PočetnaHelpdeskŠto je to ''screen burn'' na Super AMOLED zaslonima i kako ga...

Što je to ”screen burn” na Super AMOLED zaslonima i kako ga spriječiti?


Ako volite sudjelovati u debatama na relaciji toga koja je tehnologija bolja – LCD ili OLED, onda ćete vrlo vjerojatno povremeno čuti neke pametnjakoviće kako govore da je OLED tehnologija inferiornija zbog mnoštva razloga s time da je najvažniji razlog nešto što se zove OLED ”burn in” iliti sagorijevanje.

Pod upitom što je to ”sagorijevanje” OLED zaslona, odgovor koji ćemo najčešće dobiti glasiti će da je ovdje riječ o oštećenju zaslona uz pojavu artefakata koje se navodno događa samo na OLED zaslonima dok su LCD-i zaštićeni od toga. U namjeri da odgonetnemo o čemu se točnije radi, odlučili smo istražiti sve i uzeti stvar u svoje ruke.

Što je to ”burn in”, kako se događa, što je ono što može uzrokovati ovaj proglem i ono što je najvažnije – kako ovaj problem izbjeći pročitajte u nastavku članka.

 

Što je to ”burn in” i o čemu se točno radi?

Unatoč tomu što naslov sugerira da se radi o nečemu što ima veze s gorenjem i paljenjem na zaslonima pametnih telefona (u ovom slučaju općenito uređaja koji na sebi imaju OLED zaslon), ono što treba reći jest da u ovom slučaju naslov vara. Ovdje se na svu sreću ne radi o nikakvim paljenjima, već se radi o gubitku boje na dijelovima na kojima OLED ploča ne radi onako kako bi trebala.

Ovo gubljenje boja se može manifestirati na različite načine: boje nakon nekog vremena mogu izgledati i djelovati ”blijedo”, neki dijelovi zaslona mogu biti tamniji, dok drugi mogu biti svjetliji, mogu se pojaviti stanovite ”crte” na određenim dijelovima zaslona ili se može dogoditi to da se boje uopće ne vide na određenim dijelovima zaslona.

 

crte na ekranu mobitela

 

Ono što je nezgodno kod ovakvog problema jest to što je on trajan. To znači da se ne radi ni o kakvom problemu unutar uređaja, operativnog sustava ili bilo kakvog drugog softverskog problema. Burn in je trajan i može s vremnom dovesti do većih oštećenja zaslona uređaja, što opet na kraju može dovesti do toga da zaslon u potpunosti otkaže.

Ono što je manje poznato jest to da ovaj termin (ili ”burn in”) dopire još iz vremena starih CRT monitora i problema s kojima su se korisnici takvih monitora sretali. Nažalost, danas te slične probleme imamo sa OLED zaslonima.

Kako opaziti da na zaslonu postoji problem? Postoje li neke površine zaslona koje su možda više ”pogodne” nastanku ovakvog problema od ostalih površina? Sreća u nesreći jest ta što je kod velike većine pametnih telefona situacija takva da se burn in problemi gotovo uvijek događaju na istom mjestu na zaslonu: obično se radi o tipkama za navigaciju i alatnoj traci za obavijesti.

 

crte na ekranu mobitela

 

Koji su uzroci?

Najčešći uzrok burn in problema kod uređaja koji imaju takav problem jest dugotrajnost ili vijek trajanja komponenti koje stvaraju svjetlo na zaslonu uređaja. S obzirom da nakon vremena korištenja sve što koristimo stari, pa tako i tehnološki gadgeti, slično je i kod zaslona pametnih telefona. Naravno, situacija nije ista kod svih pametnih telefona sa OLED zaslonima, tako da nekog obrasca po kojemu se  korisnici mogu ravnati (recimo, ”kupi ovaj” i ”nemoj kupiti ovaj” uređaj) ne postoji.

Kod modernih pametnih telefona, satova i tableta, burn in zaslona se može manifestirati kao rezultat nejednakog vijeka trajanja između zelenih, plavih i crvenih pod-pixela koji se koriste u OLED zaslonima. Razlog zbog kojeg dio zaslona koji najčešće ”otkazuje” (iako je to u ovome slučaju malo ”preteška” riječ) je baš dio zaslona na kojem se nalaze alatna traka s obavijestima i navigacijske tipke jest taj što se na tim dijelovima zaslona manje često uključuju i isključuju malena pod-pixelna svjetla (koja se inače uključuju ovisno o tome što radimo na uređajima i tako nam prikazuju sadržaj svega onoga što radimo).

Tehnički govoreći, problem je u tome što plava LED svjetla imaju malo manju razinu osvjetljenja od crvenih i zelenih svjetala. To znači da za istu količinu osvjetljenosti koju daju zelena i crvena svjetla treba biti upaljeno više plavih LED svjetala koja će onda na podjednak način osvjetljavati površinu baš kao i zelena, odnosno crvena svjetla. Logično, to je i uzrok zbog kojeg se plava LED svjetla više ”troše” i zbog čega ta svjetla češće otkazuju na zaslonu u odnosu na zelena i crvena.

 

Može li se ovo ikako izbjeći?

Proizvođači pametnih uređaja su više nego svjesni opasnosti otkazivanja određenih (ili cijelog) dijelova zaslona te u skladu s time pokušavaju pronaći nova tehnološka rješenja ne bi li onemogućili i minimizirali pojavu screen ”burn in” problema.

Jedno od takvih rješenja jest rješenje koje Samsung primjenjuje kod svojih uređaja još od Samsung Galaxy S3 modela. Radi se o drugačijem rasporedu pod-pixela čime se plavi pod-pixeli kreiraju tako da budu znatno veći od zelenih i crvenih. Ako je problem bio u plavim svjetlima ili pod-pixelima i ako su ti pod-pixeli sada veći, to znači da će za prikaz nečega biti potrebno aktivirati manje plavih LED svjetala nego što je to bio slučaj ranije.

 

Što je ono što ja kao korisnik mogu učiniti ne bih li izbjegao pojavu ovakvog problema?

U slučajevima da je vaš zaslon već ”zagorio” onda nema puno toga što možete učiniti da poništite već učinjeno. Neke aplikacije koje su na raspolaganju unutar Google Trgovine neće biti od ne znam kakve pomoći tako da je najbolji potez spriječiti problem dok se on još nije pojavio.

  • Prvi način kako štedjeti rad i osvjetljavanje zaslona vašeg pametnog telefona (pogotovo ako imate neki jeftiniji i nepoznatiji pametni telefon) jest smanjivanje svjetline zaslona.
  • Drugi način preventive je isključivanje zaslona u slučajevima kada ne koristimo uređaj.
  • Treće – Immersive Mode koji će sakriti alatnu traku s obavijestima tako da nepomične ikone neće biti prikazivane.
  • Pozadina s tamnijim bojama isto tako ”štedi” upotrebu zaslona.
  • Tipkovnica s tamnijom temom služi istoj svrsi kao i upotreba tamnijih pozadina jer se na ovakav način štedi upotreba LED svjetala, a samim time i zaslona uređaja.

Najbolje od svega jest što ovaj problem nije toliko učestao, tako da recimo od deset uređaja jedan do dva mogu imati ovakav problem. Ipak, više informacija nikada nije na odmet, pa tako ni u ovom slučaju.

Piše: I.H.


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular