Tjedni iza nas pokazali su kako društvene mreže žive na klimavim nogama i kako jedna mala informacija može poremetiti sva događanja na tržištu društvenih mreža. Naime, Facebook je posljednjih tjedana pod sve većim pritiskom od strane korisnika i oglašivača zbog curenja privatnih podataka, Snapchat su počele napuštati velike svjetske zvijezde što je rezultiralo značajnim padom vrijednosti dionica, famozni Vero koji je trebao nadjačati sve društvene mreže pao je u zaborav prije nego li je ozbiljno krenuo s radom.

Činjenica je da smo shvatili kako Facebook nije jedina društvene mreža na svijetu i sve češće tražimo alternativu. U svim tim silnim zbivanjima, nekako se najstabilniji posljednjih mjeseci pokazao Instagram. Dapače, najnovijim potezom Instagram je pokazao kako želi ići u smjeru koji korisnici priželjkuju. Mnogi se s pravom pitaju – da li je Instagram trenutno najbolja društvena mreža na svijetu?

 

Facebook

Facebook u problemima?


Najnoviji skandal koji se pojavio ovih tjedana vezan uz Facebook, samo je još jedan u nizu poticaja korisnicima da polako razmisle o zatvaranju računa na toj mreži. Apsurdno je da samo zatvaranje računa ne garantira da se brišu vaši podaci o korištenju te društvene mreže. Prema nekim moralnim načelima, ti bi podaci trebali biti izbrisani, jer dajete jasnu naredbu da ne želite više biti prisutni na tom servisu.

No, ako se vratimo malo u prošlost, problemi za Facebook nisu počeli tek proteklih tjedana s informacijom o curenju privatnih podataka korisnika. Dapače, nisu ni započeli onda kada se pojavila informacija da je predsjednik Trump dobio izbore zahvaljujući lažnim vijestima koje su kružile Facebookom. Problem Facebooka nastao je u trenutku kada je počela rasti prosječna dob korisnika Facebooka.

Naime, mladi nisu skloni boraviti u istom prostoru gdje su i njihovi roditelji te ostali stariji poznanici, bilo da se radi o fizičkom ili virtualnom prostoru. Kako se sve više roditelja priključivalo Facebooku, tako je sve više mladih bježalo na neke alternativne mreže. Tu su započeli problemi Facebooka, koji samo iz mjeseca u mjesec eskaliraju novim velikim nedaćama.

Drugi veliki problem Facebooka je što konstantno mijenja algoritme i stvara nova pravila, koja najčešće idu kontra zadovoljstva korisnika. Stječe se dojam da Facebook radi sve kako bi zaradio što više novca, a pri tome zaboravlja na temelje na kojima je izrastao u to što je danas – svoje korisnike. Svaki novi algoritam korisnike tjera da se privikavaju na nova pravila, a to zna biti naporno i kontra produktivno.

Želja za povlačenjem što više novca jasno je vidljiva u sferi oglašivača. Naime, prije 5 i više godina Facebook nas je ‘nagovarao’ da gradimo velike Facebook stranice, ulažemo novac kako bismo imali što veći broj fanova jer će to povećati i doseg naših objava. Kada smo izgradili velike Facebook stranice, tada je Facebook shvatio da može zaraditi na tome da plaćamo oglase, ako želimo da ti naši silni fanovi uopće vide našu objavu. Tako danas Facebook stranice gotovo da i nemaju svoju svrhu, jer objavu koju napišemo na stranici vidi tek šačica fanova (cca 3 posto). Rezimirajući, sva ulaganja u izgradnju velikih FB stranica bila su uzaludna, jer ako želimo da našu objavu vide naši fanovi mi za to trebamo platiti.

Sve to, rezultat je sve glasnijeg komešanja i bijega korisnika i oglašivača s Facebooka. Biti će zanimljivo vidjeti kako će se stvari odvijati sada kada u Europi stupi na snagu GDPR, koji će poremetiti određena marketing načela koja smo mogli do sada koristiti. Popularni Facebook Pixel sada će trebati dobiti odobrenje korisnika da ga se može pratiti, što bi moglo u velikoj mjeri naštetiti oglašavanju na Facebooku.

 

Snapchat

Snapchat traži čarobnu formulu?

Kada se Snapchat pojavio na tržištu predstavljao je jedan novi revolucionarni pristup društvenim mrežama. Sadržaj koji nestaje nakon nekog vremena bio je suluda ideja, koja je itekako zaživjela. Prije Snapchata svi su mislili kako raditi takav ‘nestajući’ sadržaj nema smisla raditi, jer korisnici žele da se s vremena na vrijeme prisjete nekih prošlih događaja. Ipak, Snapchatov koncept pokazao se fantastičnim i ova je mreža ubrzo dosegnula veliki broj korisnika.

Veliki Snapchatov adut je prosječna starost korisnika, jer radi se mahom o mladim ljudima, odnosno tinejdžerima. Za vrijeme svojeg rasta, Snapchat je odbijao ogromne ponude velikih kompanija. Iako su mnogi to smatrali kao ne baš pametan potez, na kraju se pokazalo kako su u Snapchatu dobro odabrali ostavši autonomni. Na taj način spriječili su da Facebook u svoje redove pridobije još jednu veliku društvenu mrežu i tako ostvari potpunu dominaciju na tržištu.

Kada je Facebook shvatio da ne može kupiti Snapchat, odlučio se za taktiku da kopira sve ono najbolje što Snapchat nudi. No, nove funkcionalnosti nisu kopirali u sam Facebook, već su odlučili kako će principe isprobati na Instagramu (mreži koja je također u vlasništvu Facebooka). Iako je Instagram iz tjedna u tjedan sve više nalikovao na Snapchat, to se na kraju pokazalo kao dobitnom kombinacijom. Facebook je shvatio kako se njihovo kopiranje funkcionalnosti na Snapchatu sviđa korisnicima pa su istu taktiku primijenili i na Facebook.

Sada Snapchat nema više puno funkcionalnosti koje ga razlikuju od ostalih društvenih mreža. Zbog toga, rast korisnika Snapchata nije više toliko značajan i polako počinju gubiti zamah koji su imali na početku priče. Iako i sada imaju zavidni broj aktivnih korisnika i to mlađahne generacije, u Snapchatu su u traženju čarobne formule koja bi ih ponovo digla jednu stepenicu iznad ostalih.

No, dok oni traže tu novu zanimljivu funkcionalnost, neki od temelja mreže počeli su se raspadati. Naime, mrežu su odlučile napustiti neke velike svjetske zvijezde, što je rezultiralo velikim padom vrijednosti Snapchata. Kada platformu počnu napuštati popularne osobe, to je uglavnom loš znak jer se za njima povode i ostali korisnici. Pitanje koje trenutno zasigurno muči vlasnike Snapchata je kako obuzdati ovaj nedavni odljev zvijezdi i kako spriječiti da se takvo što nastavi. Problemi za Snapchat su jasno vidljivi, a kako će se cijela priča rasplitati pokazati će narednih nekoliko mjeseci.

 

Vero

Vero pao u zaborav?

Prije nekoliko mjeseci pojavila se jedna, po mnogima sjajna, društvena mreža koja je ciljala vrlo visoko. Ideja društvene mreže Vero bila je da bude u potpunosti prilagođena korisnicima, odnosno da uopće korisnike ne opterećuje oglasima razno raznih kompanija. No, da bi društvena mreža funkcionirala ona iziskuje velika novčana sredstva za održavanje servera i nadogradnju novima. Bilo je potrebno pronaći model u kojem će oglasi biti izbačeni, a koji će istovremeno donositi dovoljno novca da cijela mreža bude aktivna. Rješenje je pronađeno u – pretplati korisnika.

Dakle, Vero je društvena mreža na kojoj bi korisnici bili oslobođeni mukotrpnih oglasa velikih kompanija, ali bi zbog toga trebali platiti članarinu. Činjenica je da je prosječnog korisnika teško natjerati da nešto plati prije nego što to isto testira. Sami korisnici često se ni ne boje izdavanja malenih cifri, već ih plaši to da svoje podatke s bankovnih kartica ostavljaju nekim trećim stranama.

Kako bi privukao pažnju na sebe Vero, odnosno ekipa koja stoji iza aplikacije, odlučila je počastiti prvih milijun korisnika te nove društvene mreže besplatnim članstvom. Ta se vijest ubrzo proširila popularnim svjetskim medijima i u samo nekoliko dana svi su željeli biti aktivni na Vero-u. Pomama za ‘bepslatnim ulaznicama’ bila je toliko velika da je za registraciju u sam sustav trebalo i po nekoliko sati.

Mnogi koji su isprobali Vero rekli su kako se radi o društvenoj mreži zanimljiva koncepta koji spaja sve ono najbolje što nude najpopularnije društvene mreže. Fokus je bio stavljen na fotografije i statuse, ali je bilo moguće objavljivati i linkove (što nije slučaj kod Instagrama). Novim korisnicima svidjelo se i sučelje aplikacije koje nije bilo napravljeno standardno minimalistički i u bijeloj boji, već je kontriralo svim popularnim društvenim mrežama.

Najavljivalo se kako će Vero u kratkom roku privući veliki broj privrženika i kako će uskoro prijetiti najvećim društvenim mrežama na tržištu. No, to se nije dogodilo. Nakon te početne euforije koje je zavladala zbog milijun besplatnih pristupa, cijela se priča nekako stišala i pala u zaborav. Samo mjesec dana nakon velikih najava, gotovo da nitko više ni ne priča od Vero-u. Oni koji su objektivno pristupili prijavi na aplikaciju Vero, napomenuli su kako je aplikacija puno bugova, kako se neprestano ruši i kako je nemoguće normalno pregledavati što drugi rade. Pitali su se neki, kako se uopće netko odvažio u javnost pustiti toliko bugovitu verziju aplikacije (iako je sve bilo u beta verziji)?

Vero je jasno pokazao IT velikanima kako su korisnici ozbiljno zainteresirani za koncept društvene mreže bez oglasa. Jedini je problem što je pitanje kako taj koncept izvesti u stvarnom svijetu, gdje korisnici žele uslugu besplatno, a istovremeno ona iziskuje velike novčane izdatke? Uvođenje pretplate možda je jedno od rješenja, no ponovo nije nešto što će oduševiti korisnike. Kompanija koja pronađe način kako živjeti i funkcionirati bez oglasa, mogla bi postati novi dominantni igrač na tržištu aplikacijama. Vero u tome (za sada) nije uspio, ali nada još uvijek postoji.

 

linkedin

LinkedIn postaje sve popularniji?

Posljednjih se tjedana sve češće pojavljuju informacije koje idu u prilog tome kako LinkedIn postaje sve zahvalnija mreža za mnoge koji žele doći do određene publike. Iako je LinkedIn društvena mreža koje je fokusirana na posao i poslovne prilike, na njemu se vode zanimljive rasprave i druženja ljudi. LinkedIn je utemeljen na sličnim principima kao i Facebook i zapravo je po samom funkcioniraju jako sličan najvećoj društvenoj mreži na svijetu. No, ono što se korisnicima sviđa je činjenica da LinkedIn nije ‘obogaćen’ svim nepotrebnim funkcijama, koja su posljednjih godina nadodane na Facebook. Dakle, čistoća sadržaja sve je bolji mamac za privlačenje većeg broja korisnika.

LinkedIn ima dvije vrste prikaza sadržaja – po popularnosti i po vremenskom slijedu. Ako se odabere prikaz objava po popularnosti, u prvi će plan iskočiti one objave koje su prikupile najviše lajkova i komentara korisnika. No, ako se odabere prikaz objava po vremenskom slijedu, prikazat će se postovi poredani na način kako su objavljeni (prvo najnoviji). U vrijeme kada društvenim mrežama dominiraju razni algoritmi, slijedni prikaz je nešto što korisnici iznimno priželjkuju. Na taj način one najnovije objave dolaze im na prvo mjesto i mogu vidjeti što drugi korisnici zaista objavljuju. Zbog takvog je način prikaza i prirodni doseg objave iznimno dobar.

Dobar prirodni doseg utjecao je na interes korisnika pa se posljednjih tjedana sve više korisnika (ponovo) aktivira na LinkedInu. Uz to što može poslužiti za kvalitetan doseg, LinkedIn je savršena platforma za pronalazak poslovnih suradnji i poslovnih partnera. U doba kada broj freelancera sve više raste, LinkedIn je upravo onakva mreža kakvu bismo poželjeli svakom pojedincu koji uspješno kombinira privatni i poslovni život. Ako se ovakav trend popularnosti LinkedIn-a nastavi, mogao bi poprilično narasti broj korisnika, jer trenutni koncept ove mreže ima potencijal za puno više.

LinkedIn je unaprijedio sučelje, dodao nekoliko zanimljivih značajki i odlučio regulirati pravila povezivanja, čime su korisnicima pojednostavili i modernizirali korištenje ove mreže. Sve to voda je na mlin ovoj društvenoj mreži koja se ponovo vraća velikim koracima na tržište.

 

noviteti-na-instagramu

Dominacija Instagrama?

Bez obzira na sve pokušaje, nadogradnje i algoritme koje imaju ili nemaju ostale društvene mreže, trenutno svoj ‘vrhunac slave‘ među korisnicima doživljava Instagram. Društvena mreža koje je svoju popularnost izgradila na objavljivanju fotografija, danas je jedna od najčešće korištenih aplikacija korisnika diljem svijeta. U modernom društvu gdje je pametni telefon s kvalitetnom kamerom u džepu gotovo svake osobe koja šeta ulicom sasvim normalna pojava, nije ni čudo što toliko volimo društvenu mrežu baziranu na fotografijama. Uslikati kvalitetnu fotografiju danas je lakše no ikada prije, a za to vam ne treba neki skupi fotoaparat ili kamera, jer sve što trebate već imate u vašem džepu.

Instagram je bio jedna od prvih većih društvenih mreža koja se pojavila nakon Facebooka. Upravo je Facebook prepoznao potencijal koji se krije u brzo rastućem broju korisnika na Instagramu i ubrzo su kupili Instagram. Danas Instagram raste velikom brzinom i s pravom možemo reći kako je ozbiljna prijetnja da naruši dominaciju Facebooka. No, pitanje je da li bi se Facebook na takvo što žalio, jer su i jedna i druga mreža u vlasništvu Marka Zuckerberga. Ipak, bio bi to svojevrstan udarac Facebooku, što bi moglo značiti i propast te velike društvene mreža.

Vratimo se sada na funkcionalnosti Instagrama. Spomenuli smo u nekom od prethodnih odlomaka kako je Instagram pokupio veliki broj funkcija koje je implementirao Snapchat i to im danas donosi iznimnu popularnost. Zanimljivo je kako je Instagram jedna od rijetkih društvenih mreža koja ne dopušta objavu linkova na pojedinačnim objavama. Korisnici se svako malo pitaju da li će se to s vremenom primijeniti, no čini se kako takav potez nije u interesu Instagrama. Možda je to i dobro jer na taj način Instagram sprječava odlazak korisnika na neke vanjske stranice.

Veseli činjenica da je Instagram u svojoj posljednjoj nadogradnji odlučio poslušati korisnike te se malo odmaknuo od ovisnosti o algoritmu. U globalu, Instagram je odlučio kako će korisnicima omogućiti da vide postove vremenski poredane, a na više isključivo po popularnosti. Ovim su potezom prikupili simpatije mnogih korisnika jer će sada ponovo objave svih korisnika biti više vidljive, zbog činjenice što u prvi plan neće iskakati samo popularne objave.

Uz to, Instagram je najavio implementiranje gumba New posts koji bi trebao usred timelinea prikazati najnovije postove, te bi se tako smanjilo nepotrebno skrolanje po objavama. Sve ove novosti ukazuju na to kako se Instagram želi približiti korisnicima, što je danas prava rijetkost među društvenim mrežama koje uglavnom trče za novcem.

 

instagram-ad

Koje mogućnosti Instagram pruža oglašivačima?

Ako koristite Instagram, možete primijetiti kako se oglasi pojavljuju nakon otprilike svakih 5-6 objava. Dakle, otprilike ide 5 postova ljudi koje pratite i nakon toga jedna reklama, pa ponovo 5 postova pa reklama… Kod Instagrama je slučaj da su te reklame uglavnom dobro ukomponirane u cjelokupan sadržaj mreže, jer ipak je Instagram društvena mreža bazirana na fotografijama. Cijena oglašavanja za sada nije previsoka, ali se očekuje kako će u budućnosti rasti jer brendovi sve više preferiraju Instagram kao platformu za oglašavanje.

Na Instagramu postoje dvije vrste profila – privatni i poslovni. Oni koji misle ozbiljnije raditi na Instagramu i od njega imati neke veće koristi, svakako bi se trebali odlučiti za kreiranje poslovnog profila. Poslovni profil na Instagramu korisniku nudi uvid u statistiku posta, ali i oglašavanje pojedinačnih postova. Zanimljivo je kako se korisnik može bez problema prebacivati između privatnog i poslovnog profila, što pruža još neke nove mogućnosti.

Dio korisnika koji testiraju Instagram procijenili su kako im je pametno malo biti na Instagramu kao poslovni profil, a malo kao privatni. Na taj način povremeno imaju uvid u statistiku, a kada su na privatnom modu tada imaju veći doseg. Pitanje je koliko se to pojedinim korisnicima da raditi i koliko je na kraju krajeva to pametno prakticirati.

Facebook-Vs-Instagram-Ads

Uglavnom, ako želite ozbiljne rezultate biti će neizbježno prebaciti se na poslovni profil. Taj profil uz vrlo zanimljivu statistiku i pregled osnovnih karakteristika vaših followera, nudi i mogućnost oglašavanja. No, da bi se oglašavanje moglo provoditi Instagram profil se mora povezati s Facebook stranicom.

Ovo je jedna pomalo neobična odluka Facebooka, no tako je kako je. Razlog možda leži u tome što je za Facebook razvijena vrlo kvalitetna platforma oglašavanja pa da se ne radi ista za Instagram, samo su povezali jedan i drugi servis. Bilo kako bilo, Instagram će vas tražiti da se povežete s Facebook stranicom, a pri tome možete odabrati neku od postojećih stranica ili možete izraditi novu.

Mala zamjerka ide na račun toga što oglašavanje pojedinačnih postova unutar Instagrama nema baš nekih prevelikih mogućnosti podešavanja publike i oglasa. Dozvoljeno je samo bazično podešavanje te postavljanje budžeta za kampanju. Rezultati oglasa jako ovise o kvaliteti fotografije koja se objavljuje. Valja napomenuti kao Instagram oglasi dopuštaju umetanje linka ili postavljanje gumba kojim se ide na neke vanjske poveznice. To je super, jer time se odmičete od svih ostalih objava na Instagramu u koje nije moguće strpati linkove.

instagram oglasi

Jedna od funkcija koja se pokazala uspješnom, a koju s posebnim guštom koriste blogeri su Instagram Stories. Radi se o fotografijama i video materijalima kratkog trajanja koje korisnici mogu pregledavati klikom na profilnu fotku Instagramera. Korisnici koji imaju više od 10.000 followera unutar tih Instagram priča mogu postavljati i linkove, što je također jedna od prednosti kada imate veliki profil na Instagramu. Veliki broj korisnika, posebno onih mladih, ludi su za pregledavanjem Instagram priča što je sjajna vijest za oglašivače i blogere. Ova funkcija pruža veliki potencijal, samo je treba znati pravilno iskoristiti.

 

Zaključak

Instagram je po mnogo čemu trenutno najpopularnija društvena mreža na svijetu. Unatoč tome što Facebook dominira po broju korisnika, Instagram trenutno nudi koncept koji se sviđa kako korisnicima tako i oglašivačima. Neka ograničenja koja su uvedena od strane Instagrama, prvenstveno mislimo na izostanak linkova, na kraju se nisu pokazala kao ograničenja. Naime, zbog malo linkova, oni koji su dostupni putem oglasa ili storiesa dobivaju još više na značaju.

Ako još niste, vrijeme je da se priključite Instagramu. Ova mreža pruža veliki potencijal kako oglašivačima tako i blogerima. Cijena oglašavanja za sada je još uvijek pristupačna, ali prognoze su kako će navalom novih korisnika i brendova željnih pažnje, cijena rasti. Sve u svemu, vrijeme je da se dobro zabavite na mreži koju malo tko ne obožava.

Piše: M.Ž.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here