatljiv logo koji je sadržavao izgled retro kamere. Takva ikona veoma se sviđala korisnicima i stoga je gubitak nje mnogima teško pao. Među korisnicima aplikacija kružila je teza kako je Instagramova retro kamera jedan od najljepših logotipa koji je ikada bio prisutan među aplikacijama. Isto mišljenje nisu imali u Instagramu gdje su odlučili kako je vrijeme da se napravi korak naprijed i da Instagram kao brend dobije novi sjaj.

Novi logo zadržao je neke stare konture, ali se finalnim izgledom i paletom boja jako razlikuje od dosadašnjeg. Logo koji je nedavno predstavljen u sebi sadrži vrtlog boja zalaska sunca, a u središtu se nalazi bijela retro kamera. Na taj način održan je duh starog loga, ali je cijela stvar osuvremenjena. Stručnjaci smatraju kako će ova promjena vrlo dobro pristajati dizajnu ikona na iOS uređajima, čije su ikonice napravljene prema sličnoj niti vodilji. Novi logo predstavljen je na službenom Instagramovom blogu, a korisnici su mogli vrlo brzo primijetiti kako je zaživio i u stvarnosti na Instagramovim aplikacijama. Sada vrijedi i spomenuti kako su i ostale Instagramove aplikacije koje smo spominjali u početku također dobile novi dizajn. Dakao, paleta boja i misao vodilja ista je kao i kod glavne Instagram aplikacije. Glavni dizajner ovih promjena je bio Ian Spalter, a poručio je kako se ovim promjenama nastoji pokriti nesrazmjer koji je nastao evoluiranjem Instagrama kao platforme unazad nekoliko godina. Čini se da ideje prate razvoj trendova na Instagramu, a u prvi plan želi se staviti korisnik i njegova kreativnost.

Činjenica da se u prvi plan želi staviti maštovitost korisnika, rezultirala je značajnim promjenama u sučelju same aplikacije. Umjesto dosadašnje prepoznatljive plave boje koju je Instagram koristio, sada je u prvi plan došla crna boja koja smanjuje utjecaj na korisnika. Dakle, pokušaj je to da se crno bijelom kombinacijom pažnja korisnika usmjeri u potpunosti na sadržaj koji se na mreži nudi, a ne na sučelje samo po sebi. Tekst je sada u potpunosti crne boje, a notifikacije s postale crvene što je također jedna od promjena koje će korisnici sigurno uočiti. U želji da se dobije što minimalističnije sučelje cijela stvar sada izgleda nešto plosnatije i samim time povodi se trendovima na tržištu. Što se tiče samih funkcionalnosti aplikacije, tu Instagram nije previše narušavao dosadašnje kriterije, pa je tako gotovo sve ostalo netaknuto.

Kao što smo već spomenuli, ovakav novi dizajn nije svima sjeo, pa su se na društvenim mrežama pojavili razni ‘nepoželjni’ komentari. Mnogi korisnici smatraju kako novi logo Instagrama izgleda previše fantazijski, odnosno kako ne nosi promjenu koju je trebao donijeti. Samim time, mnogi su požalili i poželjeli da se na scenu vrati stari logo, koji je bio omiljen među korisnicima. Što se tiče korisnika očito je da dio njih nezadovoljno okreće oči na pogled novog dizajna loga. Stručnjaci s druge strane uvjeravaju kako je ta promjena bila očekivana i kako se ovime Instagram nastoji priključiti trendovskom načinu dizajna. Koliko će cijela stvar imati utjecaja na same korisnika vidjet će se u narednom periodu, ali pretpostavka je da će gotovo svi prihvatiti novi dizajn na uštrb korištenja funkcionalne aplikacije.

instagram-registracija

Sučelje samo po sebi

Instagram je u prvom planu aplikacija za dijeljenje fotografija i video uradaka, pa je s obzirom na to njeno sučelje prilagođeno ovakvoj vrsti korištenja. U prvi plan Instagram pokušava progurati sadržaj korisnika, a težnja za minimalizmom iskazana je upravo u novom dizajnu koji smo malo prije opisali. Time Instagram na jednoj strani pokušava spojiti što bolji doživljaj korištenja, istovremeno omogućavajući što jednostavnije kontroliranje radnji unutar aplikacije.

Instagram aplikaciju možemo podijeliti na tri glavna područja. Na vrhu se nalazi naslovna traka, u središtu ekrana pregledava se sadržaj, dok je u samom podnožju aplikacije izbornik s nekoliko mogućnosti koje zapravo pokrivaju sve što trebate i želite raditi na Instagramu. Vrijedi još spomenuti kako je dio funkcionalnosti ispod samih fotografija, čime je glavni zaslon dodatno oslobođen nepotrebnih mogućnosti.

Naslovna traka ima zadaću da korisnika upućuje u to na kojem se dijelu stranice nalazi, odnosno čiji sadržaj pregledava. Samim ulaskom u aplikaciju (ukoliko ste prijavljeni) otvara se naslovna strana na kojoj se na vrhu naslovne trake nalazi Instagramov logotip, dok je desno od njega sandučić u koji primate privatne poruke putem Instagrama. Ukoliko imate neke nepročitane poruke u sandučiću to je istaknuto na način da je iznad sandučića notifikacija s brojem nepročitanih poruka. Ovisno o tome u koji dio stranice ulazimo sadržaj naslovne trake se mijenja. Pa primjerice kada idemo pogledati naš profil, na vrhu piše naziv našeg profila. Isto se događa kada pregledavamo sadržaj ostalih korisnika, tada na vrh aplikacije uvijek dolazi korisničko ime korisnika koji je nešto podijelio s nama.

Središnji dio stranice je upravo i onaj na koji korisnici usmjeruju najviše pažnje. To je dio u kojem se nalazi sav sadržaj korisnika koji možemo pregledavati pomičući se prstom gore-dolje po zaslonu. Radi se zapravo o beskonačnom prikazu sadržaja koji se otvara kada korisnik dođe na kraj određene sekcije. Rekli smo već da su u prvom planu fotografije, a ispod svake od njih nalazi se nekoliko mogućnosti. Naravno tu je lajkanje fotografija koje nam se sviđaju, a tu istu akciju možemo napraviti i brzim dvostrukim pritiskom na fotografiju. Uz lajkanje ispod fotografije nalazi se i mogućnost komentiranja te dijeljenja fotografija s ostalima. Postoji i ikona u kojoj je moguće napraviti blokadu korisnika ili primjerice podijeliti URL od dotične fotografije.

Budući da fotografije ipak ne mogu same po sebi dočarati određene situacije, gotovo uvijek korisnici dodaju neki opis uz fotografije. Tako se ispod malo prije nabrojenih opcija nalazi opis fotografije koji je u pravilu vrlo kratak, a gotovo uvijek se sastoji od raznih haštagova. Ispod tog opisa nalaze se komentari korisnika na koje možete odgovarati na način da možete i označiti korisnike kojima nešto želite odgovoriti. Kada već pričamo o raznim mogućnostima spomnut ćemo i to kako je na fotografije moguće dodavati oznake korisnika, odnosno označavati određene korisnike na vašim fotografijama. Isto tako, moguće je pridodavati mjesta na kojima je fotografija uslikana, ali o tome ćemo nešto kasnije kada ćemo opisivati mogućnosti Instagrama.

Traka u podnožju je zapravo izbornik koji u sebi sadržava nekoliko ikonica, a od kojih svaka ima svoju zadaću i omogućuje upravljanje gotovo svim segmentima Instagram aplikacije. Prva u nizu ikonica je Home gumb kojeg prepoznajemo sa mnogih web stranica i aplikacija, a njegova osnovna zadaće je da nas vodi na početnu stranu aplikacije. Kada govorimo o početnoj stranici aplikacije, zapravo pričamo o stranici na kojoj se nalaze priče ljudi koje pratite. Priče su poredane vremenski dosljedno, iako je Instagram već nagovještao a sada i testira mogućnost da će priče biti sortirane zahvaljujući algoritmu.

Mnogi negoduju zbog takvih promjena, no sve je izglednije kako će u budućnosti u potpunosti nestati ideja vremenskog sortiranja fotografija, te će njeno mjesto zauzeti algoritmi koji danas vladaju gotovo svim društvenim mrežama. Takva promjena sigurno će utjecati na popularnost određenih profila na Instagramu, što bi mnogima moglo oduzeti ili dodati vrijednost samih profila. Druga ikonica je Povećalo, a njezina osnovna namjena je pretraživanje profila ili fotografija. Kada se klikne na ikonicu povećalo otvara se stranica na kojoj imamo ponuđenu opciju da otkrijemo nove ljude koji bi nas mogli zanimati.

Instagramovi algoritmi predlažu nam druge korisnike na temelju toga što pratimo i koja nas tematika zanima. Ispod toga nalaze se i postovi koji bi nas mogli zanimati, tako da je ova stranica svojevrsni prijedlog Instagrama prije nego što se bacimo na pretraživanje. Na vrhu stranice se nalazi traka za pretragu u koju jednostavno upišemo pojam koji želimo pretraživati. Instagram nam automatski prvo izbacuje profile koje smo već pregledavali i pretraživali, a okončanjem našeg upisa pretrage pokazuju se i stvarni rezultati pretrage. Ono što sada možete je pretraživati Instagram po različitim kategorijama.

Da pojasnimo, nakon upisanog pojma možete odabrati želite li da vam Instagram pokazuje sve rezultate, da vam prikazuje samo profile drugih korisnika, da vam prikazuje haštagove za upisani pojam ili da vam prikaže mjesto ovisno o pojmu koji ste tražili. Dakle, mogućnosti su šarolike, a na vama je da odaberete ono što vas najviše interesira. Takva funkcionalnost Instagrama dodatno ubrzava sam proces pretraživanja, a ono što je posebno značajno jest da možete razdvojiti načine na koje pretražujete društvenu mrežu. Često se pretraga svodi na haštagove koji su iznimno popularni na Instagramu, čime u kratkom roku dolazite do relevantnog sadržaja koji vas interesira. Treća ikonica u nizu je Fotoaparat koji vam omogućava da dodajete nove fotografije na vaš profil.

Ovu funkcionalnost ćemo opisati posebno u sljedećem odlomku, a za sada ćemo samo spomenuti kako se pritiskom na taj gumb otvara jedno sasvim drugačije sučelje koje je vrlo šturo mogućnostima, ali se one proširuju nakon što započnete proces dodavanja fotografije ili video uratka. Četvrta ikona predstavlja nam notifikacije, odnosno aktivnosti koje su vezane uz vas i vaš profil. Tu postoje dvije glavne mogućnosti, a to su: pregledavanje aktivnosti profila koje slijedite i pregledavanje aktivnosti na vašem profilu.

Što se tiče pregledavanja aktivnosti drugih, uglavnom se tu pojavljuju obavijesti o tome koje su fotografije lajkali te koga su počeli slijediti ili što su komentirali. Ono što je zanimljivije je svakako dio koji se tiče vas, odnosno vašeg profila. U tom području pojavljuju se obavijesti koje vam govore kako drugi korisnici reagiraju na vašu aktivnost na Instagramu, te kako im se općenito sviđa ono što radite. Osim što se pojavljuju informacije o tome tko je sve lajkao i komentirao vaše fotografije, pojavljuju se i neki drugi važni elementi.

Primjerice, u svakom trenutku kada netko postane vaš fan vi o tome dobivate obavijest, a istovremeno imate i mogućnost da uzvratite te vi potanete njegov obožavatelj. Također, zanimljiva je i mogućnost koja vam prikazuje kada neki vaš Facebook prijatelj postane dio Instagram zajednice. Dakle, novo prijateljstvo na Facebooku moglo bi rezultirati time da na Instagramu dobijete obavijest o profilu tog korisnika. Ta obavijest nije ništa čudno ako u obzir uzmemo činjenicu da je Instagram u vlasništvu Facebooka i kao takav preko Facebooka je zaradio masu novih korisnika.

instagram-profil

Instagram profil

Posljednji gumb je Profil koji vas vodi na vaš profil i prikazuje vam kako vi izgledate u zaslonu nekog drugog korisnika. Što se tiče profilne stranice ona je ista za sve korisnike Instagrama, pa tako i za vas. U lijevom dijelu na vrhu nalazi se vaša profilna fotografija koju možete mijenjati kada poželite, a ona se prikazuju uz svaku vašu aktivnost na Instagramu.

Desno od fotografije se nalaze podaci o tome koliko ste postova do sada podijelili, koliki vas broj ljudi prati te koliko vi ljudi pratite. Klikom na brojke možete doći u popis svih tih ljudi te ih na taj način početi ili prekinuti slijediti. Ukoliko ste na vašem profilu, tada se ispod tih informacija nalazi gumb koji vam omogućuje izmjenu vaših profilnih podataka.

Ispod fotografije i prije navedenih brojki nalazi se vaše ime, a ispod toga i kratki opis koji dodate kako bi dodatno okarakterizirali vaš profil. Ono što je pomalo kaotično kod Instagrama je nemogućnost dodavanja linkova. Jedino mjesto na koje možete dodati link unutar Instagrama je ispod kratkog opisa vašeg profila.

Dakle, imate mogućnost postaviti samo jedan link i to je to. Bilo unutar opisa ili ispod fotografija, linkove na vanjske stranice više nije moguće dodavati jer je to restrikcija koju Instagram prakticira već od svojih početaka. Ispod opisa i linka nalazi se jedna traka koja nam omogučuje različiti pregled na profil. Tako je moguće odabrati prikaz triju fotografija u istom redu, a moguće je namjestiti i da se prikazuje jedna po jedna fotografija na profilu.

Na taj način fotografije su preglednije, a možete i odmah lajkati i komentirati ono što vidite. U traci su smještene još dvije opcije, a to je pregledavanje profila putem mape i pregledavanje fotografija na kojima su vas drugi korisnici označili. Sve te opcije zapravo omogućuju samo drugačiji prikaz vaših fotografija. Ono što smo prije zaboravili spomenuti jest činjenica da se uz svaku fotografiju nalazi i datum kada je ona objavljena. Odnosno, prikazuje se period koji je protekao od trenutka kada ste fotografiju postavili na Instagram. Što se tiče izgleda sučelja, ovime bismo zaključili priču. Sada je vrijeme da se posvetimo funkcionalnostima koje Instagram nud i kako koristiti Instagram.

kako-koristiti-instagram

Kako koristiti Instagram? Što sve možete raditi na Instagramu?

Instagram je u osnovnim funkcionalnostima dosta sličan ostalim društvenim mrežama, ali zbog svoje uske povezanosti s fotografijama ima neke svoje specifičnosti. Ono što je izmijenjeno ne tako davno je mogućnost stvaranja više profila na istom uređaju. Možda zvuči pomalo otrcano, ali Instagram je prije imao restrikciju kojom je branio otvaranje više profila na istom uređaju. To je značilo da niste mogli kreirati novi profil na uređaju na kojem ste već prethodno napravili jedan profil. Vrlo vjerojatno je takva restrikcija bila prisutna kako bi se smanjio broj spam računa jer je na ovaj način to bilo dosta teško za izvesti. Ipak, sada je stvar bitno drugačija, a nastojanja su da Instagram omogući da korisnici mogu biti prisutni s više profila istovremeno na jednom uređaju. Takvu mogućnost imaju Twitter i Messanger, a ne vidimo razlog zašto je ne bi imao i Instagram.

kako-koristiti-instagram

Instagram registracija 

Nakon procesa registracije i prijave slijedi uređivanje profila i osnovnih podataka o vama. Kao što smo već prethodno rekli, u vašem opisu moguće je dodati samo jedan jedini link koji vodi prema vanjskim stranicama, pa stoga pomno birajte što ćete postaviti u predviđeno polje za to. Nakon što podesite sve to osnovne parametre, prava zabava tek počinje.

Prije svega, bilo bi dobro kada biste postavili neku fotografiju na vaš profil. Ljudi su na Instagramu zbog fotografija, pa je dakle primarni cilj svakog profila biti popunjen fotografijama. Dodavanje fotografija nije nimalo kompliciran posao, a za početak potrebno je otići na središnji gumb Fotoaparata u traci podnožja. Nakon klika, otvara nam se novi prozor koji nam pali kameru pametnog uređaja i omogućuje nam fotografiranje.

Ukoliko želite podijeliti neki trenutni trenutak tada ste na pravom mjesto, no ono što još Instagram nudi je dodavanje već postojećih fotografija na svoj profil. Na vrhu zaslona nalazi se jedan X koji vas vodi van iz opcije dodavanja fotografija, no to je tek toliko da znate. Nama je sada cilj dodati novu fotografiju, a pri tome imamo nekoliko mogućnosti. Na traci ispod nalaze se opcije kojima je moguće zamijeniti kameru, odnosno moguće je prebacivanje između prednje i stražnje kamere uređaja. Ukoliko postoji bljeskalica moguće ju je upaliti na gumbu do toga.

Također, da bi fotografija ispala što bolje, moguće je upaliti mrežu koja se pojavi na zaslonu i na taj način vam daje uvid u to gdje se što nalazi na fotografiji. Ispod tih opcija nalazi se jedan veliki gumb koji vam omogućuje trenutno okidanje fotografije ili pak snimanje videa. No, da biste snimili video morate kliknuti na gumbić kamere koji se nalazi desno od tog velikog gumba. Povratak na fotografiranje moguć je ponovnim klikom na taj isti gumb. S lijeve strane od velikog gumba nalazi se opcija u kojoj je moguće odabrati već postojeću fotografiju te je objaviti na Instagramu.

Kod dodavanja fotografije imate velik broj mogućnosti koje možete sprovesti prije nego što fotografija završi javno objavljena na Instagramu. Prije svega, Instagram je prije inzistirao na fotografijama kvadratnog oblika. Danas je situacija malo drugačija i pravila su olabavljena, no još uvijek se preferira kvadratni oblik. Zbog toga, prilikom dodavanja nove fotografije Instagram vam nudi mogućnost da fotografiju obrežete kako bi poprimila taj kvadratni oblik. Ako to ne želite, taj korak možete preskočiti klikom na strelicu na vrhu zaslona.

Sljedeći korak dovodi nas do toga da odabiremo razne filtre i dodatno uređujemo fotografiju prema našim željama. Instagram je s godinama dobivao razne mogućnosti, a među njima je rastao i broj filtara koji se mogu koristiti. Ono što je dobro kod Instagrama je da u samo nekoliko klikova možete značajno doraditi fotografiju kako biste je prikazali ljepše nego što ona zaista izgleda. Osim dodavanja filtara, moguće je i određivati jačinu svjetlosti fotografije. Također, moguće je mijenjati kontrast, podešavati toplinu i zasićenje, korigirati boju, dodavati sjene, različite strukture i poravnanje. U pravilu, moguće je biti majstor fotografije, a zapravo cjelokupan posao Instagram odradi umjesto vas. Na vama je samo da podesite opcije tako da dobijete maksimum iz onog što ste prethodno snimili ili uploadali na servis.

Sljedeći korak vodi nas na zaslon koji nam omogućuje da fotografiju dodatno oplemenimo tekstualnim opisima, raznim oznakama i drugim mogućnostima. Ovo je finalni korak kod objave fotografija na Instagram, pa ga svakako ne vrijedi izostaviti. U prozoru koji se pojavio imate mogućnost dodati kratki opis fotografije. Pri tome poželjno je koristiti haštagove koji Instagram korisnicima omogućuju lakšu pretragu fotografija kasnije.

Moguće je u ovom koraku označiti ljude na fotografiji, a također je omogućeno i dodavanje lokacije na kojoj ste fotografiju snimili. Pri tome Instagram vam već unaprijed nudi neke lokacije koje su u vašoj blizini ili koje ste prethodno koristili. Na kraju, moguće je odabrati i mogućnost automatskog dijeljenja fotografije na različitim drugim servisima. Tu svakako prednjače Facebook i Twitter, dok je moguće fotografiju automatski objaviti i na Tumblr-u, Swarm-u ili Flickr-u. Kada ste sve podesili kako ste željeli, preostaje još samo finalni korak – klik na strelicu potvrde u gornjem desnom kutu zaslona. To je to, vaša fotografija je uspješno objavljena i mogu je vidjeti drugi korisnici na Instagramu.

Za razliku od Facebooka koji veze između korisnika definira kao prijateljstvo pri čemu je potrebna potvrda obje strane, Instagram je po toj funkcionalnosti sličan Twitteru. Naime, na Instagramu ne postoje prijateljstva, već je moguće neke ljude pratiti, odnosno slijediti njihove ideje. Takav princip ima i Twitter, a u svojim konceptima to je dosta labavija veza nego što je to kod Facebookovih prijateljstava. Naime, ovdje može samo jedna strana pokazati interes i na taj način pratiti što se zbiva kod drugih korisnika. Ipak, da ne bi sve bilo tako javno i transparentno Instagram je uveo javne i privatne profile.

kako-se-koristi-instagram

Kako se koristi instagram sa javnim profilima i privatni profili

Javni profili su u potpunosti javni i svi im mogu pristupati bez obzira da li ih slijede ili ne. S druge strane privatni profili omogućuju samo odabranim osobama da vide što osoba s privatnim profilom radi. Kada osobi s privatnim profilom pošaljete zahtjev za slijeđenje, tada je potreban odgovor s druge strane koji taj zahtjev odobrava. Ako zahtjev nije odobren, nećete biti u mogućnosti vidjeti što ta osoba radi. Na taj način Instagram se malčice približio Facebookovoj logici i ustvario to da ne mora sve biti toliko javno na Instagramu. Ipak, na taj način je pomalo i narušio koncept mreže jer sada veliki dio korisnika svoje profile drži zaključanima za javnost, što automatski eliminira veliki broj potencijalnih sljedbenika.

Da biste postali nečiji sljedbenik, možete to uraditi na više različitih načina. Onaj najjednostavniji već smo prethodno opisali, a to je dodavanje profila koje vam predlaže Instagram. Dakle, Instagram shodno vašim interesima predlaže nove korisnike, a ako ste zadovoljni prijedlogom možete ih dodati klikom na gumbić plus kraj korisničkog imena.

Drugi način dodavanja je pretraživanjem onih korisnika za koje znadete da su na Instagramu. Takve korisnike lako ćete naći, a sve što vam je potrebno je njihovo korisničko ime ili pravo ime pod kojim su skriveni na Instagramu. Treći način je zavirivanje na sljedbenike drugih profila i dodavanje onih koji vam se svide. Ova metoda nije baš selektivna jer možete dodavati ljude koje i ne poznajete. Ovakav način najčešće se koristi kada se u kratkom roku pokušava dosegnuti veliki broj sljedbenika jer je velika vjerojatnost da će dio njih uzvratiti vama slijeđenje. U svakom slučaju, mogućnosti su raznorazne, a s obzirom na jednostavnost aplikacije ne bi trebali potrošiti puno vremena da sve pohvatate.

Lajkanje i komentiranje dobro su nam poznati termini i sa drugih društvenih mreža, a princip djelovanja na Instagramu je identičan. Ukoliko nam se neka fotografija svidi možemo joj dodijeliti lajk i to na način da stisnemo brzo dvostruko na nju ili na način da kliknemo na srce koje se nalazi ispod fotografije. Komentiranje je također dosta slično svemu što smo do sada poznavali, pa sa tim ne bi trebalo biti problema. Još jednom napominjemo da u komentarima nije moguće ostavljati vanjske linkove, ali je primjerice moguće označavati druge korisnike upisivanjem @ i korisničkog imena nakon toga.

Direktne poruke su još jedna od mogućnosti koja u raznim drugim slučajevima možda ima značajnu ulogu, ali u Instagramu baš i ne igra nešto preznačajnu. Naime, korisnici Instagrama navikli su na to da fotografije imaju javno dostupne i da slijede ljude koji ima možda i nisu toliko bliski. Dakle, često nema potrebe za direktnom komunikacijom jer se ne radi o ljudima koje dobro poznajemo. Ipak, direktne poruke se koriste i čini se kako njihov utjecaj sve više raste. Kao alat mogu vrlo dobro poslužiti u marketinške svrhe, ali još će potrajati jedno vrijeme da ih korisnici prihvate kao način komunikacije.

Instagram video

Trend popularnosti video uradaka vidljiv je na svakom koraku. Video kao medij postaje sve popularniji, a čini se da ni Instagram ne bježi od tog fenomena. Naime, Instagram je do nedavno omogućavao video uratke duljine do 15 sekundi, ali se situacija počela mijenjati. Vidjevši kako video dobiva sve više mjesta na drugim mrežama, Instagram je odlučio povećati duljinu videa s 15 na 60 sekundi. Dakle, sada vaš video ne mora završiti u roku od samo 15 sekundi već na raspolaganju imate čitavu minutu. Ono što je bio dodatni poticaj za uvođenje ove novine je i ukupno vrijeme pregleda video uradaka na Instagramu koje se povećalo u zadnjem periodu za čak 40 posto. Jednostavno, ljudi se sve više navikavaju na video i tome se treba prilagoditi. One društvene mreže koje neće pratiti taj trend mogle bi odumrijeti prije nego što pronađu adekvatno rješenje. Čini se da Instagram neće biti među mrežama koje odumiru jer pridodaju videu sve više pažnje. Pitanje je samo koliko će pažnje zbog toga izgubiti fotografija kao ključni brend Instagrama. Da li je moguće da se Instagram u relativno kratkom roku iz društvene mreže s fokusom na fotografije pretvori u mrežu čiji će fokus biti video materijal?

Oglašavanje na Instagramu

Mnoge od vas zasigurno zanima kako izgleda i je li moguće ostvariti dobre poslovne rezultate zahvaljujući ovoj vizualnoj društvenoj mreži. Upravo riječ vizualno trebala bi biti ključna odlika kada krenete u razmatranje da li investirati u Instagram. Od prošle godine oglašavanje na Instagramu moguće je diljem svijeta, pa tako i u Hrvatskoj. Prvi oglašivaći pohrlili su brže bolje na Instagram jer im se čini vrlo primamljiva platforma iz koje mogu izvuči mnogo koristi. Pitanje je koliki točno utjecaj Instagram može imati na vaše kupce, ali ako ste vizualno orijentirani trgovac onda svakako možete pronaći razne benefite.

instagram-hrana

Instagram korisnici dosta su skloni lajkanju fotografija i zbog toga bi dobar vizualni identitet vašeg proizvoda mogao naletjeti na dobar odaziv potencijalnih kupaca. Definitivno je najlakše putem Instagrama prodavati ono što izgleda lijepo i privlačno, kao što su fitness treneri i prehrana, hrana općenito, ali i razni putnički aranžmani i destinacije diljem svijeta. Pretpostavljamo da je to top roba koju ćete vrlo brzo moći unovčiti putem Instagrama.

Oglašavanje na Instagramu zapravo nije izvedeno samostalno, već u igru uskače Facebook i njegova dobro poznata platforma za oglase. Mnogi su se okušali u oglašavanju putem Facebooka, a stvar oko Instagrama doista je vrlo slična. Naime, oglase za Instagram namještamo upravo putem Facebooka. Prije svega potrebno je povezati Instagram i Facebook račun, te se na taj način otvara prilika da se oglašavamo putem Instagrama. Nakon toga slijedi već dobro poznati proces postavljanja Facebook oglasa. Jedina razlika jest da odabiremo Instagram pod mjesto na kojem će se oglas prikazivati.

U mogućnosti smo istovremeno isti oglas prikazivati i na Instagramu i na Facebooku, no pitanje je koliko je to pametna ideja. Naime, fotografije na Facebooku i na Instagramu nisu istih veličina, pa je vrlo vjerojatno bolje postavljati svaku oglasnu kompaniju za sebe. Ono što je zanimljivo jest da se Instagram oglas može podesiti i bez da smo vlasnik otvorenog računa, što otvara priliku svima da se tamo oglašavaju.

Instagramom do uspjeha

Ovaj članak povezao je sve segmente Instagrama u jednu cjelinu. Nismo se dotakli jedino segmenta kako obrisati instagram ako ste već duže vrijeme korisnik i želite ga obrisati, ili su vas počele gnjaviti neželjene osobe i počele vam ići na živce pa ste jednostavno poželjeli a neznate kako obrisat profil na instagramu. O tome ćemo više napisati uskoro..

Ako ste ga pomno pročitali mogli ste shvatiti što je to Instagram, koje sve prednosti i mane nosi sa sobom, kako se koristi, te kako ga mogu koristiti napredniji korisnici koji žele okruniti svoj biznis upravo putem ove društvene mreže.

Instagram je zapravo društvena mreža koja ima veliki potencijal koji se postepeno pretvara u popularnost. Ono što mu daje dodatan poriv u leđa jest fokusiranost na vizualne materijale koji danas postaju sve popularniji. Do sada je Instagram djelovao uglavnom kao mobilna aplikacija, ali nekoliko posljednjih nadogradnji pridonijelo je boljoj i korisnijoj web stranici Instagrama čime je veliki dio funkcionalnosti moguće kvalitetno obavljati i bez aplikacije na pametnom uređaju.

Sa Facebookom ispred sebe, Instagramu se otvara zbilja odličan put kojeg bi bilo šteta ne iskoristiti. Iako smo do sada imali prilike vidjeti kako su mnogi veliki projekti propali iako su iza njih stajale moćne kompanije, činjenica je da Instagram i dalje raste i pridobiva nove korisnike. Zahvaljujući tome pridobio je našu pozornost, koju je uspio opravdati kvalitetnim i bezbrojnim mogućnostima. Sada ste na redu vi.

Ukoliko još niste postali korisnik Instagrama mislimo da je krajnje vrijeme da se priključite ovoj popularnoj društvenoj mreži, preko instagram registracije, jer fotografije vaših prijatelja čekaju na vas. Ako fotografije govore tisuću riječi, onda Instagram može ispričati zaista mnogo, unatoč svojoj težnji minimalizmu i jednostavnosti.

Piše: Marko Županić

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here